♥جریان حیات♥

مقدمه و تعریف چرخه آب
آب زمین همواره در حال جابجایی است و چرخه آب که گاهی چرخه هیدرولوژی نیز نامیده می‌شود ارتباطات بین اتمسفر، هیدروسفر (آب‌کره) و لیتوسفر (سنگ‌کره) را توضیح می‌دهد. چرخه آب نقطه آغاز و پایانی ندارد، آب از مایع به بخار یا به یخ تبدیل می‌شود و دوباره به حالت اول بازمی‌گردد. چرخه آب میلیاردها سال است که در حال کار است.

جبهه هوا
جبهه هوا خط مرز بین توده هوای گرم و سرد را می‌گویند که بنا به وضعیت غالب (یعنی وضعیتی که توده هوای سرد غالب بر گرم باشد و یا بالعکس) جبهه را نام‌گذاری می‌کنند

تبخیر از سطح پوشیده از برف
تبخیر از سطح پوشیده از برف به میزان تبخیر از برف موجود بر سطح می‌گویند که می‌توان آن را کم شدن ارتفاع برف موجود نیز نامید. که البته هیچ ارتباطی با عنوان این مقاله یعنی چرخه آب ندارد و فقط شرایط پله‌ای در چرخه آب محاسبه می‌شوند.
با توجه به دمای بسیار پائین محیطی که در ان برف باریده است و برف نشسته است و بالا بودن رطوبت نسبی هوا و هم چنین انعکاس شدید نور خورشید از سطح سفید برفی که تابش خالص خورشید را که با Rn نشان می‌دهند کم می‌کند باعث کندی و نامشخص بودن میزان تبخیر می‌شود.

چرخه آب چیست؟
چرخه آب یک جریان مداوم حرکت آب بین زمین، اقیانوس، رودخانه ها و نهرها و جو (اتمسفر) می باشد. آب همواره در اطراف و بالای زمین در حال چرخش است. آب همان طور که در این چرخه در حال حرکت می باشد از شکل مایع (آب باران، آب نمک) به گاز (بخار آب) و دوباره به مایع تبدیل می شود. این مایع ممکن است سرد شود و به شکل جامد درآید (یخ یا برف).
چرخه آب برای ادامه زندگی بر روی زمین ضروری است و در مدت میلیاردها سال است که این چرخه در طبیعت جریان دارد. آب از آن زمان تا کنون بارها تمیز شده است و منابع آبی زمین همواره از طریق فرایند طبیعی که ما آن را چرخه آب می نامیم، در حال تجدید شدن می باشند.

اجزای چرخه آب
۱- آب مایعی است که در دمای صفر تا ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد بین انجماد و تبخیر باقی می‌ماند.
۲-آب گرمای ویژه بالایی دارد که به این معنی است که می‌تواند گرما و زیادی را جذب کند یا از دست بدهد بدون اینکه درجه حرارت تغییر کند. این مسئله برای نگه داشتن و یکسان نگه داشتن گرمای بدن پستانداران، مثل خودمان خیلی مهم است.
۳-آب گرمای پنهان تبخیر بالایی دارد. به این علت، آب به کندی از استخرها و دریاچه‌ها بخار می‌شود یعنی جاهائیکه اشکال زندگی زیادی به آنها وابسته هستند.
۴-آب در حالت جامد کم چگالتر از مایع می‌باشد، بنابراین یخ غرق شده شناور می‌شود. این خصوصیت اجازه زندگی در نواحی قطبی، نیمه قطبی، جائیکه یخ شناور می‌شود و اجازه زندگی موجودات زنده در زیر آب را می‌دهد وا می‌دهد. اگر یخ سنگین تر از آب بود. غرق می‌شد و یخ بیشتری در بالای آن تشکیل می‌شد. در نتیجه همه زندگی آب در یخ به دام می‌افتد زمانیکه آنقدر سرد می‌شود که آب یخ می‌بندد.
۵-آب یک حلال قابل ملاحظه نه تنها برای دلایل اشاره شده در بالا بلکه برای گازهایی نظیر اکسیژن و دی اکسید کربن می‌باشد. اکسیژن باید در فاز آبی سلول‌های زنده به منظور استفاده در اکسیداسیون غذایی قابل حل باشد. در همان زمان گازهای دیگر، دی اکسید کربن، باید برای خارج شدن از سلول قابل حمل باشد تا از شش‌ها خارج شود.
۶- آب دارای کشش سطحی است. مولکول‌های آب روی سطح یک حوضچه آرام و ساکن تمایل به کشیده شدن به داخل آب دارند به این منظور که سطح مایع سخت می‌باشد. این سختی کشش سطحی نامیده می‌شود. این حالت می‌تواند یک سنی کوچک مثل سوزن خیاطی را نگه دارد. این پوست روی آب می‌تواند حشرات در حال پرواز به دام بیاندازد بطوریکه دیگر قادر به پرواز نباشند.
۷- آب ویسکوزیته یا غلظت دارد. یک شخص می‌تواند اثرات ویسکوزیته آب را در طول یک رود یا روخانه را با حواشی یکسان ببیند. آب در طول حواشی رودخانه آرام می‌باشد هنگامیکه جریان در مرکز شدید و تند می‌باشد. این مقاومت بین لایه‌ها ویسکوزیته یا غلظت نامیده می‌شود این خصوصیت به ماهیهای کوچک برای زندگی کردن نزدیک ساحل را می‌دهد زمانیکه ماهیهای بزرگتر توانائی شنا کردن در جریانات قوی را دارند. غلظت همچنین مسئول تشکیل گرداب، ایجاد آشفتگی که منجر به مخلوط کردن خوب هوا در آب و پراکندگی یکنواخت بیشتر میکروارگانیسم‌ها می‌شود.

فرآیندهای انجام شده :
فرآیندهای متعددی با هم در کارند که در مجموع موجب می شوند آبهای زمین به صورت چرخه دائما در حرکت باشند.
چرخه آب پنج فرآیند دارد: تراکم، بارش، نفوذ، روان آب و تبخیرو تعریق. این فرآیندها همزمان بوده و به غیر از بارش، بقیه دائمی می باشند.
این پنج فرآیند، تراکم، بارش، نفوذ، روان آب و تبخیرو تعریق، با هم چرخه آب را می سازند. بخار آب متراکم شده و ابرها را تشکیل می دهدکه در شرایط مناسب منجر به بارش می شود. باران به سطح فرو می ریزد و به خاک نفوذ می کند یا به صورت روان آب جریان می یابد. آب سطحی(مثل دریاچه ها، رودخانه ها، اقیانوسها و غیره) تبخیر شده و به صورت رطوبت به جو بر می گردند در حالیکه گیاهان طی فرآیند تعریق، آب را به جو برمی گردانند.

تراکم فرآیندی است که طی آن آب از حالت بخار به حالت مایع تبدیل می شود. غالبا بخار آب موجود در هوا،‌ به سمت بالا می رود. یعنی هوای گرم و مرطوب بالا رفته و هوای سرد به سمت پایین حرکت می کند. همانطور که هوای گرمتر بالا می رود، بخار آب انرژی خود را از دست داده و حرارت آن افت می کند. در نتیجه،‌ بخار آب به حالت مایع یا یخ در می آید. می توانید در عمل،‌فرآیند تراکم را مشاهده کنید، هنگامیکه بطری لیموناد سردی را از یخچال برداشته و آن را در هوای اتاق قرار می دهید. دقت کنید که لیموناد چگونه خارج می شود. آب نمی تواند از داخل بطری خارج شود بلکه به صورت بخار آب به هوا وارد می شود. همانطور که هوای اطراف سرد می شود، آب به صورت قطره در می آید.

بارش، آبی است که به صورت باران، تگرگ یا برف از ابرها می بارد. بارش وقتی آغاز می شودکه بخار آب متراکم شده و در اتمسفر سنگین شود. در نتیجه نمی تواند در جریان هوای اتمسفر باقی بماند و فرو می ریزد. در بعضی موارد، آب بارش،‌ قبل از اینکه به سطح برسد، تبخیر می شود. اگرچه در اکثر موارد،‌آب بارش به سطح زمین می رسد و در سطح جریان می یابد، علاوه بر آن آب سطحی دررودخانه ها و دریاچه ها هم جمع می شود یا با نفوذ به خاک، آب زیرزمینی را تشکیل می دهد.
بخشی از بارش که به سطح زمین می رسد‌، طی فرآیند نفوذ به داخل زمین می رود. میزان آبی که به زمین نفوذ می کند بسته به درجه شیب زمین، میزان و نوع پوشش گیاهی، نوع خاک و سنگ و میزان اشباع شدگی خاک، متفاوت است. وجود سوراخهای بیشتر(ترکها، حفره ها، درزه ها)،‌ میزان نفوذ را افزایش می دهد. آبی که به خاک نفوذ نکند، در سطح به صورت روان آب جاری می شود. بارشی که به سطح زمین می رسد اما به خاک نفوذ نمی کند روان آب نامیده می شود. روان آب در نتیجه ذوب برف و یخ هم به وجود می آید. هنگامی که میزان بارش زیاد است، خاکها از آب اشباع می شوند. با افزایش بارش، آب اضافی نمی تواند به خاک وارد شود. روان آب به رودخانه ها و رودها وارد شده و مقدار زیادی از آب اضافی جریان می یابد. آب سطحی همیشه به سمت پایینترین نقطه ممکن، معمولا اقیانوسها، حرکت می کند. در طول این مسیر، بخشی از آب تبخیر می شود، بخشی به زمین نفوذ کرده یا برای مقاصد کشاورزی یا صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.
تبخیر و تعریق،‌ آبی است که از زمین تبخیر شده و یا توسط گیاهان تعریق می شود. تبخیر و تعریق، راهی برای ورود مجدد بخار آب به هواست.
تبخیر، ‌هنگامی رخ می دهد که انرژی تابشی خورشید، آب راگرم کرده و سبب می شود که ملکولهای آب فعال شوند در نتیجه بخشی از آنها، به صورت بخار وارد اتمسفر می شوند.
تعریق، هنگامی رخ می دهد که گیاهان آب را توسط ریشه جذب کرده و آن را از طریق برگها پس می دهند که این فرآیند به علت حذف و انتقال آلاینده ها، آب را تمیز می کند.
همانطور که دیدید، فرآیندهای بسیاری در جریان هستند تا آب مورد نیاز شما تامین شود. این فرآیندها همیشه در جریان هستند. اگر قطب جنوب یخ زده است، به آن معنا نیست که در آن تبخیر رخ نمی دهد(یخ می تواند مستقیما، طی فرآیندی که تصعید نامیده می شود، به بخار تبدیل شود و اگر بیابان ساهارا بسیار داغ است، به آن معنا نیست که در آن بارندگی صورت نمی گیرد(بارش قبل از این که به زمین برسد، تبخیر می شود).
بنابراین، آبی که شما امروزه می نوشید، هنگامی که دایناسورها به زمین حکمفرمایی می کردند، وجود داشته است.

چرخه هیدرولوژیکی آب
زمین از خشکی و آب تشکیل شده است؛ زمانیکه آب گرم می شود از مایع به بخار آب (گاز) متغیر می‌کند. این فرایند تبخیر نامیده می‌شود، زمانی که بخار آب سرد می‌شود، مثل زمانیکه اگر در سطوح بالاتر اتمسفر می‌بود، گاز متراکم می‌شود یا به مایع تبدیل می‌شود.
ما می‌توانیم متراکم شدن آب را در هنگام تماشای ابرها ببینیم. یک امر چیزی جز یک بخار آب نیست که به مزم مایع متراکم شده است. یک امر بشدت از قطرات کوچک آب که می‌تواند در هوا معلق باشد, تشکیل شده است. زمانی که یک ابر رشد می‌کند، و آب بیشتری در آن مکان تراکم می‌شود، قطرات کوچک ابر بزرگتر می‌شوند نهایتاً، این قطرات کوچک امر به قدری بزرگ می‌شوند که در هوا باقی می‌مانند. سپس ابر اشباع می‌شود. یک ابر اشباع شده معمولاً آب اضافی خود را رسوب خواهد کرد یا باعث ریزش آن می‌شود که باعث باران یا برف می‌شود. رطوبت ریزشی از امر رسوب نامیده می‌شود.
مقدار بخار آب گازی شده در هوا رطوبت سنی هوا را به ما می‌گوید رطوبت، اندازه‌گیری میزان نمناکی یا خشکی هوا می‌باشد. زمانیکه هوا گرم است، می‌تواند بخار آب بیشتری را نسبت به زمان سرد بودن آن نگه دارد. زمانیکه رطوبت بالاست، خشک شدن بعد از شنا کردن خیلی سخت است زیرا رطوبت از قبل از در هوا وجود داشته است و تبخیر زیادتر آسان نیست. زمانی که رطوبت کم است، هوای خشک به اسانی آب را بخار می‌کند.
چرخه تبخیر، تراکم و رسوب آب چرخه هیدرولوژیکی یا آب نامیده می‌شود. چون ابرها در آسمانحرکت می‌کنند رسوب معمولاً در همان مکان که آب از آنجا آمده است ریزش می‌کنند، این علتآن می‌باشد که چطور زمین آب را در نواحی خشکی منتشر می‌کند و به ما اجازه زندگی در نواحی متفاوت زیادی می‌دهد.

تحلیل چرخه آب
آب برای تغذیه حیوانات و گیاهان ضروری است. آب در علم و صنعت برای تولید بسیاری از محصولات استفاده می‌شود. آبراه‌ها برای انتقال مواد و دفع ضایعات بکار می‌روند. همچنین آب واسطه‌ای خنک کننده، تمییز کننده سرگرمی است.
احتمالاً هنگامی که گازها از آتشفشانها خارج می‌شوند، آب بر روی این سیاره از این گازها منشاء گرفته است.
جو زمین این آب را به دام انداخته و بطور مداوم در طی زمان آنرا بازیافت کرده تا به چیزی که امروزه چرخه آب نامیده می‌شود. تبدیل شده است. آب تبخیر می‌شود و ابرها را شکل می‌دهد. ابرها باران و برف را بوجود آورده و آنها نیز در رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، مخازن زیرزمینی و اقیانوسها که منبع تبخیر بیشتر هستند جمع می‌شوند.
چرخه‌ آب نیروی پیشبرنده اصلی روی سیاره ما است. آب در حرکت مداوم است و به جو رفته (تبخیر) تا اقیانوسها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و نهرها را بوجود می‌آورد. وقتی جو نتوانند بیشتر از این رطوبت ابرها را تأمین کند. باران، برف، تگرگ یا رگبار خواهیم داشت. آب طی ساز و گاری خاص در اثر آب شدن برفی که طی ماههای زمستان جمع شده است به زهکشی می‌شود. این آب بر روی سطح زمین جاری شده و نهایتاً بصورت آب زیرزمینی به درون زمین نفوذ می‌کند.
چرخه آب یا چرخه هیدرولوژی، نیروی پیش برنده اصلی است آب برای حیات هرکسی اهمیت دارد. در نگاه اول آب اطراف ما وجود دارد.اما ما به اهمیت آن پی نمی‌بریم. آیا ما بدون آب و غذا می‌توانیم زنده بمانیم. معمولاً ازاینکه می‌شنونم انسان بدون غذا بیشتر زنده می‌ماند تا بدون آب مبهوت می‌شونیم. انسان تنها می‌تواند تا ۳ روز بدون آب زنده بماند. بعد از این زمان کلیه‌ها بیشتر از آن کار نمی‌کنند و نمی‌توانند ضایعات بدن را دفع کنند. بدن ما به آب تمیز و تازه نیاز دارد تا زنده بماند. آب آلوده یا شور به بدن ما کمک نخواهد کرد. آب در جو طی چرخه آب می‌چرخد. آب روی زمین تبخیر شده و به ابر تبدیل می‌شود. وقتی شرایط مساعد است، ابر آب یا نزولات جوی آزاد می‌کند.

+نوشته شده در پنج شنبه 3 بهمن 1398برچسب:,ساعت18:36توسط حدیث | |

برخی نقشه‌ها یی وجود دارند که نشان دهندهٔ آب موجود در طبیعت است و کشورهای با حجم پایین‌تر یا بالاتر آب قابل استفاده را مشخص می‌کند. برخی دیگر نسبت آب موجود به جمعیت را دارند. رویکرد معمول رتبه بندی کشورها بر مبنای میزان منابع آب موجود در سال به ازای هر فرد است. برای مثال، با توجه به شاخص تنش آب فالکنمارک[۲] ، زمانی گفته می‌شود یک کشور یا منطقه «تنش آبی» دارد که منابع آب سالانه آن کمتر از ۱۷۰۰ متر مکعب به ازای هر فرد در سال است. در سطحی بین ۱۷۰۰ و ۱۰۰۰ متر مکعب به ازای هر فرد در سال، کمبود آب دوره‌ای یا محدود را می‌توان انتظار داشت. هنگامی که منابع آب کمتر از ۱۰۰۰ متر مکعب به ازای هر فرد در هر سال باشد، کشور با «کمبود آب» مواجه است.[۳] فائو وابسته به سازمان ملل متحد بیان می‌کند که تا سال ۲۰۲۵، ۹/۱میلیارد نفر در کشورها و یا مناطق با کمبود آب مطلق زندگی می‌کنند، و دو سوم از جمعیت جهان تحت شرایط تنش خواهند بود. بانک جهانی می‌افزاید که تغییرات آب و هوایی می‌تواند تغییر الگوهای آینده دستیابی به آب و استفاده از آن را موجب شود، در نتیجه افزایش میزان تنش آب و ناامنی، هر دو در مقیاس جهانی به آب بستگی دارند.[۴] یکی دیگر از اندازه‌گیری‌ها، به عنوان بخشی از یک ارزیابی گسترده‌تر از مدیریت آب در سال ۲۰۰۷،[۵] با هدف ارتباط در دسترس بودن آب و چگونگی استفاده از منابع در نظر گرفته شد؛ بنابراین کمبود آب به دو بخش «فیزیکی» و «اقتصادی» تقسیم شد. کمبود آب فیزیکی زمانی است که آب برای برآورده کردن تمام خواسته‌ها کافی نیست، از جمله آب مورد نیاز برای کارایی مؤثر اکوسیستم. مناطق خشک اغلب از کمبود آب فیزیکی رنج می‌برند. گاهی نیز به نظر می‌رسد که آب فراوان است اما در جایی منابع بیش از حد مصرف می‌شوند، مانند زمانی که زیرساخت‌های هیدرولیکی برای آبیاری، بیش از حد توسعه یافته‌اند. نشانه‌های کمبود آب فیزیکی عبارتند از: تخریب محیط زیست و کاهش آبهای زیرزمینی. تنش آب به موجودات زنده آسیب می‌رساند زیرا هر موجودی برای زندگی به آب نیاز دارد. کمبود اقتصادی[ویرایش] کمبود آب اقتصادی، بعلت نبود سرمایه‌گذاری در آب و یا نا توانی انسان در برآوردن تقاضای آن، ایجاد می‌شود. علائم کمبود آب اقتصادی عبارتست از نبود زیرساخت‌ها، با مردمی که اغلب نیاز به آوردن آب از رودخانه برای مصارف خانگی و کشاورزی دارند. بخش‌های بزرگی از آفریقا از کمبود آب اقتصادی رنج می‌برند، افزایش زیرساخت‌های آب در این مناطق می‌تواند به کاهش فقر کمک کند. شرایط بحرانی اغلب برای جوامع از لحاظ اقتصادی فقیر و از نظر سیاسی ضعیف است که در محیط خشک زندگی می‌کنند بوجود می‌آیند. در دیگر کشورها مانند هند مردم از کمبود آب نیز رنج می‌برند. در هند کمبود آب مشکل بزرگی است. مردم بر سر چاه می‌روند تا برای نیاز روزانهٔ خود آب بیاورند. به ویژه مردم تهیدست در روستاها و شهرهای بسیار کوچک زندگی مردم بدون آب سخت است البته برای چنین مردمی که حرف گوش نمی کنند و در مصرف آب بی احتیاطی میکنند خودشان می خواهند با کمبود آب مواجه باشند. آنها آب را از۴۰ تا ۵۰ کیلومتر دور از روستای خود فراهم می‌کنند. تنش آب[ویرایش] پنجاه سال پیش، زمانی که جمعیت در این سیاره از نیم جمعیت کنونی آن کمتر بود، درک مشترک این بود که آب یک منبع بی‌نهایت است. مردم مانند امروز ثروتمند نبودند، کمتر کالری مصرف می‌کردند و گوشت کمتری می‌خوردند، بنابراین آب کمتری برای تولید مواد غذایی نیاز بود. آنها به یک سوم حجم آبی که ما در حال حاضر از رودخانه برداشت می‌کنیم نیاز داشتند. امروز، رقابت برای منابع آب بسیار شدید تر است. دلیل این است که در حال حاضر بیش از هفت میلیارد نفر بر روی زمین وجود دارند، مصرف گوشت و سبزیجات و آب در حال زیاد شدن است و رقابت برای آب در بخشهای صنعتی، شهری و سوخت‌های زیستی بیشتر شده است. مقدار کل منابع آب شیرین نیز به دلیل تغییرات آب و هوایی که موجب عقب‌نشینی یخچال‌های طبیعی، کاهش جریان رودخانه و کوچک شدن دریاچه‌ها شده، کاهش یافته است. بسیاری از آبخوان‌ها (سفره‌های آب زیرزمینی) که بیش از حد پمپ شده‌اند به سرعت پر نمی‌شوند. اگر چه کل منابع آب شیرین مورد استفاده قرار نگرفته است، بسیاری آلوده، شور، نامناسب و یا غیرقابل دسترس برای مصارف شرب، صنعت و کشاورزی شده‌اند. برای جلوگیری از یک بحران جهانی آب، کشاورزان باید برای افزایش بهره‌وری برای پاسخگویی به تقاضاهای رو به رشد برای مواد غذایی تلاش کنند، در حالیکه صنایع و شهرها به دنبال پیدا کردن راه‌هایی برای استفاده بهتر از آب باشند.[۶] مقالهٔ نیویورک تایمز، "بررسی خشکسالی جنوب شرقی کم آبی را به جمعیت ربط می‌دهد، نهگرم شدن زمین"، یافته‌های پژوهشگران دانشگاه کلمبیا در مورد موضوع خشکسالی در جنوب شرقی آمریکا بین سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۷ را خلاصه می‌کند. این یافته در مجله آب و هوا چاپ شد. آنها می‌گویند کمبود آب بیشتر ناشی از اندازه جمعیت است تا از کمی بارش باران. ارقام سرشماری نشان می‌دهد که جمعیت گرجستان در بین سال‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۷ از ۴۸/۶ به ۵۴/۹ میلیون نفر رسیده است. پس از بررسی داده‌های بدست آمده از ابزار هواشناسی، مدل‌های کامپیوتری و اندازه‌گیری حلقه‌های درخت که منعکس کننده بارش باران هستند، آنها دریافتند که خشکسالی بی سابقه نبوده و ناشی از حالت طبیعی الگوهای آب و هوا و رخدادهای تصادفی آب و هوایی است. "خشکسالی‌های مشابه در طی هزار سال گذشته روی داده است"، پژوهشگران نوشتند: "صرف نظر از تغییرات آب و هوایی، انتظار می‌رود که در آینده چنین الگوهای آب و هوایی و با نتایج مشابه روی دهد."[۷] همانطور که دما زیاد می‌شود، بارش باران در جنوب شرقی افزایش خواهد یافت، اما به دلیل تبخیر ممکن است حتی منطقه خشکتر شود. پژوهشگران با گفتن این مطلب نتیجه‌گیری کردند که هر بارندگی نتیجهٔ فرایندهای داخلی پیچیده در جو است و به دلیل مقدار زیاد متغیرها پیش بینی بسیار سخت است. بحران آب[ویرایش] هنگامی که به اندازه کافی آب آشامیدنی مورد نیازوجود ندارد، خطر بحران آب حس می‌شود. با توجه به اینکه این مساله یک نگرانی جهانی است، سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های جهانی مناطق گوناگونی را، مناطق دچار بحران آب در نظر می‌گیرند. دیگر سازمانها مانند سازمان غذا و کشاورزی، استدلال می‌کنند که هیچ بحران آبی در این مکان‌ها وجود ندارد، اما که باید گامهایی برای جلوگیری از بروز چنین بحرانی برداشته شود. نشانه‌ها[ویرایش] چندین نشانه اصلی برای بحران آب وجود دارد. بیماری‌های ساری از راه آب و نبود آب بهداشتی لوله کشی یکی از علل عمده مرگ و میر در سراسر جهان هستند. برای کودکان زیر پنج سال، بیماری‌های ساری از راه آب علت اصلی مرگ و میر است. در هر زمان، نیمی از تخت‌های بیمارستان در جهان توسط بیماران مبتلا به بیماری‌های ساری از راه آب اشغال شده است. به گفته بانک جهانی، ۸۸ درصد از تمام بیماری‌های ساری از راه آب توسط آب آشامیدنی ناسالم، نبود بهداشت و بهداشت نامناسب ایجاد می‌شود. آب توازن شکننده اساسی برای تامین آب سالم است، اما عوامل قابل کنترل مانند مدیریت و توزیع منابع آب خود سهم بیشتری در کمبود آب دارند. گزارش سازمان ملل متحد ۲۰۰۶ که بر مسائل مربوط به حکومت به عنوان هسته اصلی بحران آب متمرکز است، می‌گوید: "آب به اندازه کافی برای همه وجود دارد" و "کمی آب اغلب به دلیل مدیریت نادرست، فساد، نبود نهادهای مناسب، سستی بوروکراتیک و کمبود سرمایه‌گذاری هم در ظرفیت انسانی و هم در زیرساخت‌های فیزیکی است ". داده‌های رسمی همچنین نشان می‌دهند ارتباط روشن بین دسترسی به آب سالم و نسبت تولید ناخالص داخلی به درآمد سرانه وجود دارد.[۸] همچنین اقتصاددانان ادعا کرده‌اند که وضعیت کنونی آب به دلیل نبود حقوق مالکیت، مقررات دولتی و یارانه‌ها در بخش آب، باعث قیمت بسیار پایین و مصرف بیش از حد بالای آن است.[۹][۱۰][۱۱] پوشش گیاهی و زندگی وحش اساساً بستگی به منابع آب شیرین دارد. مردابها ،باتلاقها و مناطق ساحلی وابسته به منابع پایدار آب هستند، اما اگر دستیابی به آب کاهش یابد، جنگل‌ها و سایر اکوسیستم‌ها نیز به همان اندازه در معرض خطر تغییرات عمده خواهند بود. در مورد تالاب‌ها، با گسترش جمعیت انسانی مساحت قابل توجهی از حیات وحش گرفته شده تا برای منابع غذایی و خانه سازی استفاده شود. اما مناطق دیگری از کاهش تدریجی آب شیرین آسیب می‌بینند چون در بالادست، برای استفاده انسان از منابع آب انشعاب گرفته می‌شود. در هفت ایالت از ایالات متحده بیش از ۸۰ درصد از تمام تالاب تاریخی در دههٔ ۱۹۸۰ پر شده‌اند، تا اینکه کنگره آمریکا قانون "no net loss"را برای حفاظت تالابها تصویب کرد. در اروپا نیز از دست رفتن گستردهٔ تالابها و در نتیجه از دست رفتن تنوع زیستی رخ داده است. برای مثال بسیاری از باتلاقها در اسکاتلند با افزایش جمعیت انسانی گسترش و یا کاهش یافته‌اند. یکی از نمونه‌ها پورتلنتن موس (Portlethen Moss) و درابردین شایر (Aberdeenshire) است. بحران آب در ایران و راهکارهای برون رفت[ویرایش] نوشتار اصلی: بحران آب در ایران طبق پیش بینی‌های جهانی سال ۱۴۰۰ سرانه آب به کمتر از ۱۴۰۰ مترمکعب برای هر فرد در سال خواهد رسید و این به معنی ورود به بحران آبی است. طبق آمارهای رسمی و به اعتقاد کارشناسان ایران درآستانه بحران آب به سرمی برد و طی سال‌های آینده تامین آب به یکی از بزرگ ترین چالش‌های کشوردربسیاری ازاستان‌ها، شهرها ومناطق تبدیل خواهد شد. ایران ازنظرجغرافیایی دربخش نیمه خشک و خشک جهان قرارگرفته به شکلی که میانگین بارش درایران حدود ۲۵۰ میلیمتراست درحالی که میانگین جهانی حدود ۸۵۰ میلیمتراست که بیش ازسه برابر میران بارش در ایران است. از دلایل بحران آب در ایران را می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:[۱۲] رشد سریع جمعیت و پراکندگی نامناسب آن کشاورزی ناکارآمد سوء مدیریت و عطش بیش از حد توسعه ساختار نامناسب حکمرانی آب، تعدد ذی مدخلان، مدیریت ناهماهنگ، ضعف سیاسی سازمان حفاظت از محیط زیست و فقدان نگرش دراز مدت راهکارهای برون‌رفت از این بحران به صورت زیر لیست می‌شوند:[۱۳] بازنگری جدی در سیاست‌های رشد و توزیع جغرافیایی جمعیت مرفه سازی کشاورزان و جوامع روستایی با اعطای امتیازات بیشتر و سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی به منظور افزایش بهره‌وری اقتصادی بخش کشاورزی از طریق مدرنیزه کردن این بخش بازبینی الگوهای کشت در سراسر کشور با در نظر گرفتن امنیت غذایی ملی و بر اساس میزان دسترسی به منابع منطقه‌ای و بهره‌وری اقتصادی افزایش قیمت حامل‌های انرژی و آب همراه با اعطای مشوق‌های اقتصادی برای جلوگیری از صدمات اقتصادی و معیشتی بر کشاورزان در کوتاه مدت ایجاد سازمانهای تعاونی مدیریت کشاورزی در هر منطقه و افزایش مشارکت کشاورزان و ظرفیتهای جمعی در مدیریت آب و کشاورزی ایجاد بازار آب و کنترل حقابه‌ها ایجاد حساب پس انداز آب برای محیط زیست برای حفظ و احیای اکوسیستم‌ها از طریق خریداری آب از مزارع کم بازده تغییر وضعیت از مدیریت بحران (انفعالی) به مدیریت پیشگیرانه (فعال) اصلاح ساختار حکمرانی آب و تقویت سازمان محیط زیست

+نوشته شده در جمعه 27 فروردين 1395برچسب:,ساعت11:45توسط حدیث | |

دریا

 

 

 
موجی که در خلیج سانتا کاتالینا به موج‌شکن برخورد می‌کند

 

 
دریا نقش مهمی در توسعه و تجارت بشر دارد، مانند دلتای رود پیرل در چین. بنادر هنگ کنگ، شنژن و گوانگ‌ژو، به طور مستقل، سومین، چهارمین، و پنجمین بنادر پر تردد دنیا اند.

 

 
دریای تایلند در هنگام غروب

 

دریا، اقیانوس جهانی، یا به شکل ساده‌تر، اقیانوس، بدنه آبی متصل آب‌های شور می‌باشد که ۷۰٫۸ درصد سطح زمین را پوشش می‌دهد.[۱] دریا آب‌وهوای زمین را معتدل می‌کند و نقش مهمی در چرخه آب، چرخه کربن، و چرخه نیتروژن دارد. اگرچه از زمان پیشاتاریخ دریانوردی و اکتشاف در دریا رواج داشته است، مطالعه مدرن علمی دریا (اقیانوس‌نگاری) به طور گسترده به سفر چلنجر بریتانیا در دهه ۱۸۷۰ مربوط می‌شود.[۲] دریا به طور مرسوم به چهار یا پنج بخش بزرگ تقسیم شده است، مواردی مانند آرام را اقیانوس گویند، و مواردی مانند مدیترانه را دریا گویند.

 

در زبان پهلوی این واژه به ریخت drayâb بوده است. «واژه زرنگ کهن‌ترین نام سیستان و زاولستان است و در سنگ‌نوشتهٔ بیستون به گونهٔ زرنگا آمده است. به باور پژوهشگران، زرنگ و زریه که به زبان اوستایی به معنای دریا است، و دریه به فارسی هخامنشی و زریا در زبان پهلوی و دریا به زبان امروزی همه یکی است.»[۳] بزرگ‌ترین دریاهای جهان عبارت اند از:: دریای مدیترانه، دریای برینگ، دریای کارائیب، دریای اختسک.

 

با توجه به شرایط فعلی رانش قاره‌ای، نیم‌کره شمالی اکنون به طور نسبی بین خشکی و دریا تقسیم شده است (با نسبت ۲:۳) اما نیم‌کره جنوبی به شدت اقیانوسی است (1:4.7).[۴] در اقیانوس پهناور، مقدار نمک حدوداً ۳٫۵ درصد جرم آن را تشکیل می‌دهد، البته این مقدار می‌تواند در آب‌های محدود به خشکی، در نزدیکی دهانه رودخانه‌های بزرگ، یا اعماق زیاد متفاوت باشد. حدود ۸۵ درصد جامدات موجود در آب دریا را سدیم کلرید تشکیل می‌دهد. جریان‌های اعماق دریا از اختلاف در دما و میزان نمک حاصل می‌شوند. جریان‌های سطحی نیز از اصطکاک موج‌های تولید شده در اثر وزش باد و جزر و مد پدیدار می‌شوند. تغییرات سطح آب دریا نیز نتیجه جاذبه ماه و خورشید است. مسیر تمام این‌ها به وسیله مناطق وسیع سطح آبی و زیر آبی تعیین می‌شوند، که حاصل حرکت وضعی زمین می‌باشند (اثر کوریولیس).

 

تغییرات پیشین در سطح دریا فلات قاره، مناطق کم عمق در دریا نزدیک خشکی، را ایجاد کرده‌اند. این آب‌های غنی از مواد معدنی سرشار از زندگی اند، که برای انسان‌ها منابع غذایی قابل توجهی (در اصل ماهی، ولی همچنین صدف، پستاندار دریایی، جلبک دریایی) فراهم می‌کنند، که هم در حیات وحش ماهی‌گیری می‌شوند و هم پرورش می‌یابند. متنوع‌ترین مناطق در اطراف آب‌سنگ‌های مرجانی گرمسیری قرار دارند. زمانی شکار نهنگ در دریا، آزاد و رایج بود، اما کاهش تعداد نهنگ‌ها موجب ایجاد کنوانسیون بین‌المللی تنظیم صید نهنگ و در نهایت توقف صید نهنگ شد. اقیانوس‌نگاری نشان داده است که حیات تنها محدود به آب‌های سطحی نورگیر نیست: حتی در اعماق و فشار زیاد، مواد معدنی جریان یافته از دریچه‌های گرمایی از اکوسیسیتم منحصر به فرد خود پشتیبانی می‌کنند. حیات ممکن است از آن‌جا آغاز شده باشد، و سفره‌های میکروبی دریایی به طور عمومی حاصل رویداد بزرگ اکسیژنی جو زمین می‌باشند؛ هم گیاهان و هم جانوران در ابتدا در دریا فرگشت یافته‌اند.

 

دریا مسیر ضروری تجارت، مسافرت، استخراج مواد معدنی و تولید برق است. همچنین آن را برای جنگ ضروری کرده است، و شهرهای بزرگی را در معرض زمین‌لرزه، آتشفشان حاصل از گسل‌های نزدیک دریا؛ امواج قدرتمند سونامی؛ و توفندها، طوفان‌ها و چرخندها ایجاد شده در مناطق استوایی قرار داده است. این اهمیت و دوگانگی، فرهنگ بشری را از خدایان دریا تا شعر حماسی هومر و تا تغییرات ناشی از مبادله کلمبی، از مراسم تدفین وایکینگ‌ها تا هایکوهای ماتسوئو باشو و تا هنر دریایی و موسیقی الهام بخش در طیف گسترده از نیمه‌خوانی " The Complaynt of Scotland " تا شهرزاد اثر نیکولای ریمسکی-کورساکف تحت تأثیر قرار داده است. دریا صحنه فعالیت‌های اوقات فراغت شامل شنا، غواصی اسکوبا، موج‌سواری و قایق‌رانی است. اما رشد جمعیت، صنعتی‌سازی، و کشاورزی متمرکز موجب آلودگی دریایی امروزی شده‌اند. مقدار کربن دی‌اکسید جو در حال افزایش می‌باشد، و در فرآیندی به اسم اسیدی‌شدن اقیانوس پی‌اچ آب را کاهش داده است. طبیعت مشترک دریا صید بی‌رویه را به مشکلی درحال افزایش تبدیل کرده است.

+نوشته شده در سه شنبه 6 بهمن 1394برچسب:,ساعت18:3توسط حدیث | |

فراوانـــی آب ، تنـــها یک توهم اسـت… در فاصله زمانی که شما این پیام را می خوانید یــک کودک بر اثر بیماری¬هـای مرتبط با آب جـــان خود را از دست داد. مـــا آب را از پــدرانمــان به ارث نبرده‌ایم بلکــه از فرزندانمــان به امـــانت گرفتــه ایــم… قــطره قــطره آب، لحظه لحظه زندگــی است، لحـــظه های زنــدگی را هدر ندهیــــم 16.indd

+نوشته شده در یک شنبه 27 دی 1394برچسب:,ساعت17:21توسط حدیث | |

سلاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام دوستااااااااااااااااااااااااااااای گلممممممممممممممممممممممممم چند وختی نبودم درخدمتتون اخه درگیر درس و مدرسه بوووووووووودم دیگ از امروز به بعد وبم و اپ میکنم واستوووووون قررررربانتووووووووووون

+نوشته شده در چهار شنبه 22 مهر 1394برچسب:,ساعت15:15توسط حدیث | |

 

 

قنات ( کاریز ) 

مهمترین شیوه آبیاری در بسیاری از نقاط ایران قنات بوده است از آنجاییکه در بسیاری از نقاط ایران رودخانه چندانی وجود ندارد، و تعداد رودخانه های دائمی نیز بسیار اندک است مردم ایران در حدود سه هزار سال پیش به ابتکار نوین و تحسین انگیزی دست یافته اند که به قنات یا کاریز مشهور گردید. این ابداع مهم و بی نظیر بعدها از خاورمیانه به شمال آفریقا اسپانیا و سیسیل انتقال 1یدا کرد و مورد بهره برداری قرار گرفت. مورخین یونانی از قنات های ایران در زمان هخامنشیان سخن رانده اند، از این رو می توان قدمت قنات رات پیش از هخامنشیان نسبت داد. مورخان در مورد قنات و در عهد اشکانیان و ساسانیان نیز سخن گفته اند. در این روش آب های زیرزمینی را جمع آوری کرده تحت قوه ثقل به سطح زمین می رانده اند. ایرانیان با‌آگاهی کامل از وجود جریان های آبهای زیرزمینی به فکر افتاده اند که به جای چاه های عمودی چاه های افقی حفر کنند تا بدین ترتیب به آب های زیرزمینی راه یابند و آنرا با استفاده از شیبی ملایم به سطح زمین هدایت کنند.

 

  

 

علت نشست زمین

 

 نشست پدیده ای است که در اثر آن سطح زمین به صورت تدریجی و در برخی موارد به طور ناگهانی فرو می نشیند، این نشست باعث ایجاد ترک و شکاف هایی در زمین شده و باعث تاثیر بر روی الگوی جریان های زیرزمینی و سطحی، تغییر کیفیت آب های زیرزمینی، تغییر شکل  سطح زمین، سیل خیزی منطقه و ... می شود، به طوری که این تغییرات و عوامل خسارات جدی به  مناطق شهری، صنعتی و کشاورزی وارد می کند. عوامل متعددی از جمله: آب شدن یخ ها، حرکت آرام زمین، خروج گدازه از دهانه آتشفشان ها و فعالیت های انسان شامل عملیات بهره برداری از معادن، برداشت آب های زیرزمینی واستخراج نفت، باعث ایجاد نشست زمین می شوند، مهمترین عامل نشست زمین در کشور ما افت شدید سطح سفره های آب زیرزمینی می باشد.

 استفاده بیش از حد از سفره‌های آب زیرزمینی در دشت مشهد، مخصوصاً در بخش کشاورزی، باعث نشست زمین در این دشت شده است، در سالهای اخیر، دشت مشهد بیش از یک متر نشست داشته است، به طوری که در بعضی از مناطق این مسئله خسارات جبران ناپذیری را به ساختمان­ها و مناطق مسکونی، راه­ها و تاسیسات و... وارد آورده است.



 

جمع آوری آب Water Harvesting

 

جمع آوری آب به کلیه عملیاتی اطلاق میگردد که در حوضه های آبگیر برای افزایش رواناب انجام میگیرد. در بسیاری از مناطق خشک و نیمه خشک، بخش عمده از آبی که به درون خاک نفوذ میکند یا از راه تبخیر مسقیما هدر میرود یا از راه تعرق توسط گیاهانی که از نظر اقتصادی بیفایده هستند به مصرف میرسد. برای مثال؛ در حوضه رودخانه های کلرادوی آمریکا، کمتر از 6% بارندگی به صورت جریان رودخانهای ظاهر میشود. ثابت شده است که استفاده از گیاهان به عنوان راه حلی برای افزایش جریان رودخانه ای موثر میباشد و ممکن است انتظار داشت که این روش بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

 


ادامه مطلب

+نوشته شده در جمعه 13 شهريور 1394برچسب:اب در گذر زمان,ساعت17:36توسط حدیث | |

ريیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و كشاورزي ایران، عامل اصلی روند کاهش تولید در حوزه طیور و گوشت قرمز را هدر رفت آب در منابع آب کشور اعلام کرد و گفت: این امر باعث کاهش تولید خوراک دام و در نتیجه روند نزولی تولید شده است. محمدحسین کریمیپور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بیان اینکه کشاورزی ایران، ویرانی را در منابع آب کشور تجربه می‌کند، گفت: در سال ۸۴ اضافه برداشت از منابع زیرزمینی شش میلیارد مترمکعب بود که در سالجاری به ۱۲ میلیارد مترمکعب افزایش یافته که در صورت تداوم این روند واحدهای زراعی در ایران رو به بیابان شدن رفته و همین امر وابستگی صنعت دامپروری به واردات خوراک دام افزایش می‌یابد. به گفته وی در کشور به ازای هر کیلوگرم تولید گوشت مرغ ۷۰ درصد هزینهها به خوراک دام مربوط میشود و این امر نشان می‌دهد که بخش عمدهای از صنعت دام و طیور کشور به واردات خوراک دام وابسته است. رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران رهاسازی برنامه‌های تولید دانه‌های روغنی و عدم اجرای برنامه‌های توسعه‌ای موجب شده تا این ضریب خودکفایی در حوزه دانه‌های روغنی در اوایل برنامه چهارم ۱۳ درصد بود در حل حاضر به کمتر از ۸ درصد برسد. کریمی گفت: بهره وری پایین و همچنین ساختار نامناسب در حوزه صنعت دام باعث شده تا امروز قیمت تمام شده تولید گوشت بیشتر از سایر کشورهای همسایه همچون ترکیه باشد. وی قدیمی بودن تاسیسات و ماشین آلات کشاورزی، عدم ایجاد سالنهای مجهز تولید مرغداری و دام و همچنین عدم استفاده از تکنولوژی از مهمترین معضلات این صنعت است. رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در ادامه تاکید کرد: عدم سرمایه گذاری در ارتقای واحدهای مرغداری و گوشتی کشور از دیگر معضلات مهم این صنعت بوده که باعث عقب افتادگی ۲۰ ساله نسبت به سایر کشورهای هم ردیف ایران شده است. کریمی همچنین بیان كرد: عدم تدبیر برنامه‌ریزان اقتصادی و سیاسی کشور به خصوص در طی دولت نهم و تداوم آن در دولت دهم موجب گردیده تا صنعت دامپروری کشور نه تنها در برابر عوامل طبیعی آسیب پذیر شود بلکه سیاستگذاری ناکارآمد دولتمردان عرصه را بر تولید کنندگان و مصرف کنندگان تنگ کرده است. رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی افزود: معضل دیگر موجود پیش روی دامداران سیاست به ظاهر حمایتی بانکها از دامداران است که قابلیت اجرایی پیدا نکرده است. وی اظهار كرد: واردات گسترده از کشورهای مختلف چه به صورت دام زنده و چه به صورت گوشت منجمد، قاچاق دام از کشور و همچنین صادرات بیرویه دام زنده از عواملی بوده که بر بازار بیسامان گوشت تاثیر نامطلوب گذاشته است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

 

 

 

 

سدسازی آخرین گزینه در مدیریت آب برای هر سرزمین

Top of Form

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: سدسازی باید آخرین گزینه در مدیریت آب برای هر سرزمین باشد.

محمد درویش در گفت‌وگو باخبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) اظهار كرد: در حال حاضر کشاورزی 90 درصد از 130 میلیارد متر مکعب آب قابل استحصال را استفاده می‌کند ولی چنانچه این بخش از راهکارهای کم خرج‌تر استفاده کند امنیت غذایی شهروندان حفظ خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 92 میلیارد مترمکعب آب در اختیار بخش کشاورزی است ولی تنها 30 تا 35 درصد در این بخش مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی در صورتی که نیروی انسانی با دانش بالاتر بکارگیری و آبیاری تحت فشار نیز افزایش یابد راندمان آبیاری دو برابر خواهد شد.

درویش با اشاره به نقش موثر آبیاری تحت فشار در افزایش راندمان آبیاری ادامه داد: با استفاده از آبیاری تحت فشار با مقدار کمتر آز آبی که اکنون در کشاورزی استفاده می‌شود می‌توان 100 میلیون تن محصولات کشاورزی تولید کرد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 20 درصد محصولات کشاورزی ضایعات است که اگر به 5 درصد برسد با نیمی از آب در اختیار کشاورزی می‌توان تولید را به 130 میلیون تن رساند و 45 میلیارد متر مکعب مازاد نیز به عنوان حق آبه نقش موثری در به کمینه رساندن مشکلات زیست محیطی دارد.

به گفته وی، زمانی که راه‌های بهینه‌ای برای استفاده درست از منابع آب وجود دارد چرا اکنون آخرین راه که سد سازی است و توان بوم شناختی سرزمین را کاهش می دهد استفاده می‌شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران

+نوشته شده در شنبه 7 شهريور 1394برچسب:,ساعت12:45توسط حدیث | |

 

زندگی رنگ غم می گیره میشه آزرده

اگه آب نباشه باغ باغبوناخشک میشه وبی ثمر

کسی دیگه به باغ هاسرنمیزنه حتی یک رهگذر

اگه آب نباشه زندگی خیلی دشواره

همه می میرن کسی بلدنیست چیه چاره

اگه آب نباشه نفس کشیدن میشه محال

اینایی که میگم یک حقیقت هست نه یک خیال

اگه آب نباشه همه اینایی که گفتم سرمون میاد

پس بیایدقدرنعمت خداروبدونیم خیلی زیاد

+نوشته شده در شنبه 7 شهريور 1394برچسب:اگه اب نباشه,,,,,ساعت12:33توسط حدیث | |

کمبود آب شامل تنش آب، کم آبی و بحران آب است. مفهوم تنش آب نسبتاً جدید است. تنش آب مشکل در یافتن منابع آب شیرین برای استفاده است، که علت آن تخلیه منابع است. بحران آب وضعیتی است که در آن آب قابل آشامیدن و غیر آلوده در یک منطقه کمتر از تقاضای آن است.

 

 

 

ادامه مطلب

+نوشته شده در شنبه 31 مرداد 1394برچسب:نبود اب,ساعت17:45توسط حدیث | |

راه های صرفه‌ جویی در مصرف آب در 25 گام

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

این روزها مسئله کمبود آب در سراسر جهان به بحرانی عمومی تبدیل شده است. به همین علت، اقدام برای صرفه‌جویی در مصرف آن نه تنها هزینه‌هایتان را کاهش خواهد داد، بلکه برای کشور و نسل‌های آینده نیز مفید خواهد بود. صرفه‌جویی در مصرف آب در خانه نیاز به هیچ هزینه اضافی ندارد. بااینکه وسایل و دستگاه‌های صرفه‌جویی آب مختلفی در بازار وجود دارد، اما حتی بدون کمک گرفتن از این وسایل هم می‌توانید در مصرف آب صرفه‌جویی کنید. بعنوان مثال، ۷۵ درصد از آب استفاده‌شده‌ در خانه‌ها مربوط به حمام و ۲۵ درصد آن مربوط به دستشویی می‌شود. با نصب شیرهای کم‌فشار و تقویت‌کننده‌های شناور که هزینه چندانی ندارند می‌توانید به میزان قابل‌توجهی در مصرف آب ماهیانه خانه‌تان صرفه‌جویی کنید. وقتی همه اعضای خانواده از اهمیت بحران کمبود آب آگاه باشند، صرفه‌جویی در مصرف آن به مسئله‌ای طبیعی در خانه تبدیل خواهد شد. والدین حتماً برای آموزش فرزندانتان برای استفاده از روش‌های صرفه‌جویی‌کننده در مصرف آب زمان بگذارید. یادتان باشد مسئله کمبود آب را جدی بگیرید و صرفه‌جویی در مصرف آن را به یکی از عادت‌های خانواده درآورید.


ادامه مطلب

+نوشته شده در شنبه 31 مرداد 1394برچسب:صرفه جویی در مصرف اب,ساعت17:38توسط حدیث | |

آب زندگانی

 

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

 

آب زندگانی یا آب حَیات چشمه‌ای تخیلی است در داستان‌ها که گفته می‌شود هر کس از آن بنوشد جوانی خود را بازمی‌یابد و پیر نمی‌شود. داستان‌های مربوط به آب زندگانی هزاران سال است در نقاط گوناگون جهان بازگو شده و در گیلگمش، نوشته‌های هرودوت (پنج سده پیش از میلاد) و اسکندرنامه‌ها و داستان‌های جنگ‌های صلیبی نیز دیده می‌شود. در داستان‌ها به آن آب زندگی، آب جاودانگی، آب جوانی، آب حیوان، و آب بقا هم گفته‌اند.

 

در داستان‌های اسلامی نیز نام سه تن آمده است که در پی آب زندگانی رفته‌اند. دو تن از ایشان از آن آشامیده و زندگی جاودان یافته‌اند و یکی ناکام بازگشته است: الیاس، خضر و ذوالقرنین.

+نوشته شده در چهار شنبه 7 مرداد 1394برچسب:اب و زندگانی,ساعت17:44توسط حدیث | |

آلودگی آب (Water Pollution)

دید کلی

  • آلودگی آب مشکل بزرگی است. به طوری که نتایج پژوهش پیرامون آن از صدها بلکه هزاران مقاله ، مجله و کتاب تجاوز می‌کند.
  • بنظر شما چه کسانی مشکل آلودگی آب را بوجود می‌آورند؟
  • چه کسانی بهای تمیز کردن آب را خواهند پرداخت؟
img/daneshnameh_up/d/da/ab.jpg
زباله های انباشته شده

فاضلابها تعادل حیات در اب دریاها را
به هم می زنند . حتی بعد از تصفیه
کردن فاضلابها آب بدست آمده
می تواند حاوی مواد
شیمیایی مسموم باشد.


تاریخچه

  • در نوامبر سال 1986 بر اثر ریزش موادی شامل جیوه و انواع مواد آلی سمی مانند آفت کشها در رودخانه راین ، تمام آبزیان از شهر بال سوئس تا ساحل هلند کشته شدند. در سالهای اخیر با غرق شدن تانکرهای بزرگ نفتی اقیانوس پیما یا به گل نشستن آنها آسیبهایی به حیات دریایی وارد آمد.

  • در سال 1983 بر اثر 11000 واقعه آلوده کننده در حدود 120 میلیون لیتر مواد آلوده کننده در آبهای ایالات متحده تخلیه شده است.

تعریف آلودگی آب

در سال 1969 برای آلودگی آب تعریفی ارائه داد: آلودگی آب عبارت است از افزایش مقدرا هر معرف اعم از شیمیایی ، فیزیکی یا بیولوژیکی که موجب تغییر خواص و نقش اساسی آن در مصارف ویژه‌اش شود.

عوامل آلوده کننده آب

آب یکی از مهمترین و بنیادی‌ترین عامل حیات موجودات زنده است از این نظر جلوگیری از آلودگی آب نیز به همان نسبت مهم و مورد توجه می‌باشد عوامل آلوده کننده آب بسیار گوناگون‌اند و می‌توانند هم منابع آبهای زیرزمینی و هم آبهای سطحی را آلوده کنند.


تصویر  

 

  • عوامل آلوده کننده آبهای زیرزمینی :

    • کانیهای موجود در معادن سطحی که در اثر تغییر و تبدیل به عامل آلوده کننده مبدل می‌شود. مثلا آب جاری سطحی ( حاصل از باران و …) هنگام عبور از معادن زغال سنگ ، دی‌سولفید آهن « II» ( پیریت ) همراه با زغال سنگ را در خود حل کرده و سپس در اثر واکنش ، هوا آنرا به اسید سولفوریک تبدیل می‌کند. اسید حاصل ضمن عبور از لایه‌های مختلف مخازن زیرزمینی ، موجب آلوده شده آن می‌شود.

    • جمع شدن فاضلابهای شهری بویژه اگر در یک حوزه آهکی و یا شنی وارد شوند از آن که در معرض باکتریها قرار گیرند و تجزیه شوند، مستقیما و براحتی به مخازن زیرزمینی نفوذ پیدا کرده و موجب آلوده شدن آنها می‌شود.

    • ضایعات رادیواکتیوی : یکی از عوامل آلوده کننده مهم منابع آبی زیرزمینی است که امروزه یکی از راههای رفع آنها که در حقیقت مشکل بزرگی برای صاحبان تکنولوژی هسته‌ای نیز به شمار می‌رود دفن آنها در زیر زمین است علاوه بر دفن ضایعات رادیواکتیو در زیر زمین ، همه انفجار های هسته‌ای زیر زمینی نیز موجب آلوده شدن آبهای زیر زمینی می‌شود.

 

  • عوامل آلوده کننده آبهای سطحی:

    • آلوده کننده‌های صنعتی:
      بسیاری از ضایعات صنعتی به آبزیان زیانهای جدی می‌رسانند. این ضایعات برای خنثی شدن مقدار زیادی از اکسیژن محلول در آب را به مصرف رسانیده و موجب کاهش اکسیژن مورد نیاز برای آبزیان می‌شود و تهدید به مرگ می‌کنند. از طرف دیگر بسیاری از خود این ضایعات سمی بوده و موجب مسمومیت آبزیان می‌شوند مانند فلزات سنگین ، جیوه ، سرب ، مس و غیره.

      وارد شدن ترکیبات فسفردار و نیتروژن‌دار در آب موجب رشد جلبک‌هائی می‌شود که ضمن ایجاد بو و مزه غیر طبیعی آب ، اکسیژن آب را مصرف کرده و باعث کاهش میزان آن و بروز صدمات و تلفات آبزیان می‌شود.

 

تصویر  

 

    • فاضلاب خانگی :
      کلیه پاک کننده‌ها که وارد آبهای سطحی می‌شوند ترکیباتی را در آبها وارد می‌کنند که اگر خنثی نشوند و یا توسط میکرو اورگانیسم‌ها تجزیه و تخریب نشوند بصورت سمی مهلک زیان بسیاری برای آبزیان ببار می‌آورند.

    • حشره کشها ، سموم دفع آفات نباتی و کودهای شیمیایی:
      که از ضروریات توسعه کشاورزی است نا خواسته موجب آلودگی آبهای سطحی می‌شوند. مانند ددت DDT را نام برد.

چشم انداز الودگی آب

  • ذخایر آبهای ما در آینده چگونه خواهد بود؟
  • آب آلوده شده برای %75 مردم جهان در کشورهای رو به توسعه مسئله بسیار جدیتری است.
  • %80 بیماریهای جهان ناشی از آبهای آلوده شده است. در مقابل درصد بالای بیماری چه کنترلهایی انجام شده است؟
  • آیا تلاشی که برای بهبود کیفیت آب انجام شده کافی می‌باشد؟
  • آینده ذخایر آبها با این روند پیشرفت و تکنولوژی روز چگونه خواهد بود؟

+نوشته شده در شنبه 3 مرداد 1394برچسب:,ساعت13:0توسط حدیث | |

دید کلی

بطور طبیعی ، املاح متعددی در آب وجود دارند، ولی علاوه بر این املاح ، بعضی مواد شیمیایی در خلال فرآیند تصفیه به آب علاوه می‌گردند، از اینرو است که در پایان تصفیه و یا بطور کلی قبل از مصرف آبها، باید از نظر کیفی کنترل شوند. در مورد بعضی از این املاح توضیحاتی داده می‌شود.

تصویر

 

مس (Cu)

مس ، در آبهای طبیعی بندرت دیده می‌شود و وجود ترکیب سولفاتی آن برای ماهیان بسیار مضر است، بطوری که 0,12 میلیگرم در لیتر آن در آب برای ماهی قزل آلا کشنده است و انواع دیگر ماهیها به این ماده ، حساس هستند و مقاومترین ماهیها در محیطی با 1.2 میلیگرم سولفات مس خواهد مرد. در پس‌آبها ، غالبا بعلت عبور آن از مبدلهای حرارتی مس و یا معرف سولفات مس در استخرهای شنا برای جلوگیری از رشد الگ‌ها ، می‌توان به مقدار قابل توجهی مس برخورد نمود.

مقادیر زیاد مس در آب ، علاوه بر ایجاد طعمهای نامطلوب و نامطبوع ، باعث پیدایش لکه‌های سیاه ، روی موزائیک ، کاشی و لباسهای سفید در حین شستشو خواهد بود. مقدار 1.0 ppm از مس در آبهای شهری مجاز تعیین شده است. (بدن انسان روزانه به 1 - 2 میلی گرم مس نیاز دارد).

روی (Zn)

وجود انسان همانند مس به روی نیاز دارد (حدود 100 میلیگرم در روز) و این فلز ، همانند مس از طریق ادرار و مدفوع قابل رفع است و در بدن انباشته نمی‌شود و از اینرو از نظر سلامتی ، حتی 40 ppm مجاز می‌تواند باشد، ولی مقادیر بیش از 5 ppm آن در اثر تولید هیدرات و هیدروکربنات روی ، طعم نامطبوعی در آن ایجاد می‌کند و آبهای قلیایی ، حتی رنگشان هم شیری می‌شود.

سرب (Pb)

سرب برخلاف مس و روی در بدن انسان انباشته می‌شود و متابولیسم بدن نیز چندان نیاز قابل توجهی به این ، فلز ندارد. مسمومیت با سرب ، به همراه کم خونی ، بی‌اشتهایی و دردهای عضلانی است. این عوارض گویا زاییده جایگزین شدن سرب بجای کلسیم در ترکیب استخوانهاست که مرکز خون سازی می‌باشند. علاوه بر این ، سرب ، عملکرد آنزیمهای سازنده هموگلوبین را مختل می‌نماید.

سرب که به آسانی از طریق پوست ، مخاط ، تنفس و تغذیه جذب می‌شود، به علل مختلف در محیط زیست پراکنده است. از مهمترین این علل وجود سرب در سوخت اتومبیلهاست. در ضمن وجود بعضی آلیاژهای سربی که بعنوان لوله‌های انتقال آب مورد استفاده قرار می‌گیرند. مقدار مجاز سرب در آبهای شهری ، کمتر از 0.5 ppm است.

آرسنیک (As)

آرسنیک مانند سرب در بدن انباشته می‌شود و میزان ناچیزی از آن دفع می‌شود. این فلز ، مسموم کننده است و حتی می‌تواند از طریق شستشوی زمینهای زراعتی ، علوفه حیوانات را نیز آلوده نموده و موجب مسمومیت چهار پایان گردد. تاثیر سرطان‌زایی آرسنیک (پوست) تایید شده است. مقدار مجاز آن در آب ، 0.05 ppm است.

تصویر

 

آهن (Fe)

آهن یکی از فراوانترین عناصر موجود در طبیعت است و علاوه بر این ، ترکیبات آهن به مقدار زیادی در تصفیه آبها مورد استفاده است. در ضمن بعلت استفاده فراوان از لوله‌های آهنی انتقال و توزیع آب و با در نظر گرفتن این که خوردگی آهن در آب بسرعت صورت می‌گیرد، می‌توان انتظار داشت که در آبهای شهری نیز آهن وجود داشته باشد.

آهن همانند مس و روی در بدن انسان انباشته نمی‌شود و بدن انسان در تشکیل هموگلوبین خون به این عنصر نیازمند است، بخصوص در موارد کم خونی و اواخر دوران بارداری زنان از طرف پزشکان تجویز می‌شود. با در نظر گرفتن کلیه جوانب امر ، تا مقدار 0.3 ppm آهن در آبهای شهری مجاز است. وجود بیش از حد آهن ، در صنایع کاغذ سازی ، یخ‌سازی ، لباسشویی بعلت ایجاد لکه‌های قهوه‌ای رنگ (اکسید آهن) مشکلاتی را بوجود می‌آورد.

منگنز (Mn)

منگنز با وجود این که همانند آهن از بدن دفع می‌گردد، ولی مقدار بیش از حد آن که غالبا در اثر مصرف مداوم وارد بدن می‌شود، باعث اختلال در بعضی ارگانهای مغز می‌گردد و حتی ممکن است منجر به مرگ شود. املاح منگنز نظیر آهن ایجاد لکه‌های سیاه و قهوه‌ای بر روی کاشی ، پارچه ، کاغذ و غیره می‌نماید. زیادی منگنز علاوه بر آنکه طعم نامطلوبی ایجاد می‌کند، موجب ایجاد بلورهای رسوبی در جدار لوله‌های انتقال می‌گردد.

بدن انسان روزانه به 10 میلیگرم منگنز نیازدارد که از طریق تغذیه تامین می‌گردد و از اینروست که منگنز تا مقدار 0.05 ppm در داخل آب شهری مجاز اعلام شده است.

کادمیم (Cd)

کادمیم از زمره عناصری است که در بدن انباشته می‌شود و مقدار کمی از آن دفع می‌شود. املاح محلول این فلز ، باعث سوزش جدار معده و روده می‌گردد. این فلز بر روی حیواناتی نظیر خرگوش اثرات نامطلوبی نظیر کاهش هموگلوبین خون و پوسیدگی دندان داشته است. مقدار مجاز آن 0.01 ppm است.

سلنیوم (Se)

این عنصر که از نظر پرورش چهار پایان اهمیت دارد و تغذیه گیاهان حاوی این عنصر ، موجب ذخیره آن در کبد و کلیه می‌گردد. آزمایشاتی که بر روی خرگوش انجام یافته ، نشان دهنده آن است که ترکیبات آلی آن بویژه موجب سرطان کبد است. این عنصر بطور کلی برروی موجوداتی که در محیطهایی با غلظت زیاد سلنیوم زندگی می‌کنند، دیده شده است و تحقیقات بیشتری در این زمینه ادامه دارد.

خوشبختانه مقدار سلنیوم در آبها چندان قابل ملاحظه نیست. ولی در بعضی خاکها و گیاهان به مقدار قابل توجهی از آن برخورد شده است. مقدار مجاز این عنصر در آبهای شهری حدود 0.01 ppm تعیین شده است.

آلومینیوم (Al)

این فلز به صورت سولفاتش در تصفیه آب مورد استفاده است و همچنین بعلت مصرف ظروف آلومینیومی و همین طور بعلت تماس انسان با خاک به مقدار زیادی وارد بدن می‌شود. خوشبختانه این فلز ، مسمومیت‌زا نیست.

کروم (Cr)

کروم در صنایع مصرف زیادی دارد و خوشبختانه مسمومیت‌زا نیست.

جیوه (Hg)

این عنصر خطرناک ، بشدت مسموم کننده است. متاسفانه با صنعتی شدن جوامع ، مقدار این عنصر رو به افزایش است. بطور کلی وجود این عنصر در آبهای شهری حتی در مقادیر فوق العاده ناچیز نیز ممنوع است. براساس آمار منتشره بتنهایی در سال 1974 حدود 10 میلیون کیلوگرم جیوه از طرق گوناگون به محیط زیست وارد شده است.

کلسیم و منیزیم (Ca و Mg)

این دو فلز از مهمترین عناصر مورد نیاز بدن هستند و ترکیبات آنها نیز ، نقش پراهمیتی در صنایع دارند. املاح این دو فلز موجب سختی آب هستند.

سیانور (-CN)

سیانور ، آنیونی است که بندرت در آبهای سطحی و زیرزمینی دیده می‌شود. ولی متاسفانه در صنعت مخصوصا در صنایع آبکاری ، مصرف زیاد آن باعث ورود آن در محیط زیست از طریق پس‌آبهای صنعتی می‌گردد. این آنیون به شدت مسموم کننده است. انسان و ماهیها با مصرف مقادیر بسیار کمی از آن به هلاکت می‌رسند بطوری که در محیطی با غلظت سیانور 1 ppm ماهی قزل آلا را در مدت 20 دقیقه به هلاکت می‌رساند.

از اینرو وجود این ترکیب در آبهای آشامیدنی ، غیرمجاز تلقی می‌شود.

کلرورها و سولفاتها

این دو آنیون به مقدار بسیار زیادی در آبهای سطحی و زیر زمینی دیده می‌شوند و مقدار مجاز آنها در آبهای شهری در حدود 250 ppm است. ترکیبات بسیار غلیظ آنها به صورتهای سدیم ، پتاسیم و منیزیم در آبهای آشامیدنی ایجاد طعم کرده و در مصرف کننده ایجاد ناراحتیهایی به صورتهای مختلف می‌کند. آبهایی که مقدار کلرور آنها بیش از حد است، شور و آبهایی که مقدار سولفات سدیم و سولفات منیزیم آنها زیاد است، گس و تلخ مزه می‌باشند. چای یا قهوه تهیه شده با آبهای کلرور و سولفات‌دار ، بد طعم و بد رنگ هستند.

تصویر

 

ید

معمولا در آبهای طبیعی به مقدار کمی ، ید وجود دارد. ولی در آبهای شور طبیعی مقدار آن نسبتا زیاد است. ید در صنایع بعنوان ضد عفونی کننده قوی مصرف می‌شود و از یکی از موارد مصرف مهم آن ، ضد عفونی آب استخرهاست. ید محلول در آب علاوه بر اینکه بصورت I2 وجود دارد، بصورت HOI (اسید هیپویدیک)، یون -OI (هیپویدیت) و یون -I3 نیز یافت می‌شود.

ید یکی از عناصر مورد نیاز غده تیروئید در ساختن تیروکسین است. مرض گواتر نشانه کمبود آن است. گرچه مصرف ید از طریق آب آشامیدنی مفید است، ولی گاها ایجاد حساسیت می‌کند. لذا در سالهای اخیر ، ید را همراه با مصرف نمک طعام تجویز می‌کنند. از مواد غذایی یددار می‌توان کلم ، ماهی و هویج را نام برد. زیادی ید در بدن موجب بیماری به نام یدیسیم است که علائم اولیه آن ، جاری شدن آب دهان ، بینی و چشم است.

فلوئور

آنیون فلوئور بعلت نقش مهم آن در سلامتی دندانها اهمیت ویژه‌ای دارد.

آمونیاک ، نیتریت و نیترات آنها

مواد ازت‌دار بطرق مختلف نظیر تماس منابع آب با فاضلاب و یا تخلیه آبهای شستشوی زمینهای کشاورزی در رودخانه و از همه مهمتر اکسیداسیون مواد آلی ازت‌دار نظیر پروتئینها موجد ازت هستند. آمونیاک حاصله هم پس از مدتی به نیتریت اکسیده می‌شود و نیتریت هم به نیترات تبدیل می‌شود. آمونیاک در درجه اول و نیتریت در درجه دوم ، موید آلودگی جدی آب است.

+نوشته شده در شنبه 3 مرداد 1394برچسب:املاح در اب,ساعت12:54توسط حدیث | |

در حین فعالیت ورزشی و بعد از آن چه میزان آب باید نوشید؟

بعد از ۲۰ دقیقه دویدن آهسته شروع به عرق کردن می کنید، تشنه می شوید و کم کم احساس خستگی در شما پدیدار می شود. مشکل از کجاست؟ جواب به احتمال زیاد این است که علائم کم آبی نمود کرده اند. افزایش فعالیت بدنی و گرمای هوا به طور کلی سبب افزایش کم آبی بدن می شوند.

در حین فعالیت ورزشی و بعد از آن چه میزان آب باید نوشید؟تشنه نشدن در حین تمرین نمی تواند نشانه ای بر عدم بروز کم آبی باشد. پاسخ بدن به تحریک تشنگی نسبت به گرسنگی بسیار کمتر است و پاسخ به تحریک تشنگی در حین انجام فعالیت بدنی و تمرین به شدت کاهش می یابد. بنابراین باید طوری برنامه ریزی کنید که در حین تمرین به طور مرتب آب بنوشید. حتی اگر احساس تشنگی نکنید. مطلب پیشنهادی: اهمیت آب و مقدار آب مورد نیاز بدن

چه میزان آب باید بنوشید؟

قبل از تمرین: ۲ ساعت قبل از تمرین ۳ فنجان آب بنوشید. نصف تا یک لیوان نیز بلافاصله قبل از تمرین.

در حین تمرین: در حین تمرین بایستی هر ۲۰ تا ۱۵ دقیقه به اندازه یک لیوان آب بنوشید. هرچند این موضوع در ابتدا کمی سخت به نظر می رسد با گذشت چند هفته بدن شما به این موضوع عادت می کند.

بعد از تمرین: پس از تمرین بدن به علت تعریق به آب نیاز دارد تا آب از دست رفته در حین تمرین را جبران کند. به ازای هر کیلوگرم وزنی که بعد از تمرین کم می کنید یک فنجان آب بنوشید.

معمولا" در هوای گرم و مرطوب به آب بیشتری نیاز دارید اما به خاطر داشته باشید که کم آبی حتی در هوای سرد نیز رخ می دهد چرا که شما آب زیادی را از راه تعریق و تنفس از دست می دهد. پس در هوای بسیار سرد نیز به میزان کافی آب بنوشید حتی اگر تشنه نیستید.

استفاده از نوشیدنی های ورزشی بهتر است یا آب معمولی؟

پاسخ به این سوال بستگی به مدت زمان و شدت تمرین دارد. اگر تمرین شما کمتر از یک ساعت به طول می انجامد همان آب معمولی گزینه مناسبی است. اما اگر تمرین شما بیش از یک ساعت طول می کشد نوشیدنی که مصرف می کنید باید تأمین کننده انرژی عضلانی شما باشد. در چنین شرایطی نوشیدنی که شامل ۴ تا ۸ درصد از کربوهیدرات های ساده (گلوکز) است توصیه می شود.(اغلب نوشیدنی های ورزشی دارای چنین میزان از قند های ساده هستند.) در همین رابطه: نوشیدنی ورزشی مناسب

آنچه در مورد نوشیدنی های ورزشی همراه باسدیم باید بدانید

اکثر ورزش ها و ورزشکاران نیازی به سدیم اضافی در حین تمرین و بعد از تمرین ندارند. حتی دوند های حرفه ای ماراتن نیز نیاز چندانی به سدیم پیدا نمی کنند. اما اگر شما در یک رقابت فوق استقامتی که بیش از ۴ ساعت به طول می انجامد شرکت می کنید، باید از نوشیدنی حاوی سدیم نیز استفاده کنید. مصرف ۵۰ تا ۱۲۰ میلی گرم سدیم کافی خواهد بود.(سدیم در نوشیدنی های ورزشی چیزی بین ۸ تا ۱۱۶ میلی گرم متغییر است، برچسب آنرا بخوانید!)

 پس نتیجه می گیریم اگر شما یک ورزشکار آماتور یا متوسط هستید استفاده از سدیم هیچ فایده ای ندارد، اما باید توجه داشته باشید که سدیم از طرفی به جذب آب در معده کمک می کند و همچنین میزان بسیار کم آن در نوشیدنی ورزشی باعث می شود که رغبت بیشتری به خوردن آب در حین ورزش داشته باشید. بنابراین اگر شما مشکلی با نوشیدن آب معمولی ندارید و تمرین تان نیز یک ساعت یا کمتر است، نیازی به استفاده از نوشیدنی های ورزشی ندارید. اما اگر شدت و مدت تمرین تان زیاد است و با جذب آب ساده در معده مشکل دارید نوشیدنی ورزشی می تواند تا حدی به شما کمک کند.

علائم کم آبی بدن

برای یک ورزشکار بسیار مهم است که نشانه های کم آبی و گرما زدگی را بداند، تا در صورت مشاهده هر گونه از این علائم سریعا" در جهت رفع آن اقدام کند.

علائم اولیه (علائم زودرس):

خستگی، احساس سبکی در سر، از دست دادن اشتها، ادرار تیره رنگ با بوی شدید (آمونیاک)، بر افروختگی پوست، عدم تحمل نسبت به گرما

علائم ثانویه (علائم شدید):

مشکل در بلع، تاری دید و گودی دور چشم، عدم حفظ تعادل و تلو تلو خوردن، ادرار با احساس درد و سوزش، حواس پرتی، کرختی پوست، چروکیدگی پوست، هذیان، گرفتگی عضلانی

در صورت مشاهده هر کدام از این نشانه ها مطمئن شوید که مایعات کافی به بدنتان می رسانید.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com

منبع: healthdiscovery

+نوشته شده در شنبه 3 مرداد 1394برچسب:نوشیدن اب در هنگام ورزش,ساعت12:51توسط حدیث | |

 

TDS آب چیست و میزان مطلوب آن چقدر است

 

 

TDS مخفف عبارت: Total dissolved solids و به معنی کل مواد جامد محلول: اندازه‌گیری محتوای ترکیبی از تمام مواد آلی و غیر آلی موجود در یک مایع در مولکولی، یونیزه و یا میکرو گرانول (سلول کلوئیدی) است. تی دی اس را نمی‌توان به عنوان معیار اصلی مشخص کننده کیفیت آب در نظر گرفت و بیشتر درجه شفافیت آب را مشخص می‌کند. منظور از TDS کل مواد جامد محلول در آب است که برابر مجموع غلظت همه یونهای موجود در آب می‌باشد. مواد محلول در آب ممکن است از نظر ماهیت «آلی» یا «معدنی» باشند.

           
 
                          ادامه مطلب یادتون نره

ادامه مطلب

+نوشته شده در شنبه 3 مرداد 1394برچسب:میزان استفاده از اب,ساعت12:46توسط حدیث | |

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :  مرکز پژوهشی حوزه آب سازمان ملل در تازه ترین گزارش خود درباره وضعیت آب کره زمین هشدار داد که در صورت عدم تغییر رویه کنونی، شکاف میان مصرف و تامین آب مورد نیاز جهان تا سال 2030، تا 40 درصد افزایش خواهد یافت.

به گزارش دویچه وله ، سازمان ملل در تازه ترین گزارش خود درباره وضعیت آب کره زمین، روند پرشتاب صنعتی شدن برخی از کشورها و آبیاری مزارع کشاورزی را که بیش از 70 درصد آب مصرفی را شامل می شود، از مهم ترین عوامل کمبود آب در جهان می داند.

مرکز پژوهشی حوزه آب سازمان ملل، سال هاست که در مورد چگونگی 'مصرف، مدیریت و تقسیم ناعادلانه آب' با انتشار گزارش ها و برگزاری کنفرانس ها هشدار می دهد.

در تازه ترین گزارش این مرکز با اشاره به این که بیش از 748 میلیون انسان هنوز به آب پاکیزه دسترسی ندارند، آمده است که در صورت عدم تغییر رویه ی کنونی، شکاف میان مصرف و تامین آب مورد نیاز جهان تا سال 2030، تا 40 درصد افزایش خواهد یافت.

نویسندگان این گزارش یادآور می شوند که تا سال 2050، بر نیاز دسترسی به آب تا 55 درصد افزوده خواهد شد. کارشناسان سازمان ملل در این گزارش همچنین تاکید می کنند که منابع آبی به اندازه کافی روی کره زمین وجود دارد و تنها باید با مدیریتی موثر، آب مورد نیاز را میان مناطق کم آب تقسیم کرد.

کمبود آب آشامیدنی در آینده، بیشتر مناطقی را در بر خواهد گرفت که از آب و هوای خشک و گرم برخوردارند.

نزدیک 90 درصد انسان هایی که در حال حاضر از بی آبی رنج می برند، در آسیا و آفریقا زندگی می کنند.

بنا بر گزارش یونیسف، هر روز بیش از هزار کودک زیر پنج سال در اثر مصرف آب آلوده و عدم وجود امکانات لازم برای رعایت موارد بهداشتی، جان خود را از دست می دهند.

در گزارش سازمان ملل، به مصرف نادرست آب و پیامدهای منفی آن، از جمله آلودگی آب به مواد آفت کش، مدیریت نادرست کانال های پساب (فاضلاب ها) و آلودگی صنعتی اشاره شده است.

*آمار تکان دهنده

بیش از نیمی از آب آشامیدنی جهان در حال حاضر از سفره های آب زیرزمینی تامین می شود. بیش از 20 درصد این ذخایر، به مصارف 'غیرلازم' می رسد.

به نظر ریچارد کونور، یکی از کارشناسان سازمان ملل، از سفره های آب زیرزمینی در چین، هند و آمریکا، هم چنین در خاورمیانه 'به نحوی نادرست و زیاده از حد' استفاده می شود.

این کارشناس معتقد است که کمبود آب در برخی از مناطق مانند هند و چین، دلیل درگیرهای قومی و محلی آینده خواهد بود.

در گزارش مرکز پژوهشی حوزه آب سازمان ملل همچنین آمده است که نهادهای بین المللی باید در زمینه مدیریت آب، فعال تر عمل کنند و به احداث آب انبارهای زیرزمینی، قنات ها، منبع های عظیم ذخیره آب و کانال های پساب (فاضلاب) در آسیا ، آفریقا و آمریکای لاتین یاری رسانند.

+نوشته شده در پنج شنبه 1 مرداد 1394برچسب: مصرف و تامین آب,ساعت20:25توسط حدیث | |

آب انبارها مهمترین منبع تامین آب شرب مردم بستک

 

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بستک گفت : سالیانه بین 20 تا 25 حفره آب انبار باهمت واقفان خیر اندیش در سطح شهرستان ساخته می شود.
رضا درخشنده گفت برای ساخت هر آب انبار بطور متوسط بر 900 میلیون ریال اعتبار نیاز است. به علت خشکسالی وکمبود بارندگی های اخیر، آب انبارها مهمترین منبع تامین آب شرب مردم شهرستان بستک است

با اشاره به اهمیت نقش موقوفات در رفع نیازهای جامعه افزود: اگر فرهنگ وقف در راستای نیازهای جامعه مصرف گردد، می توان بخش مهمی از کمبودها رفع نمود.مردم شهرستان بستک علاوه بر دارابودن شبکه لوله کشی آب در مناطق شهری و روستایی همچنان از آب برکه ها برای تامین آب شرب خود استفاده می کنند. شهرستان بستک دارای هزار و پانصد موقوفه آب انبار است

+نوشته شده در پنج شنبه 1 مرداد 1394برچسب:اب انبارها,ساعت20:23توسط حدیث | |

ارزش و اهميت آب

جام جم آنلاين: تحلیل ارزش و اهمیت آب عنوان نشست خبری است که با حضور پورفسور پرویز کردوانی پدرعلم کویر شناسی و مهندس حمید رضا شریف واتفی کارشناس مدیریت در رادیو گفت وگو برگزار شد.

مشروح این گفت وگو به این شرح است:

رادیو گفت و گو: در مورد ارزش آب همه می دانیم و می دانیم که آب برای اینکه قابل شرب شود چه مراحل سختی را طی می کند و چه هزینه ای و چه زمانی را طی می کند. بنابراین  فرض کنیم بنده که ماشین را با شلنگ آب
می شویم فکر کنم عده زیادی از هموطنان من در یک مکانی از آب آشامیدنی غیر بهداشتی دارند استفاده می کنند به نظر می رسد که من با شستن یک ماشین، آب یک روز یک روستایی را هدر داده ام. ارزش آب چقدر است؟

کردوانی: موبایل می توانیم نداشته باشیم  ولی آب را نه . هرچیزی به آب نیاز دارد حتی کشاورزی بدون خاک
می شود اما بدون آب نمی شود. وقتی می گوییم که چرا  این آب را اینگونه مصرف می کنید می گویند این آب چاه است .

امروزه دیگر آب بهداشتی و غیر بهداشتی مفهوم ندارد. آبی که هست حتی آب فاضلاب باید در حفظ آن کوشا باشیم چون آب نیست و مقدار آب زمین ثابت است، ولی روز به روز تعداد جمعیت دنیا افزایش پیدا می کند علم و تکنولوژی  توسعه پیدا می کند. سطح فرهنگ و بهداشت بالا می رود. زندگی شهر نشینی رواج پیدا می کند. مصرف آب همچنان افزایش پیدا می کند . یک جامعه صنعتی و شهر نشین جامعه ای است  که آب بیشتری مصرف می کند و بیشتر هم آلوده می کند . مثلا شهر تهران رودی ندارد ولی سه رود برای  فاضلاب دارد. و هر چه زمان می گذرد توقع ما هم نسبت به آب بیشتر می شود .

من دهاتی که در روستای کندوان زندگی می کردم، آب حوض می خوردم اما الان دیگر آب گرمسار را هم
نمی خورم . دیگر  بعضی ها آب لوله کشی آب کرج و ورامین را هم نمی خورند و می گویند آب بطری می خوریم. اینکه روز به روز وضع بدتر می شود دیگر آب آلوده و غیر آلوده نیست. آب آلوده را باید تصفیه کنند و از آن استفاده کنند.

 همه آب می خواهند و از وزارت نیرو هم می خواهند . مقدار آب کشور ما ثابت است و مقدار آب هر کشور به مقدار بارندگی آن کشور بستگی دارد. بعضی کشورها بارندگی زیادی دارند و برخی هم کم . آب کشور ما زیاد نشده حتی به دلیل گرم شدن کره زمین کمتر هم می شود . در سال 1337 که من تز خودم را در خارج می نوشتم همین آب بود با 17 میلیون جمعیت و الان همان آب است با  70 ملیون جمعیت که همان جمعیت نیست و روز به روز دارند شهرها را توسعه می دهند.  فضای سبز را توسعه می دهند کشاورزی و صنعت را توسعه می دهند پس انسان امروزی مصرف بالایی دارد و قابل مقایسه با گذشته نیست.

مثلا استانها را دارند گسترش می دهند ولی با کدام آب همه از وزارت نیرو توقع دارند . ولی این وزارتخالنه کاری نمی تواند بکند . قدیمها فقط اسمش سازمان آب بود و بعدها گذاشتن شرکت آب و فاضلاب و یک کاری هم باید در وزارت نیرو بیایند بکنند و به وزارت نیرو سازمان  آب و فاضلاب و جمع آوری آب باران را اضافه کنند. این هم خیلی مهم است .

 در سطح تهران هرچقدر هم  بارندگی صورت گیرد هیچ چیز در زمین نفوذ نمی کند چون خیابان  آسفالت است   کف جوی ها سنگ فرش است  و همه به سمت فاضلاب ها می رود .

رادیو گفت و گو:  وضعیت آب الان چگونه است و ما چه شرایطی داریم و چه اقدامی باید کنیم؟

 شریف واتفی : در مرحله اول قبل از اینکه بگوییم ظرفیت آب چگونه است و اینقدر هم در  جراید و رسانه ها صحبت شده بهتر است بگوییم  ما چه کار باید بکنیم و بپردازیم به  اینکه هر کدام از ما چه جایگاهی را در بحث حفاظت از آب داریم. اگر ببینیم  وضعیت ما چگونه است فکر اینکه چه کار باید بکنیم بیشتر خودش را نشان
می دهد .

اگر قرآن را نگاه کنیم در حدود 43 سوره قرآن 63 مرتبه از آب تحت عناوین مختلف یاد شده و ما را  به طهارت و پاکیزگی آنهم با آب مایع حیات توصیه نمودند .  اگر توجه داشته باشیم چرا هسته ای به نام هسته  صرفه جویی در مصرف آب آنهم در اول فصل پاییز قرار دادند  بر می گردد به اهمیت حیاتی بودن آب و اینکه جایگاهی که این مایع حیاتی دارد . اگر انرژی نفت از بین برود خوب جایگزینش چیزی دیگری می کنیم ولی باز گرداندن آب به چرخه ،بعد از رفتن به فاضلاب سخت است .

علاوه بر اینکه ما منابع آبی را از دست می دهیم مشکلات زیست محیطی درشهر و کشورمان نیز ایجاد می شود.در خانه سرپوشی که استفاده می کنیم را نگاه کنیم و ببینیم که به حد استاندارد است یا بیشتر از آن حد از آن آب
می آید . این ها را می توانیم با ادوات مناسب جابجا کنیم یعنی از خودمان شروع کنیم. کما اینکه تک تک شهروندان به این موضوع اهمیت داده اند و خواهند داد.

 اگر یک سرپوش استاندارد حمام را نصب کنیم به فرض مثال یک سرپوش حمام قدیمی بین 15 تا 20 لیتر در دقیقه آب را به فاضلاب تبدیل می کند ولی اگر ما از سرپوش استاندارد استفاده کنیم 8 تا 12 لیتر در دقیقه جریان خروج آب است علاوه بر اینکه در مصرف آب صرفه جویی کردیم در هزینه های خانوارمان نیزصرفه جویی کردیم در تولید انرژی که آن آب را گرم می کند و در اختیار ما قرار می دهد نیز صرفه جویی کردیم و در نهایت محیط
زیست مان را هم پاکیزه نگه داشته ایم.

تکنولوژی جدید و سرپوش ها برای آنها یی که در طبقات بالا هستند و افت فشار را دارند جریان هوا را با آب مخلوط می کند و جریان مناسب را ایجاد می کند و میزان آبی که به فاضلاب وارد می شود می تواند به نصف کاهش پیدا کند .

 رادیو گفت و گو: این توصیه ها خوب است اما ما می دانیم خانواده های ایرانی حدود 5 برابر استاندارد انرژی مصرف می کند فکر می کنم بایستی یک فرهنگ مصرف در کشور جا بی افتد که صرفه جویی جزء آن بیاید. ما برای اینکه در این زمینه فرهنگ سازی کنیم چه کار باید کنیم مردم چقدر باید با ارزشمندی آب آشنا شوند ؟

 کردوانی: تنها یک خانه نیست ما سه مصرف آب داریم یکی در صنعت ، یکی در کشاورزی و یکی در شهرها است و در شهرها سه قسمت می شود یکی خانگی است و یکی شهرداری و یکی ادارات.  تامین آب مهم است  ولی مهم این است که مصرف صحیح باشد . هرقدر هم آب تامین کنند اگر نتوانند خوب مصرف کنند باز هم می گویند کم است  پس باید مردم را آگاه کرد .

 ما همواره می گوییم صرفه جویی کنید و وضع آب بد است . من ساده بگویم که وضع خیلی بد است همیشه ما در کمبود آب هستیم . اگر آب در پشت سدها هم باشد باز هم وضعیت آب بد است. الان سد لتیان آب دارد ولی یک قطره آن هم به مردم ورامین نمی رسد . بعضی می گویند وقتی شیر را باز می کنیم پر  آب است چرا باز می گویید که آب نداریم من می گوییم در بانک هم پول است ولی مگر مال شما است .باید مردم را آگاه کرد. ما همه اش
می گوییم و فشار می آوریم به وزارت نیرو که آب دهید و وزارت نیرو هم فشار می آورد می گوید اگر اینقدر زیاد مصرف کردید پول بیشتری باید بدهید ولی با این مشکل حل نمی شود.  باید آگاه کرد مثل خانواده ای که وضع بدی دارد و یک کارمند معمولی است و فرزندان دانشجو دارد و این بچه ها می خواهند مثل بچه وزیر در رستوران خرج کنند این کارمند اولین کاری که باید بکند این است که همسر و فرزندان خودش را بیارد و آگاه کند که من یک کارمند هستم و این وضعیت من است و آگاه کردن هم کافی نیست بیاید راه حل نشان دهد. مثلا بگوید بجایی اینکه با تاکسی بری با اتوبوس برو و ... پس اول باید از طریق آگاه کردن اقدام کرد.

 آب مهمترین است . اگر آب نباشد ما حتی آداب دینمان را هم نمی توانیم  انجام دهیم (طهارت ، وضو و غسل ) پس باید آگاه کرد از طریق رادیو و تلویزیون  ومطبوعات و خطبه های نماز جمعه باید گفت وضعیت ما چگونه  است و آگاه کرد بعد باید راه حل بدهیم. باید برنامه بگذارند که مثلا در شهر خانم خانه باید چه کار کند و یا شهرداری ها باید چه کند و ادارات چگونه باید عمل کنند. بعد کشاورزی که گفته می شود 92% آب در کشاورزی مصرف می شود البته آماری نداریم بی خود می گویند پس برای همیشه بگویید وضعیت آب کم است پس باید آگاه کرد.

 در کشاورزی خیلی مهم است کشاورزی آنقدر چاه زده که هر روز می گویند سطح آبهای چاه ها پایین رفته . با این روندی که می بینید از تهران تا خلیج فارس از زاگرس تا افغانستان و پاکستان و قسمت مرکزی ایران تا 50 سال آینده آب نیست اگر هم باشد قابل استفاده نیست. یعنی آب زیرزمین تمام است الان نگاه کنید می بینید که چاهها یکی بعد از دیگری خشک می شوند.دیگر آبهای چاهها شور بیرون می آید. مثلا در اصفهان خودشان گفتند که ما 60% آب استان را مصرف کردیم. الان در صنعت هم بسیار آب مصرف می شود. این مشکلات را باید گفت و باید مسئولان فکر کنند و این موضوع را رها نکنند.

 ما این برنامه ها را می گذاریم و هر روز به استانها می رویم و برنامه هایی داریم اما باید پیگیری شود. باید راه حل بدهیم که در صنعت یا کشاورزی و در شهرها خانواده ها چه باید بکنند .

کردوانی: یک مورد از راه حلها را آقای مهندس گفتند مثل شیرها که دولت باید  مردم را مجبور کند که از این شیرهای آب استفاده کنند .شیرها باید به گونه ای باشد که در مصرف صرفه جویی شود و همچینین باید کمک کند ویارانه دهد تا مردم بیایند این شیرها را عوض کند.
 
رادیو گفت و گو: امام علی(ع) فرمودند : شریف ترین نوشیدنی آب است. و بسیاری روایات داریم که در آنها  تاکید شده بر ارزشمندی آب و خوب مصرف کردن آب. سازمان شما برای این اطلاع رسانی چه کار کرده ؟ آیا در این قبض هایی که داده می شود توصیه هایی شده که چگونه مصرف کنند و از چه امکاناتی می شود استفاده کرد و چه تجهیزاتی خوب است ؟

 شریف واتفی: علاوه بر بحثی که شما فرمودید برای بحث اطلاع رسانی یک مشارکت همگانی و عمومی را
می طلبد . یعنی فقط یک هفته صرفه جویی یا از ابتدای فصل تابستان این موضع را بیان کردن کافی نیست. برای مجموعه شهری چون با گرم شدن هوا و تشنگی و کولرهای آبی این قضیه ملموس تر می شود فکر می کنم آن زمانی است که جراید،  رسانه ها و افراد و سازمانهای مرتبط به تکاپو می افتند ولی این بحث باتوجه به حیاتی بودنش و با توجه به تجدید ناپذیر بودنش باید همیشه مورد توجه قرار گیرد .

 چندین سال است که بروشور های صرفه جویی در مصرف آب توسط مروجین در بین مدارس پخش شده است. این موارد را باید از مدارس شروع کرد . زمانی که ما درس می خواندیم می گفتیم ایران دارای رودهای پر آبی است اما الان باید گفت که منابع آبی ما محدود است و بچه ها باید از همان ابتدا با این موضوعات آشنا باشند.

در بین دستگاه های اجرائی مجموعه شرکتهای آب و فاضلاب و سازمان آب بعنوان پیش گام بحث مروجین مصرف بهینه آب را که در بین شهر حرکت کنند در بین مدارس و بین خانوارها و در فرهنگسراها دست به اطلاع رسانی زده اند را پیگیری می کنند که اینها استفاده از تجهیزات مناسب را نیز تبلیغ می کنند. خوشبختانه خیلی از این ادوات الان استاندارد تشویقی آن هم شکل گرفته است. یعنی با پیگیری هایی که مجموعه های شرکتهای آب و فاضلاب با موسسه استاندارد و تولید کننده که داشتند گروه اولیه کار که در واقع استاندارد سازی این تاسسیات بوده شکل گرفته .

مرحله بعدی آن همکاری با نظام مهندسی است یعنی ساختمانهایی که می خواهد ساخته شود از این اصول پیروی کند یعنی شیر الات استاندارد،  لوله کشی استاندارد،  اینها را در داخل تاسیسات بهداشتی چه در واحدهای مسکونی و چه واحدهای اداری در نظر گرفته شود اینها  گامهایی است که باید زنجیر وار همه با هم دست به دست هم دهیم تا یک کار کاملی انجام شود.

 رادیو گفت و گو: آقای کردوانی فرمودند که فقط  گفتن کافی نیست. درست است که مقداری تاثیر گذار است ولی کافی نیست. متاسفانه تا اهرمهای تنبیهی ما مقداری سنگین تر و چرب تر بوده نسبت به مشوق هایمان الان در همین زمینه چقدر سازمان شما و دولت کمک می کند برای اینکه این تجهیزات و امکاناتی که فرمودید با تسهیلات خوبی در اختیار مردم قرار بگیرد تا برای استفاده از اینها تشویق شوند ؟

 شریف واتفی: این اقدامات از سالهای 80 -81 شروع شد . حتی در آن تاریخ دولت بودجه ای را گذاشت و یکسری ادوات را رایگان بین مردم توضیع کردند در مراحل بعدی هم بصورت تشویقی گفتند که هر کس که می خواهد این ادوات را تهیه کند و در اختیارشان گذاشتند ولی شرایط بودجه ای دولت محدود است . اگر شهروند بداند که از چه لوازمی می تواند استفاده کند و شناخت و آگاهی نسبت به آن لوازم داشته باشد مهمترین عامل و پشتوانه خواهد بود و در مرحله بعد بیشترین کار این است که در مدارس اطللاع رسانی شکل گیرد مثل همان همیار پلیس که اگر یکی از همراهان این دانش آموز در اتومبیل کمربند نبندد هشدار می دهد ما پلیس آب را هم در داخل خانه ها داریم که در رابطه با درست مصرف کردن آب تذکر می دهند.  باید حتی بچه ها را به مراکز تصفیه آب و فاضلاب ها برد و این مراحل سخت تصفیه را ببینند و تبدیل شدن این آب را به فاضلاب هم ببینند تا بهتر بتواند موضوع صرفه جویی در آب را درک کنند.

 بخش عظیمی از آب در کشاورزی مصرف می شود و مرحله بعد صنعت است و بعد در نهایت مجموعه های شهری. ولی در مجموع کیفیت آب خیلی ملاک عمل است.

 رادیو گفت و گو:  ما چه کار کنیم برای اینکه دستهای ما عادت کند شیر آبی که چکه می کند را ببندیم و چه کار کنیم که دستهای ما  عادت کند چراغهای اضافی را خاموش کند؟
 
کردوانی: من عرض کردم که می گویند 92 % در کشاورزی مصرف می شود باز آن مصرف در تولید است اما در شهر همه آن هدر دادن است. سه نوع آب داریم آب شرب ، آب کشاورزی و آب صنعت . اولویت با آب شرب است که در شهر است و می آیند با آن کارواش درست می کنند و از آن استفاده می کند. بعد صنعت و بعد کشاورزی که همه اش از بنیان غلط است. زمانی در یک خانه 700 متری زندگی می کردم و خودم تمام آلات صرفه جویی را در حیات درست کرده بودم و پول آب دو ماه من 80 تومان می آمد که برای 10 سال پیش است الان در جایی رفتم نشسته ام که ده طبقه ساخته شده و الان نمی توانم به همسایه بگوییم که اینگونه مصرف کن و آب را کم مصرف کنم.

 من در خانه یک سطلی دارم و یک لگن وقتی دست و صورتم را می شویم آن آب را در آن سطل می ریزیم و بعد در جایی دیگر استفاده می کنم چون فهمیدم که آب چیست . مردم را باید آگاه کرد سطح فرهنگ را باید بالا برد . چگونه ؟ باید برای افراد دوره بگذارند . در آلمان در خانه افراد می آیند و شیر آلات به خانوارها می دهند و پول هم نمی گیرند . پس اول باید سطح فرهنگ را بالا برد چون می آیند می گویند این کار را کنید ولی ما قبول
 نمی کنیم.

الان آمدند برای لامپ های کم مصرف این کار را کردند کار خوبی است ولی غلط صورت گرفته .  چون نور
بی خودی دارد چشم نمی تواند ببیند. در خانه ما فقط من در اتاقم ازاین لامپها استفاده می کنم . باید با کیفیت خوب آن را بیاورند. الان ما را مجبور می کنند که سالی یک بار به معاینه فنی برویم . در اروپا تعداد ماشین هایشان از ما بیشتر است ولی آلودگی آنها از ما کمتر است . ما تا زمانی که ماشین راه می رود از آن استفاده می کنیم و
نمی رویم درستش کنیم ولی در اروپا سطح فرهنگش بالا است و مدام آن را تعمیر می کند تا باعث آلودگی نشود

برادرزاده  من از امریکا آمده بود رفتم خانه اش برایم آب آورد نصف لیوان بعد باز تشنه ام بود گفتم باز آب بیاورد باز نصفه آورد گفت در آنجا نصفه می خورند پر نمی خورند. پس فرهنگ را باید بالا برد. ما باید اینها را مطرح کنیم.همین رادیو ، تلویزیون ، مطبوعات  می تواند موثر باشد. اگر ببینند که افراد خوب و مهمی صحبت می کنند جذب می شوند در خطبه های نماز جمعه هم باید گفته شود. باید سرمایه گذاری شود وزارت نیرو ،دولت  برنامه های ویژه بگذارند و مردم را آگاه کنند.

رادیو گفت و گو:ما فرهنگ بالایی داریم و ارزشمند است ولی باید در بعضی موارد تجدید نظر کرد مثلا وقتی
می گویند مهمان می آید آب را باز می کنیم وآب و جارو  می کنیم .

کردوانی: ایرانی همین است تا داریم می خوریم و بعد می گوییم خدا  بزرگ است. باید کمی فرهنگمان را عوض کنیم. فرهنگ خوب را بگیریم و فرهنگ بد را عوض کنیم . افراط کردن گناه است.

 رادیو گفت و گو: شنونده ای گفتند که بسیاری از مجتمع ها و استخرها وجود دارند که مصرف آب زیادی دارند با اینها باید چه کار کرد ؟

کردوانی: استخر زیاد آب مصرف نمی کند. استخر را سالی یک دفعه آب می بندند. باید فرهنگ آپارتمان نشینی را یاد داد . آپارتمان نشینی در کشور ما رواج پیدا کرده ولی فرهنگ آن را نداریم. تهران 800 متر اختلاف ارتفاع دارد و فشار آب زیاد است. شیر باز است با فشار آب زیاد . هر کس می گوید در آپارتمان هستیم ، اختیار داریم ومی خواهیم ماشین بشوریم ولی من این را در آپارتمان خودمان ممنوع کردم.

 کارواش ها را یواش یواش، باید جمع کنند و شستن ماشین را به همان کنار خیابان ببرند بهتر است. دولت باید برنامه بگذارد و سریال بگذارد . چند هفته برنامه بگذارد و ما هم بیاییم صحبت کنیم بعد ببینید چقدر تاثیر دارد .
 
رادیو گفت و گو: در فرهنگسراها که برنامه های تابستانی هم دارند چقدر خوب است این مباحث گفته شود و یا در محله ها برنامه بگذارند و این مطالب را بگویند .

 کردوانی: من خودم را درست کنم . زن و بچه و آپارتمان من درست شد و بعد آپارتمان کناری ما و بعد کل کوچه درست می شود و بعد کل شهر  و... هر کس خودش را درست کند یک شهر درست می شود. بعضی ها می گویند چون دیگری یا فلان اداره را من دیده ام که بسیار مصرف می کنند من نیز صرفه جویی نمی کنم ولی اگر هر کسی دزدی کرد ما هم باید بکنیم . پس هر کسی خودش را باید درست کند . دولت نمی تواند ما را درست کند.

 من به سرایدارمان و به همسایه هایمان می گویم که نباید اینگونه آب مصرف کنند و در اینجا به آنها هشدار
می دهم و امر به معروف اینجا کارکرد دارد.

 شریف واتفی: این انتظار را داریم که ببینیم که استاد ، معلم ، پدر و رئیس جمهور و... چه کار می کنند آیا
گفته اید که خود من چه کار می کنم . بیایند تاریخ را بخوانیم و ببینیم پدران  ما چه کار می کردند . آْنها چگونه از آب استفاده می کردند. باید آن فرهنگ سازی را اول از خودمان شروع کنیم تا بتوانیم جامعه خوبی داشته باشیم.
اگر صنعتی در جامعه ای قرار گرفت و فرهنگ استفاده از آن جا نیفتاد آن جامعه جامعه موفقی نخواهد بود . مثلا  برای استفاده از امکانات مثل استفاده از استخر باید فرهنگ آن را هم داشته باشیم. برای بقیه مسائل هم همینطور مثلا برای نصب کولر چند نفر از ما مراجعه می کنیم و وضعیت آب کولر را می بینیم  . پس اول از خودمان شروع کنیم .
 
رادیو گفت و گو : حضرت رسول اکرم (ص) فرمودند : خداوند سه چیز با برکت را نازل کرده است آب، آتش و گوسفند و ما باید قدر این نعمتها را بدانیم.

کردوانی: مقدار آب که ثابت است و جمعیت دنیا رو به افزایش است وضع خراب است. باید مردم را اگاه کرد که آب نیست و سطح فرهنگ را بالا برد.
 
رادیو گفتگو: یک توصیه داشته باشید برای کارخانجات و بخش کشاورزی که از این به بعد چه کار باید کرد.

 کردوانی: وقت برنامه شما برای بیان این مسائل خیلی محدود است. خواهش می کنم این برنامه ها ادامه داشته باشد مثلا یک روز برای خانواده ها باشد یک روز برای شهرداری ها که خیلی آب مصرف می کند و... در خانواده ها اولین کار این  است که فرهنگ مردم را باید عوض کرد . در آپارتمان ها باید فشار آب را کم کنند چون در تهران فشار آب بالا است. خدا نکند جیره بندی آب شود . وزارت نیرو تا جایی که ممکن است نباید آب را قطع کند . قطع تقریبا نابودی آب است.

وقتی آب را قطع کند چون لوله ها برای قدیم است از بین می رود. من سالی یک دانه مایع ظرف شویی می خرم . باید فرهنگ سازی کرد. چون در همین ادارت وقتی دستشان را می خواهند بشویند کلی مایع را استفاده می کنند و برای شستن آن کلی آب مصرف می شود ولی من در داخل مایع آب می ریزم که سه حسن دارد یکی برای پاک کنندگی به اندازه کافی کف است  دوم خیلی سریع این مایع پاک می شود و آب زیادی مصرف نمی شود و سوم اینکه دست خراب نمی شود.

 پس یکی از کارهایی که می شود انجام داد این است که مایع دست شویی را رقیق کنیم. دومی هم می تواند این باشد که در سیفون ها سه تا یک لیتر و نیمی بطری را در داخل مخزن این سیفون ها گذاشت و آب کمتری مصرف شود. و مورد بعدی استفاده از شیرهایی که در آن هوا دارد. از این شیرها آب می آید و فکر می کنید خیلی آب می آید. من از این شیرها استفاده می کنم. کم مصرف کردن آب  در درآمد اقتصادی خانواده ها نیز موثر است.

شریف واتفی: موارد خیلی خوبی را جناب استاد اشاره داشتند. الان ابزار زیادی آمده و شیرهایی است که به سر شیلنگ وصل می شود و زمانی که نیاز است باز می شود و فشار مناسب دارد. مهم این است که بتوانیم از ابزارها درست استفاده کنیم نه اینکه بگوییم از آب اصلا مصرف نکنیم. انشاالله که تک تک ما  و بعد تک تک شهروندان عزیز به این مهم توجه داشته باشند که همه چیز ما به آب بستگی دارد و علاوه بر اینکه خودمان باید درست مصرف کنیم باید این میراث را به درستی در اختیار آیندگان خودمان باقی بگذاریم.

 

 

 

 

+نوشته شده در سه شنبه 30 تير 1394برچسب:,ساعت17:19توسط حدیث | |


ارزش های زیست محیطی جنگل

 محمود رضا دهقان منشادی – مسئول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران

 

جنگل ها به عنوان منابعی ارزشمند بشمار می آیند که صرف نظر از جنبه اقتصادی از لحاظ اکولوژیکی و زیست محیطی نیز نقش حساسی در کشور دارند . هر جا که پوشش گیاهی بیشتر باشد شاخص توسعه یافتگی و تعادل آب و هوای آن بالاتر است . این منابع از آن جهت بیشتر اهمیت دارند که برخلاف سایر منابع که غیر قابل تجدیدند ، چنانچه به روش اصولی و علمی و با رعایت همه جوانب بهره برداری شوند ، همیشه در اختیار انسان و برطرف کننده نیازهای او خواهند بود .
در این مجال نوشتاری ابتدا تعریفی از جنگل ارائه و سپس بطور اختصار ارزش ها و کارکردهای زیست محیطی آن بیان خواهد شد .
تعریف جنگل : جنگل منطقه وسیعی پوشیده از درختان ، درختچه ها ، گونه های خشبی و گونه های علفی است که همراه با گیاهان و جانوران مشترک خود ، تحت تاثیر عوامل اقلیمی و خاکی ، تعادل طبیعی دارد .
1- نقش جنگل در حفظ و تولید خاک و آب و جلوگیری از فرسایش و سیل
درختان و توده های جنگلی با گسترش ریشه خود در زمین جلوی حرکت خاک را می گیرند و مانع از فرسایش آن می شوند ، در نتیجه خاک حاصلخیزی که برای زراعت به آن احتیاج داریم از دسترس خارج نمی شود . در حالی که زمین های عاری از پوشش گیاهی به دلیل فرسایش بادی و آبی و تبخیر زیاد به سرعت خاک سطحی خود را از دست می دهند و به صورت بیابان و کویر درمی آیند . ریشه های درختان قادرند ضمن محکم کردن زمین ، سنگ های مادری را هم به خاک تبدیل سازند . درختان می توانند با شاخ و برگ خود در برابر ذرات ریز و درشت باران مثل سپر عمل کنند و آن را به آرامی به روی خاک بریزند و مانع از آن شوند که روان آبها و سیلابها در مسیر حرکت خود خاک های پرارزش را حمل کنند و در پشت سدها و دریاچه ها رسوب دهند .
جالب است که بدانیم هر هکتار جنگل سالیانه به میزان بیش از 2تن از فرسایش خاک را جلوگیری می کند .
خاک جنگلی به دلیل لاشبرگ درختان و گیاهان بسیار حاصلخیز است و دارای سورخ های زیادی است که باعث نفوذپذیری و جذب سریع باران های تند و روان آبها می شود که در چنین شرایطی هم خاک مرغوب می شود و هم سفره های آب زیرزمینی تامین می گردد.
درصد تبخیر در سطح زمین های جنگلی به خاطر خنک بودن هوا ، کاهش یا تابش غیر مستقیم نور خورشید ، شدید نبودن باد و بالا بودن میزان رطوبت ، بسیار کمتر از نقاط غیر جنگلی خواهد بود که به همین خاطر کارشناسان ، نقش جنگل و پوشش گیاهی را در تامین آب و بهبود شرایط محیط زیست بیش از تولید چوب و علوفه می دانند .
باید در این قسمت به این نکته نیز که از اهمیت بسزائی برخوردار است اشاره داشت که جنگل ها با درختان قوی و شاخه های محکم خود جبهه قدرتمندی در برابر تخریب بادهای شدید ایجاد می کنند و مانع از خسارات طوفان می شوند و در کنارمزارع روستائی هم بادشکن های خوبی هستند .
2- نقش جنگل در تولید اکسیژن ، جذب گازکربنیک ، جلوگیری از آلودگی و تعدیل آب و هوا
جنگل ها و گیاهان در تولیداکسیژن نقش بسیار مهمی دارند . گیاهان جنگلی با عمل فتو سنتز که به کمک کلروفیل یا سبزینه گیاهی و نورخورشید انجام می گیرد از طریق جذب گازکربنیک هوا و تولید اکسیژن، همانند ریه زمین ایفای نقش می کنند و امکان زندگی را برای همه موجودات روی کره زمین فراهم می سازند . البته در همین فرآیند ، انرژی حیاتی دیگری به نام گلوکز را تولید می کنند و در کنار آن با جذب و تثبیت کربن در راه جلوگیری از گلخانه ای شدن زمین و تغییر اقلیم نقش مهمی دارند . درختان و گیاهان با جذب گازهای سمی هوا و افزودن مواد ضدعفونی کننده به هوا باعث پاک سازی محیط و جلوگیری از مسموم شدن انسان و سایر موجودات و کاهش بیماری های تنفسی و عصبی می شوند .
جالب است که بدانیم یک هکتار جنگل می تواند 2.5 تن اکسیژن تولید و 68 تن گرد و غبار را هرساله در خود رسوب دهد و بدین صورت نقش بسیار موثری در سالم سازی محیط زیست ایفا می نماید .
برای مثال برخی از درختان از جمله گردو ، فندق ، افرا ، بید ، زبان گنجشک ، کاج و اکالیپتوس موادی در هوا پخش می کنند که سبب از بین رفتن میکروب ها و حشرات مضر می شود .
کارکرد دیگر جنگل ها در رابطه با ایجاد تعادل آب و هواست که در این خصوص باید گفت که وجود جنگل باعث متعادل شدن هوای محیط اطراف می شود چندان که هوای محیط جنگلی در تابستان خنک تر و در زمستان گرمتر می شود . از این رو جنگل ها به هر اندازه گسترده تر باشند به همان نسبت در تعدیل درجه حرارت هوا موثرترند . همچنین درختان با تبخیر آب ، رطوبت نسبی هوا را افزایش می دهند و حرارت هوا را کم می کنند .    
از کارکردهای دیگر جنگل بایستی به تاثیرات آن در کاهش سروصدای ناشی از آلودگی صوتی در اثر فراوانی جمعیت و زندگی ماشینی اشاره کرد . درختان جذب کننده سروصداها و کاهنده آلودگی صوتی هستند .
3-  نقش جنگل به عنوان منابع تفرجگاهی و حامی حیات وحش
جنگل ها به دلیل وجود جاذبه های زیبا ، هوای پاکیزه ، آرامش طبیعی و جاری بودن چشمه ها و رودخانه ها بهترین گردشگاه علاقمندان به طبیعت است و محیط مناسبی برای حمایت حیات وحش بشمار می رود .
حال که به طور مختصر ظرفیت ها و ارزش های زیست محیطی جنگل بیان شد به این نکته کلیدی پی می بریم که منابع طبیعی بستر حیات و توسعه پایدار قلمداد می شود پس برای حفظ و توسعه این سرمایه الهی که هم از نگاه قرآن کریم و هم احادیث نبوی به جایگاه خاص آن تاکید شده ، لازم است با یک تعامل عمومی و مشارکتی و دلسوزانه همواره به طبیعت احترام بگذاریم که احترام به طبیعت ، احترام به خالق هستی است .

 

+نوشته شده در یک شنبه 28 تير 1394برچسب:,ساعت1:11توسط حدیث | |

آلوده ساز های صنعتی

 

فاضلاب صنایع و کارخانه ها باید در محل تولید تصیفه و بی اثر شود.

 

در نیروگاه ها از خاصیت سرد کنندگی آب استفاده می شود.در نتیجه آب سرد تبدیل به آب گرم می گردد و در صورت ورود فاضلاب نیروگاه ها به رودخانه ها و دریا ها جلبک ها به طور سریع رشد می کنند؛ زیرا در آبی که ده درجه گمتر از معمول باشد ، رشد انها دو برابر سریعتر می شود و به عامل آلودگی تبدیل می شوند.

 

شستن فضولات و ضایعات صنایع به مقدار زیادی آب نیاز دارد و فاضلاب ها حاصله حاوی مقادیر زیادی مواد شیمیایی است که اغلب سمی هستند.

 

در صنایع کاغذ سازی برای سفید کردن کاغذ از کلرین محلول در آب استفاده می کنند. پساب عمل سفید کردن، حاوی سموم خطر ناکی است مانند دیوکسین که خطر ناک ترین سموم شیمیایی است و حتی مقدار کم آن نیز زیان آور است.

 

اگر فاضلاب صنایع وارد جریان آب شود ، باعث آلوده کردن آب ها و بیمار و مسموم کرن ماهی ها می شود.

 

 

 

 

آلودگی آب ها به وسیله زباله

 

ارزان ترین و راحت ترین راه برای جلوگیری از آلودگی آب های سطح زمین به وسیله انواع زباله ها این است که زباله کمتری تولید کنیم و یا به وسیله بازیابی، مقداری از این زباله ها را دوباره مورد استفاده قرار دهیم

 

جمع آوری و دفع صحیح زباله ها در مناطق شهری ، روستایی و صنعتی در حفظ و پاکیزگی آب های رودخانه ها، تالاب ها و دریا ها نقش مهمی دارد.

 

مردم می توانند با جمع آوری پس مانده های غذایی،پلاستیک،شیشه و قوطی های مواد غذایی،ساحل و رودخانه ها و دریاها را تمیز نگه داشته و به حفظ محیط زیستگاه های ساحلی که در معرض نابودی قرار دارند، کمک کنند.

 

تراکم جمعیت در سواحل و بی توجهی ساکنان سواحل دریا و همچنین مسافرانی که برای گردش و تعطیلات به ساحل می روند، آلودگی زیادی را از نظر تولید زباله ایجاد میکند.

 

زباله های که به زیستگاه هایی ساحلی ریخته می شوند ممکن است صدها سال باقی بمانند. کیسه های پلاستیکی از زباله های غیر قابل تجزیه هستند که وارد آب های رودخانه ها و دریا ها می شوند و آبزیان از طریق خوردن انها یا مسدود شدن نایشان به وسیله آن ها ، تلف می شوند.

 

زباله های کشتی ها و زباله های اتمی دارای مواد سمی هستند که وارد دریا می شوند و ماهی ها را بیمار می کنند، مردم این ماهی ها را میخورند و بیمار می شوند

 

 

 

 

 

 

منبع : مجموعه دانستی های زیست محیطی

 

 

+نوشته شده در چهار شنبه 24 تير 1394برچسب:اب الودگی(3),ساعت12:15توسط حدیث | |

 

آلودگی های آب توسط عملیات کشاورزی

برای جلوگیری از آلودگی آب ها ، باید از کود های شیمیایی فقط در صورت ضرورت ، به مقدار لازم و در زمان مناسب استفاده شود.

یکی از راه های افزایش محصولات کشاورزی استفاده از کود های طبیعی(کودهای بامنشا گیاهی و جانوری) و کود های شیمیایی است.

کودهای طبیعی برای خاک بسیار مفید هستند؛هم محصول می دهند و هم مواد از دست رفته را به خاک باز میگردانند.

اگر از کود های شیمیایی بجا و مقدار لازم استفاده شود، به تغذیه گیاه کمک کند،اما مصرف بی رویه و دایمی این کود ها مشکلات زیست محیطی ایجاد می کند.تمام این کود ها مورد استفاده گیاه قرار نمی گیرد و بخشی از آن در خاک باقی می ماند و با آب باران یا آب یاری شسته می شود و وارد رودخانه ها ، دریا ها ، اقیانوس ها و یا آب های زیر زمینی شده و آنها را آلوده می سازذ.

کود های شیمیایی از ته فسفاته موجدو در پساب های کشاورزی،پس از ورود به رودخانه یا دیگر منابع آب ، موجب رشد و تکثیر سریع جلبک ها می شوند.جلبک ها با مصرف زیاد اکسیژن آب ، علاوه بر ایجاد خفگی برای آبزیان ، محیط مناسبی را برای گندیدگی آب فراهم می کند.

کودهای نیتراته در صورت ورود به آب آشامیدنی موجب اختلالات خونی در شیرخواران و جنین مادران باردار و سایر اختلالات غیر قابل درمان میشود.

 

 

بخشی از سموم حشره کش وارد آب شده و آب را آلوده می کند. بهتر است به جای سمپاشی مزارع با حشره کش های شیمیایی که برای آب و سایر منابع زیست محیطی بسیار مضر هستند ، حتی الامکان از روش های مبارزه غیر شیمیایی با آفات گیاهی استفاده می شود.

آفات گیاهی بخش بزرگی از محصولات کشاورزی را نابود میکنند. انسان برای مبارزه با این دشمن موادی به نام سم ( آفت کش ) تولید می کنند.

اکثر آفت کش ها علاوه بر حشرات مضر ، حشرات مفید را نیز نابود می کنند. بعضی از حشرات مثل کفشدوزک مفید هستند زیرا با شکار آفاتی مثل شته به حفظ محصولات کمک می کنند. اما متاسفانه این نوع حشرات بیش از حشرات مزاحم از سموم شیمیایی صدمه می بینند.

سموم حشره کش در هوا منتشر می شوند و به وسیله باد در همه جا پراکنده شده حتی خاک را نیز آلوده می کنند.سموم همراه با پساب ها وارد رودخانه ها و آب های زیر زمینی می شوند.

آفت کش ها در میوه ها و محصولات کشاورزی جذب می شوند و انسان با خوردن محصولات سمی دچار مسمومیت و بیماری می شود.

خوردن شیر و گوشت دام هایی که از علوفه آلوده به مواد سمی حشره کش تغذیه کرده اند و یا گوشت ماهیان رودخانه و برکه هایی آلوده شده با پساب های مزارع ، حساسیت ها و بیماری های مختلفی در انسان ایجاد می کند.

آلودگی آب ها به سموم و کودهای شیمیایی ، موجب مرگ ماهی ها و نابودی منابع غذایی هزاران انسان می شود.

آلودگی آب بیش از همه برای کشاورزان و ماهیگیران که در کنار رودخانه ها زندگی می کنند ، زیانبار است. کودکان به علت مقاوم نبودن بیش از بزرگسالان از آلودگی آب ، آسیب می بینند.

 

 

منبع : مجموعه دانستی های زیست محیطی

+نوشته شده در چهار شنبه 24 تير 1394برچسب:اب الودگی(2),ساعت12:13توسط حدیث | |

آلوده شدن آب عمدتا به دلیل فعالیت های مختلف بشر ، که البته با هداف رفاه و پیشرفت صورت می گیرد ، ایجاد می شود. فاضلاب های خانگی ، کشاورزی و صنعتی آلاینده آب شیرین از جمله آب پر ارزش رودخانه ها هستند و همچنین این گونه فاضلاب ها آب های دیگر از جمله دریا ها ، تالاب ها و اقیانوس ها را آلوده می کنند.

فاضلاب ها حاوی آلاینده های خطر ناک بوده و چنانچه ورود و نفوذ آنها به منابع آبی گسترش یابد، مصرف آب آن منابع نه تنها برای انسان بلکه برای گیاهان و جانوران نیز خطرناک می شود.

 

یکی دیگی از مواد آلوده کننده دریا ها و اقیانوس ها نفت است. آلودگی نفتی همیشه خطر ناک و مرگبار است، زیرا به دلیل تجزیه نشدن و قابلیت انتشار سریع ، به همه جا سرایت می کند.

 

هر سال بیش از ده میلیارد تن مواد زاید از قبیل نمک، سموم شیمیایی، فاضلاب ، نفت مواد رادیواکتیو به اقیانوس های جهان وارد می شود . آلودگی های آب ها به طور عمده ممکن است موجب نابودی موجودات در محل ورود آلودگی ها شود و یا موجب تغییرات خواص فیزیکی و شیمیایی محیط دریا ها و رودخانه ها گردد و این تغییرات ، محیط زندگی موجودات مفید را نامساعد و خطر ناک می کند.

 

 

 

 آلوده کننده های شهری و خانگی

 

 با تولید فاضلاب کمتر در خانه ها می توان به حفظ ذخایر آب های شیرین کمک کرد

 

ورود فاضلاب های شهری به رودخانه ها، تالاب ها و دریا ها از بزرگترین عوامل تهدید کننده آبزیان است. قوانین باید مانع دفع فاضلاب ها و ضایعات به درون آب های سطح زمین شود.

 

فاضلاب های خانگی آلوده کننده اب شیرین و پر ارزش رودخانه ها و آب های زیر زمینی هستند، این فاضلاب ها حاوی سموم و مواد شیمیایی بوده و چناچه مقدار انها زیاد شود آب را نه تنها برای انسان بلکه برای گیاهان و جانوران نیز خطرناک می سازد.

 

آلوده شده آب ها به وسیله مواد شیمیایی و سمی، امکان دسترسی به آب سالم و محدود موجود را برای بشر مشکل میکند و ادامه روند تخریب آب های شیرین در آینده ای نچندان دور دسترسی به آب سالم را امری غیر ممکن می کند.

 

فاضلاب های خانگی به دلیل وجود میکرب ها و انگل ها ، آب های سطحی و زیر زمینی را می آلایند و بیماری هایی نظیر حصبه و وبا را شیوع می دهند.

 

باید فاضلاب های شهری و آب های آلوده را قبل از ریخته شدن به بستر رودخانه ها و دریا ها تصفیه کرد تا آب رودخانه ها و دریا ها آلوده نشود.

 

 

 

از مواد پاک کننده و شوینده باید به مقدار کم و به طور صحیح استفاده تا مقدار کمتری مواد شیمیایی وارد فاضلاب گردد.

 

مواد شوینده مثل پودر های رخت شویی در ترکیبات خود دارای فسفات هستند . این ترکیبات وارد فاضلاب ها شده و از طریق نفوذ به آب های زیر زمینی یا سطحی محیط را برای فعالیت موجوداتی که مضر برای جانوران هستند آماده می کنند.

 

رنگ های ساختمانی،روغن موتور،نفت سموم حشره کش، حاوی مواد سمی خطرناک هستند. ریختن بقایای انها به داخل فاضلاب،موجب نفوذ مواد سمی به چرخه غذایی انسان و دیگر موجودات می شود و بیماری های خطرناکی را در انسان و دیگر موجودات ایجاد می کند.

 

 

 

منبع : مجموعه دانستی های زیست محیطی

 

+نوشته شده در چهار شنبه 24 تير 1394برچسب:اب و الودگی,ساعت12:10توسط حدیث | |

معنای عرفانی آب حیات چیست؟

 

پرسش
معنای عرفانی آب حیات چیست؟

 

پاسخ اجمالی

 

حقیقت "آب حیات" یا "عین الحیاة" چشمه ای است ازلی  که منشأ حیات عالم هستی است. در روایتی نقل شده است که این چشمه  از یکی از ارکان عرش جاری شده است و بندگان مقرب خدا به دست ملائکه از آب این چشمه سیراب می شوند.

 

پاسخ تفصیلی

 

حقیقت "آب حیات" یا "عین الحیاة" چشمه ای است ازلی  که منشآ حیات عالم هستی است. در روایتی نقل شده است که این چشمه  از یکی از ارکان عرش جاری شده است [1] و پروردگار، فرشتگانی آفریده است که ظرفهایی پر از این آب در دست دارند.[2]

 

اکنون آیا اینکه این چشمه در روی زمین نمودی خارجی دارد یا خیر؟ بعید نیست که بتوان وجود چنین چشمه ای را نیز به صورت نمادین مورد بررسی قرار داد، چون هر حقیقت عرشی و آسمانی در عالم ظاهر نیز تمثلی دارد و در برخی روایات گفته شده است: چشمه ای که قرآن در داستان موسی و خضر به آن اشاره کرده که ماهی مرده در آن افتاد و زنده شد همان چشمه آب حیات است.[3]

 

برای روشن شدن این بحث ضروری است به معنای «آب حقیقی» از دیدگاه قرآن پرداخته شود. در قرآن کریم آمده است که عرش خدا بر آب بود.[4] یعنی حتی قبل از پیدایش آب ظاهری، آب حقیقی وجود داشته و دارد که منشأ حیات تمام هستی است (مثل نور وجود) و آب ظاهری هم تمثّل و تجسّم مادی این آب حقیقی است. از همین روی حیات و خرمی و طراوت عالم ماده هم از آب ظاهری است، حال می توان تصور کرد که چگونه کل جهان هستی به آب حقیقی و عین الحیاة ازلی و ابدی زنده است.

 

طبق داستان آب حیات، حضرت خضر (ع) به عنوان یک نمونه ای از سالک طریق است که در جست و جوی این آب برآمد و در نهایت از آن نوشید و به اصل حیات حقیقی متصل شد. با این حال این مقام اختصاص به خضر ندارد، هرچند به ایشان منسوب شده است؛ چرا که امامان و اولیای بزرگ، از این چشمه ازلی زندگی نوشیده اند.

 

مسئله دیگر در داستان خضر -که مثالی از ولی و امام حی است؛ یعنی انسان کاملی که در کالبد جسمانی به سر می برد- این است که جسم کسی که به این مقام رسیده از حیاتی نوری برخوردار است که برخاسته از آب حیات حقیقی است.

 

راز طول عمر امام زمان (عج)، خضر و الیاس و... در فرهنگ های مختلف در همین حقیقت نهفته است. بنابراین پرداختن به بحث چشمه زندگانی یا عین الحیات جدای از معارف قرآنی و عرفانی به بیراهه رفتن است.

 

در این جا به متنی از سید حیدر آملی، در توضیح آب حیات اشاره می کنیم:

 

«عین الحیاة (چشمه زندگانی) باطن اسم «الحی» است که هرکس به این اسم تحقّق یابد از آب چشمه حیات نوشیده است، و هرکس از این چشمه بنوشد هرگز نخواهد مُرد؛ چرا که به حیات حق زنده شده است. و هر زنده ای در عالم، زنده به حیات چنین انسانی است؛ چرا که حیات او حیات خدا است. و به آب این چشمه اشاره دارد، قول خدای تعالی که می فرماید: ما هر چیزی را از آب زنده کردیم.[5] همچنین به همین آب اشاره دارد آن جا که فرمود: و عرش خدا بر آب بود[6]؛ همچنین این آیه که: چشمه ای است که بندگان خاص خدا از آن می نوشند که به اختیارشان هر کجا خواهند جارى مى‏شود[7]؛ که این چشمه در قرآن مسمّا است به چشمه کافوری و حوض کوثر در این دو آیه: «ابرار از جامی می نوشند که امتزاج آن با کافور بهشت‏ است»[8] و «ما به تو کوثر عطا کردیم»[9] و خضر هم به همین چشمه منسوب است؛ چرا که قطره ای از آن نوشیده است! و در حقیقت چشمه حیات، همان چشمه ولایت اصلی است که منبع نبوت حقیقی است. ..و در حقیقت ظلماتی که مشهور شده است (که آب حیات در ظلمات مخفی است)، همان ظلمت های عالم طبیعت و مقام کثرت است. و آب حیات عبارت از خارج شدن سالک از این ظلمات و رسیدن به این چشمه که چشمه ولایت و مقام توحید حقیقی است».[10]

 

 

[1] « و ما صاد الذی أمر أن یغسل منه فقال عین تنفجر من رکن من أرکان العرش یقال له ماء الحیاة و هو ما قال الله عز و جل ص وَ الْقُرْآنِ ذِی الذِّکْرِ إنما

أمره أن یتوضأ و یقرأ و یصلى » شیخ صدوق ، علل الشرایع،ج2، ص 334،  مکتبة الداوری، قم.

[2] «أَلَا وَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ مَلَائِکَةً بِأَیْدِیهِمْ أَبَارِیقُ اللُّجَیْنِ مَمْلُوَّةً مِنْ مَاءِ الْحَیَاةِ مِنَ الْفِرْدَوْس‏ » مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، ج 24، ص 89، مؤسسة الوفاء، بیروت، 1404 ق.

[3] «أَمَّا أَوَّلُ عَیْنٍ نَبَعَتْ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ فَإِنَّ الْیَهُودَ یَزْعُمُونَ أَنَّهَا الْعَیْنُ الَّتِی نَبَعَتْ تَحْتَ صَخْرَةِ بَیْتِ الْمَقْدِسِ وَ کَذَبُوا وَ لَکِنَّهَا عَیْنُ الْحَیَاةِ الَّتِی نَسِیَ عِنْدَهَا صَاحِبُ مُوسَى السَّمَکَةَ الْمَالِحَةَ فَلَمَّا أَصَابَهَا مَاءُ الْعَیْنِ عَاشَتْ وَ سَرَبَتْ فَاتَّبَعَهَا مُوسَى وَ صَاحِبُهُ فَلَقِیَا الْخَضِر» شیخ صدوق، کمال الدین، ج1، ص 294، دار الکتب الاسلامیة، تهران، 1395 ه ق.

[4] هود، 7.

[5] الانبیاء، 30.

[6] هود، 7.

[7] الانسان، 6.

[8] الانسان، 5.

[9] الکوثر، 1.

[10] «عین الحیاة هو باطن الاسم الحىّ، الذی من تحقّق به شرب من ماء عین الحیاة، الذی من شربه لا یموت أبدا، لکونه یحیا بحیاة الحقّ، و کلّ حىّ فی العالم یحیا بحیاة هذا الإنسان، لکون حیاته حیاة الحقّ و الى ماء هذا العین أشار- جلّ ذکره «وَ جَعَلْنا من الْماءِ کُلَّ شَیْ‏ءٍ حَیٍّ و الیه أشار أیضا «وَ کانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماءِ». و الیه أشار «عَیْناً یَشْرَبُ بِها عِبادُ الله یُفَجِّرُونَها تَفْجِیراً». و هی المسمّاة بالعین الکافورىّ و الحوض الکوثر فی قوله إِنَّ الْأَبْرارَ یَشْرَبُونَ من کَأْسٍ کانَ مِزاجُها کافُوراً و قوله إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ. و إلیها نسب الخضر- علیه السلام- لانّه شرب منها قطرة.و بالحقیقة (عین الحیاة) هی عین الولایة الاصلیّة و منبع النبوّة الحقیقیّة. و إلیها أشار أمیر المؤمنین علىّ- علیه السلام «انّ للَّه تعالى شرابا لأولیائه. إذا شربوا منه سکروا، و إذا سکروا طربوا، و إذا طربوا طلبوا، و إذا طلبوا وجدوا، و إذا وجدوا وصلوا، و إذا وصلوا اتّصلوا، و إذا اتّصلوا لا فرق بینهم و بین حبیبهم» و بالحقیقة الظلمات المشهورة عبارة عن ظلمات عالم الطبیعة، و مقام الکثرة، و البعد عن هذا المقام. و ماء الحیاة (عبارة) عن اخراج السالک عن هذه الظلمات، و وصوله الى هذه العین التی هی عین الولایة و مقام التوحید الحقیقىّ. و الإسکندر و الخضر- علیه السلام- فی طلب هذه العین، عبارة تارة عن النبىّ، و تارة عن الولىّ، و وجدان الولىّ دون النبىّ فی نشأة معیّنة لا مطلقا، لانّ أمثالهم لا یطلب هذه العین فی الخارج بحیث یشاهدها حسّا»، آملی، سید حیدر،جامع الاسرار، ص 381، انتشارات علمى و فرهنگى وزارت فرهنگ و آموزش عالى، چاپ اول، 1368 ش.

+نوشته شده در یک شنبه 14 تير 1394برچسب:,ساعت15:21توسط حدیث | |

مقدمه

هر روزه در بخشهایی از دنیا ، از جمله در کشور ما ، بشر قسمت مهمی ‌از آب مورد نیاز خود را از منابع زیرزمینی تامین می‌کند. در همین نقاط فاضلابهای شهری و صنعتی ، که اغلب آلوده هستند، به همان سفره آبها باز گردانده می‌شوند. به این ترتیب ، کیفیت آب زیرزمینی تنزل یافته و مشکلات زیست محیطی فراوانی بوجود می‌آید.

تصویر  

 

کیفیت آب

مقصود از کیفیت آب مقدار املاح محلول ، مواد آلی ، ذرات کانی و همچنین دما ، رنگ ، بو ، مزه و دیگر مشخصات شیمیایی و باکتریولوژیکی و فیزیکی آب است. آبهای زیرزمینی ، بنا به شرایط مختلف ، به مقدار کم یا زیاد املاح محلول دارند و اصولا در طبیعت نمی‌توان نمونه‌ای از آب زیرزمینی یافت که مطلقا فاقد مواد محلول باشد. مقدار نوع نمکهای محلول در آبهای زیرزمینی بستگی به سه عامل : جنس خاکها ، سرعت حرکت و منشا آب زیرزمینی‌ دارد. در آبهای زیرزمینی کاتیونها بیشتر کلسیم ، منیزیم ، سدیم و پتاسیم و از آنیونها ، انواع کانیهای کربناته ، بی‌کربناتها ، سولفاتها و کلریدها به صورت محلول یافت می‌شود.

کلریدها معمولا در نقاطی که نفوذ آب به دریاها ، فاضلابها و رسوبات نمکدار وجود داشته باشد، بیشتر است. مقدار نیتراتها بطور طبیعی در آبهای زیرزمینی بسیار کم است، ولی نقاطی که فاضلابها به داخل زمین نفوذ می‌کنند، مقدار آن زیاد می‌شود. مواد محلول در آبهای زیرزمینی را توسط نمونه‌گیری از آب و تجزیه شیمیایی بدست آورده و مقدار آنها را بر حسب 'میلی گرم در لیتر' یا 'میلی اکی‌والان در لیتر' بیان می‌کنند.

آلودگی آبهای زیرزمینی

در دهه‌های اخیر رشد جمعیت و فعالیتهای صنعتی و اجتماعی ، علاوه بر ایجاد مسائل زیست محیطی دیگر ، در آلوده‌سازی آبهای زیرزمینی نیز نقش مهمی ‌داشته است. می‌توان منابع آلوده‌ساز آبهای زیرزمینی را به صورت زیر طبقه‌بندی کرد:

  • فاضلابهای شهری و مناطق مسکونی که یا مستقیما وارد زمین شده یا پس از تخلیه در مخازن فاضلاب به زمین وارد می‌شوند. این فاضلابها دارای آلودگی بیولوژیکی و شیمیایی هستند.

  • فاضلابها و پسمانده‌های صنایع که در گودالهایی انباشته شده یا به داخل چاههایی تزریق می‌شوند و قسمتی از آنها به سفره آب وارد می‌شود.

  • فاضلابهای آلوده‌ای که بطور ناخواسته از کارخانه‌ها و تاسیسات صنعتی نشت می‌نمایند، یا بطور غیر قانونی در زمین رها می‌شوند.

  • زباله‌های جامد شهری که معمولا در نقاطی انباشته شده و ممکن است توسط آب سطحی یا زیرزمینی ، قسمتهایی از آنها شسته شده و به سفره آب وارد شوند.

  • زباله‌های جامد صنعتی که شسته شدنشان آلودگی شیمیایی ایجاد می‌کند.

 

تصویر  


آلودگی آب زمانی اتفاق می‌افتد که فضولات مایعی که مستقیما وارد زمین شده یا آنهایی که از زباله‌های جامد شسته شده‌اند، از محل استقرار خود حرکت نمایند. در چنین شرایطی ، مقدار آلودگی وابسته به قابلیت تحرک مواد ، میزان دسترسی آنها به سیستم آبزیرزمینی ، ویژگیهای سفره آبها و آب و هوای منطقه می‌باشد. درخاکهای نفوذپذیر حرکت آلوده‌سازها نسبتا سریع است. البته بسته به سرعت حرکت آب زیرزمینی و مسافت طی شده ، ممکن است همه یا بخشی از آلودگی بیولوژیکی از بین برود.

در صورتی که آلودگی شیمیایی ممکن است تا مسافتهای دور حمل شود. در سنگها حفره‌دار یا شکسته نیز مقادیر زیادی از آلوده‌سازها سریعا و در مسافتهای طولانی حمل می‌شوند. در مقابل ، مصالح نفوذناپذیر جلو حرکت آب زیرزمینی را می‌گیرد یا شسته شدن مواد را به منطقه اطراف منبع آلودگی ، مثلا محل انباشتن زباله‌ها ، محدود می‌کند. در مواردی که لایه نفوذپذیر ضخیم باشد، میزان آلودگی سفره آب قابل صرف‌نظر کردن است.

آب و هوا و آلودگی بیولوژیکی

نقش شرایط آب و هوایی در آلودگی بیولوژیکی آبهای زیرزمینی به این ترتیب است که در نقاط دارای بارندگی زیاد ، پتانسیل آلودگی به مراتب بیشتر از مناطق دارای بارندگی کم است. در برخی از نواحی نیمه خشک ، پتانسیل آلودگی ممکن است ناچیز تا صفر باشد. در این نقاط تمام آب نفوذی یا توسط زباله‌ها و مواد آلوده جامد جذب و نگهداری شده ، یا به صورت رطوبت خاک در آمده که آن نیز دیر یا زود تبخیر می‌شود.

شدت و مشخصات دیگر آلودگیهای تاخیری وابسته به میزان آب زیرزمینی و مدت زمانی است که آب در تماس با زباله‌ها و منابع آلوده کننده بوده است. از این رو ، حداکثر پتانسیل آلودگی در نقاطی دیده می‌شود که از آب زیرزمینی کم عمقی برخوردارند و در نتیجه زباله‌ها و دیگر مواد باطله در تماس دائمی‌ با آب زیرزمینی هستند. در چنین نقاطی شسته شدن آلودگیها توسط آب زیرزمینی پدیده‌ای دائمی‌ است.

+نوشته شده در پنج شنبه 11 تير 1394برچسب:اب و هوا,ساعت12:23توسط حدیث | |

نگویم آب و گلست آن وجود روحانی
 
بدین کمال نباشد جمال انسانی
اگر تو آب و گلی همچنان که سایر خلق
 
گل بهشت مخمر به آب حیوانی
به هر چه خوبتر اندر جهان نظر کردم
 
که گویمش به تو ماند تو خوبتر ز آنی
وجود هر که نگه می‌کنم ز جان و جسد
 
مرکبست و تو از فرق تا قدم جانی
گرت در آینه سیمای خویش دل ببرد
 
چو من شوی و به درمان خویش درمانی
دلی که با سر زلفت تعلقی دارد
 
چگونه جمع شود با چنان پریشانی
مرا که پیش تو اقرار بندگی کردم
 
رواست گر بنوازی و گر برنجانی
ولی خلاف بزرگان که گفته‌اند مکن
 
بکن هر آن چه بشاید نه هر چه بتوانی
طمع مدار که از دامنت بدارم دست
 
به آستین ملالی که بر من افشانی
فدای جان تو گر من فدا شوم چه شود
 
برای عید بود گوسفند قربانی
روان روشن سعدی که شمع مجلس توست
 
به هیچ کار نیاید گرش نسوزانی
 

+نوشته شده در شنبه 6 تير 1394برچسب:شهر سعدی,ساعت17:9توسط حدیث | |

نمونه سیاره ای با امکان وجود آب مایع و حیات

 

ستاره شناسان نمی دانند که آیا در سیارات دیگر زندگی وجود دارد یا نه. اما اگر هم وجود داشته باشد، بیشتر احتمال دارد که روی سیاره ای که آب مایع دارد پیدا شود. چون که آب برای حیات بر روی زمین عامل اساسی است.

 

حالا، ستاره شناسان یک سیاره در فاصله ای دور را کشف کرده اند که می تواند آب داشته باشد. به این معنی که این احتمال وجود دارد در خارج از زمین هم زندگی وجود داشته باشد.

 

کشف سیاره ای با امکان وجود آب مایع و حیات

 

این تصویر، سیاره تازه پیدا شده را نشان می دهد که به دور یک ستاره کوتوله قرمز به نام  Gliese 581 می گردد. شاید روی سطح سیاره آب مایع وجود داشته باشد

 

این سیاره در منظومه شمسی ما نیست، بنابراین سیاره خارج از منظومه نامیده می شود. این سیاره به دور ستاره ای به نام Gliese 581 می گردد که حدود 116 تریلیون مایل از زمین فاصله دارد.

 

ستاره شناسان سیارات خارج از منظومه شمسی دیگری هم پیدا کرده اند. اما هیچ کدام به نظر نمی رسد که قابل سکونت موجودات زنده باشند. بیشتر آنها توپ های عظیمی از گاز هستند. بسیاری چنان به ستاره های آتشینشان نزدیکند که آب در آنها می جوشد و دیگران به قدری دورند که آب در آنها منجمد می شود.

 

سیاره جدید که خارج از منظومه شمسی است به قدری کوچک است که تلسکوپ نمی تواند تصویری از آن بگیرد. اما ستاره شناسان از روی شباهت ها، آن را مانند زمین دارای سطح جامد می دانند. به همان میزان دمای روی سیاره هم مهم است. این سیاره در منطقه ای که ستاره شناسان آن را منطقه گولدیلاکس "Goldilocks Zone" می نامند واقع شده. یعنی در یک منطقه دور از ستاره اش قرار گرفته که آن را نه خیلی گرم و نه خیلی سرد می کند و برای این که آب به صورت مایع باشد مناسب است.

 

ستاره شناسان به خاطر این که  نمی توانند این سیاره را ببینند، به وسیله رصدخانه "استپان اودری جنوا" در سوییس به ستاره Gliese 581نگاه می کنند تا سرنخ هایی درباره سیاره اش به دست آورند. آنها ستاره Gliese 581 را مطالعه کردند تا ببینند که آیا آن تکان می خورد یا نه. کشش جاذبه ای ضعیف سیاره ای که به دور یک ستاره می گردد می تواند باعث شود که ستاره به جلو و عقب حرکت کند. (برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این که ستاره شناسان چگونه سیارات دیگر را پیدا می کنند

 

تیم رصدخانه "اودری" با استفاده از ابزاری به نام اسپکتوگراف، لرزش Gliese 581 را با ثبت الگوی تغییرات در نورش اندازه گیری کرد.

 

ابزارهای ستاره شناسان اطلاعات زیادی درباره سیاره جدید در اختیار آنها قرار داد. برای مثال این که این سیاره حدود پنج برابر وزن سیاره زمین را دارد و هر 13 روز یک بار به دور ستاره اش می گردد.

 

این سیاره همچنین در مقایسه با فاصله زمین از خورشید، به ستاره اش نزدیک تر است. اما ستاره Gliese 581 یک کوتوله قرمز است که نوعی ستاره است که سردتر از خورشید ما است. بنابراین شاید دما بر روی این سیاره در همان حدود دمای روی زمین باشد.

 

+نوشته شده در شنبه 6 تير 1394برچسب:اب مایه حیاااااااااااااااات,ساعت17:7توسط حدیث | |

بر اساس بررسی هایی که دانشمندان در این زمینه داشته اند به این نتایج دست یافته اند که مصارف مایعات بدن خود را در آنها تغییراتی ایجاد نکنید زیرا که ممکن است گرفتار اختلالاتی در سیستم بدن خود شوید . به عنوان مثال از تشنگی پرهیز کنید . مطالعات بیشتر در ادامه مطلب .

 

بر اساس نتایج مطالعه ها، کوچک ترین تغییر در شرایط تعادل مایعات در بدن، باعث بروز اختلالات در تمرکز ذهنی و مشکلات شناختی در مغز می شود و فرد دچار کاهش تمرکز ذهنی، در انجام فعالیت های روزانه اش که به هماهنگی بیشتری نیاز دارند، دچار اختلال می شود و این اختلال می تواند حتی تا مرحله بیمارگونه نیز پیش رود.

 

نگذارید تشنگی به سراغتان بیاید

 

پژوهشگران علوم تغذیه اعلام کرده اند عادت برخی مردم برای نوشیدن آب هنگامی که احساس تشنگی به آن ها دست می دهد، اشتباه و مضر است. همان طور که هر کسی در مواجهه با کمبودها اهم و فی الاهم می کند، مغز نیز برای تنظیم فعالیت های بدن، بخش های حیاتی تر و مهم تر را مبنای توجه قرار می دهد. این سیستم توجه و تخصیص باعث می شود به بخش های دیگر آب کمتری برسد. فکر کنید اگر اوره در خون یا سموم حاصل از فعالیت کبد که باید با آب آمیخته و از راه ادرار دفع شود در تنگنای کمبود آب گرفتار شود، غلبه منتج از تجمع سموم در بدن چه مضراتی خواهد داشت؟

 

یبوست دارید؟

 

یبوست یکی از مشکلات شایعی است که تمامی افراد به نوعی آن را برای یک بار تجربه کرده اند و در برخی از افراد ممکن است این مشکل به صورت مزمن باشد. مصرف فیبرهای غذایی موجود در میوه، سبزیجات و غلاتی که از دانه کامل تهیه می شوند در پیشگیری از یبوست بسیار مناسب است. بنابراین توصیه می شود فیبرهای غذایی را در وعده ها و میان وعده های غذایی تان گنجانده و مصرف شیرینی ها و غذاهای پرچرب را در رژیم تان کاهش دهید. همچنین داشتن تحرک کافی و فعالیت فیزیکی یکی از مسائل مهم در پیشگیری از یبوست است. به علاوه اگر وضعیت دهیدراتاسیون یا آب بدن در تمام طول روز در شرایط نرمال نگه داشته شود یکی دیگر از عوامل موثر در پیشگیری از یبوست به حساب می آید زیرا کوچک ترین کاهش در میزان آب و الکترولیت های بدن می تواند عاملی بسیار مهم و جدی برای ابتلا به این مشکل باشد. به همین دلیل نیاز است که در وعده های غذایی آب و مایعات مورد نیاز بدن را تامین کنید.بیشتر افراد تصور می کنند که اگر در طول روز ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشند دریافت این مقدار آب کافی است در حالی که باید قبل از اینکه دهانتان خشک شود و احساس تشنگی کنید به میزان کافی آب بنوشید تا بدن به کمبود آب و مشکلات ناشی از آن مانند یبوست مبتلا نشود. همچنین نباید آب مورد نیاز بدن را به صورت یکجا تامین کرد بلکه باید در طول روز به صورت منظم و تدریجی آب نوشید؛ مثلاً به جای اینکه ۲ لیوان آب را به صورت یکجا بنوشید بهتر است در فواصل یکی، ۲ ساعت هر بار به میزان کافی آب مصرف کنید. بنابراین به افرادی که مشکل خاصی ندارند و به بیماری خاصی مبتلا نیستند، توصیه می شود که آب را به صورت مکرر و متناوب بنوشند.

 

ورزش می کنید؟

 

در برخی از شرایط ممکن است دفع آب به صورت مقطعی و در یک زمان خاص زیاد باشد مانند ورزشکارانی که کار سنگین انجام می دهند یا کارگران و افرادی که در محیط خیلی گرم فعالیت می کنند و تعریق زیادی دارند. در این افراد مقدار زیادی آب بدن از دست می رود و نوشیدن آب به تنهایی نمی تواند پاسخگوی آب از دست رفته و تأمین کننده دهیدراتاسیون بدن باشد. زیرا معمولاً دفع مایعات بدن همراه با دفع الکترولیت ها به خصوص سدیم، پتاسیم، کلر و بی کربنات است که همگی روی عملکرد عضلات دستگاه گوارش موثر هستند و کمبود هر کدام از آن ها می تواند زمینه ای برای ابتلا به یبوست باشد. بنابراین اگر دفع آب از بدن به صورت ناگهانی و یک دفعه باشد باید در این افراد مایع درمانی خوراکی انجام شود تا علاوه بر آب، الکترولیت هایی که از بدن دفع شده به طور متناسب و متعادل دریافت و مشکل کم آبی بدن رفع شود.

 

زنان دو زمان بیشتر آب بنوشند

 

در زنان به دلیل اینکه در دوران قاعدگی، دفع خون با مقداری آب و الکترولیت همراه است، نوشیدن آب و پیشگیری از کم آبی و تعادل آب و املاح بسیار مهم است و اگر به آن توجه نشود، حداقل اختلالات که کاهش تمرکز ذهنی است، بروز می کند و با توجه به شدت کم آبی به صورت خفیف یا شدید نمایان می شود. به علاوه، اگر کم آبی بدن، بسیار جدی باشد، مسائل کلینیکی و بالینی را هم به همراه دارد.

 

در خانم های یائسه نیز نوشیدن آب برای حفظ سلامت بدن موثر است. در دوره یائسگی که معمولاً از سنین ۵۰ ۴۵ سالگی آغاز می شود، فعالیت بدنی کاهش می یابد و در اثر آن بافت ماهیچه ای بدن کم می شود و بافت پیوندی و چربی جای آن را می گیرد. این تغییر شرایط فیزیولوژیک و شیوه زندگی، بدن را به شدت در معرض کم آبی قرار خواهد داد. بنابراین بهتر است با کمترین احساس تشنگی و خشکی مخاط دهان، آب بنوشند تا از بروز اختلالات ناشی از کم آبی در بدنشان پیشگیری شود.

 

اگر اسهال و استفراغ دارید

 

هنگام ابتلا به بیماری ها نیز باید در فواصلی کمتر، آب و مایعات نوشید تا نیاز بدن جبران و تامین شود. به عنوان مثال هنگامی که به بیماری هایی همراه با اسهال و استفراغ مبتلا می شوید بخشی زیاد از آب در این روند از دست می رود و در صورتی که مقدار مورد نیاز جایگزین نشود وضعیت بیماری مخاطره آمیز خواهد شد.

 

سایر شرایط

 

افزایش مقدار قند خون در مبتلایان به دیابت هم باعث کم آبی بدن می شود. گرما، خوردن غذاهای پرنمک و محتوی ادویه، برخی داروها، خونریزی های شدید و… همگی از جمله مواقعی است که نیاز بدن به مایعات بیشتر شده، آب موجود در بافت ها با شدت بیشتری تحلیل می رود.

 

عصبی شدی؟

 

جالب است بدانید بررسی های دانشمندان مشخص کرده بی علاقگی به نوشیدن آب یا کم نوشی بر خلق و خوی افراد (به خصوص زنان) اثرگذار است و آدمی را عصبی، کم تحمل، پرخاشگر و تندخو می کند. شاید به همین دلیل است که نیاکانمان معتقد بودند وقتی عصبانی می شوید یک لیوان آب بخورید!

 

پس از غذا آب سرد نخورید

 

نوشیدن آب هنگام غذا خوردن باعث رقیق شدن شیره معده و ایجاد اختلال در جذب مواد مغذی می شود. نوشیدن آب سرد که نزد برخی افراد عملی لذت بخش به شمار می رود، اثراتی به مراتب مضرتر دارد. آب سرد، مواد روغنی بلعیده شده را سفت کرده، روند هضم غذا را کند می کند. رسوب چربی با اسید وارد واکنش شیمیایی شده و سریع تر در روده جذب می شود. نتیجه این روند علاوه بر حجیم شدن معده و چاقی، سرطان را در پی خواهد داشت.علاوه بر این نوشیدن آب بسیار سرد به طور کلی برای کبد مضر است اما در مواردی مانند پس از حمام، پس از ورزش و در ناشتا اثرات زیان آور آب سرد برای کبد به مراتب بیشتر می شود.

منبع : آفتاب آی آر –

+نوشته شده در دو شنبه 1 تير 1394برچسب:,ساعت12:57توسط حدیث | |

حدود 60 تا 70 درصد بدن ما از آب تشکیل شده است. بیشتر خون، آب است و همینطور عضلات، ریه‌ها و مغز حاوی مقدار زیادی آب می‌باشند. بدن ما برای متعادل ساختن درجه حرارت بدن و برای انتقال مواد مغذی به اعضا، نیاز به آب دارد. آب موجب انتقال اکسیژن به سلول‌ها می‌شود. همچنین مواد اضافی را از بدن خارج می‌کند و نیز عملیات ساخت مفاصل و اعضا را بر عهده دارد.

 

آب بدن از چه منابعی تامین می‌شود؟

 

حدود 20 درصد از آب بدن ما از غذاها تامین می‌گردد. بقیه آب مورد نیاز از نوشیدنی‌های مختلف تامین می‌شود که عبارتد از : - یکی از بهترین نوشیدنی‌ها، آب می‌باشد. نوشابه و نوشیدنی‌های شیرین دارای مقدار زیادی کالری می‌باشند. - نوشابه های ورزشی حاوی املاح و عناصر مغذی می‌باشند و برای ورزش مفید هستند.

 

آب میوه‌ها و سبزیجات دارای ویتامین‌ها و املاح می‌باشد و مصرف آن‌ها آب و فیبر را به بدن می رساند .

 

 


ادامه مطلب

+نوشته شده در دو شنبه 1 تير 1394برچسب:اب مورد نیاز,ساعت12:46توسط حدیث | |

مقدمه

 

آب مهمترین و فعال ترین ماده روی زمین است .

 

آب منشاء حیات است و زندگی بدون آب ممکن نیست . آ ب در ساختمان بدن هر موجوده زنده وجود دارد . 65 درصد از بدن انسان و70 درصد از سطح کره ی زمین از آب تشکیل شده است .

 

در واقع آب در همه جا هست . در هوا به صورت بخار آب در روی زمین به صورتهایی مثل دریا رودخانه و برکه  و در زیر زمین به صورت آبهای زیر زمینی .

 

آب در روی زمین سه اثر دارد .

 

1- آب وضع هوای زمین را کنترل می کند . اگر آب نبود تغییرات دمای شب و روز زیاد می شد .

 

2- آب عامل فرسایش زمین است و می تواند مواد مختلف را تخریب کرده حمل کند و در جای دیگر رسوب دهد و باعث حاصل خیزی خاک شود

 

3-وجود آب برای زندگی ضروری است هرجا که آب بیشتر باشد جمعیت هم بیشتراست .به طور کلی آب آبادانی است . 

 

آب به طور مداوم در هوا و خشکی در حال حرکت است . یعنی انرژی تابشی خورشید آب دریا را بخار می کند . بخار آب در آسمان به ابر تبدیل می شود . و سپس به صورت باران و برف به زمین بر می گردد .

 

                                                   بقیه در ادامه مطلب....

 

 

 


ادامه مطلب

+نوشته شده در چهار شنبه 27 خرداد 1394برچسب:تووووووووووووجه,ساعت17:17توسط حدیث | |

استرس زدا:

اطمینان داشته باشید که پس از یک روز پر استرس و شلوغی می توانید با نوشیدن یک یا چند لیوان آب به آرامش برسید. آب باعث می شود تا سردرد، گرفتگی عضلات، کمبود انرژی و غیره از بین برود و این به این علت است که بدن شما در حالت کم آبی دردها را بیشتر بروز می دهد.


بیش از نیمی از وزن شما از آب تشکیل شده است و تنها با از دست دادن دو درصد از آب بدن شما تشنه می شوید و احساس کم آبی می کنید.


آب به تنهایی نمی تواند تمام استرس را در شما از بین ببرد اما به تنفس، سطح انرژی و ضربان قلب شما کمک میکند که همین از استرس شما کم می کند.

بیشتر متخصصان توصیه می کنن روزانه هشت لیوان آب بنوشید اما بیشترباید به بدن خود نگاه کنید. همچنین باید فعالیت های خود را نیز تحت نظر داشته باشیم. شاید شما نیاز داشته باشید تا مقدار بیشتر آب بنوشید. به طورکلی به دنبال تشنگی خود بروید و هر وقت این حس به شما دست داد سریعا آب بنوشید.

لاغر شوید:

در سال 2010 مطالعاتی بر روی افراد بین 55 تا 75 سال انجام شد که طبق آن، کسانی که پیش از صرف غذا آب می نوشیدند و یک رژیم نه چندان سخت نیز داشتند 2 کیلوگرم بیشتر از افرادی که این کار را انجام نمی دهند وزن کم می کنند.


محققان در مرکز تحقیقاتی ویرجینیا اعلام کردند که آب معده را پر می کند  احساس سیری را به شما القا می کند و باعث تا شما تا 75 کالری کمتر مصرف کنید. حال این عدد را در طول سال که حساب کنیم به این نتیجه می رسیم که شما در طول سال تا 6 کیلوگرم وزن کم می کنید.

برای تنوع می توانید به آب خود چیزهایی نیز اضافه کنید برای مثال می توانید مقداری آب را با آب پرتغال یا لیمو قاطی کنید و سپس آن را بنوشید.

مریض نشوید:

آب می تواند از مریض شدن شما نیز تا حدی جلوگیری کند. محققان به این نتیجه رسیده اند که افرادی که بیشتر آب می نوشند تا حد بسیار زیادی بدنشان در مقابل بیماری ها واکسینه می شود.

یکی از محل هایی که شما مبتلا به بیماری می شوید در داخل هواپیما است زیرا بیشتر پرواز ها در ارتفاع 30 تا 35 هزار فوتی انجام می شود و در این ارتفاع رطوبت 10 درصد یا کمتر است. و شما در داخل یک محفظ بسته و پر از باکتری تنفس می کنید. آب می تواند در این شرایط بد نیز بسیار به شما کمک کند.


در حین پروازها بهتر است تا از مهمانداران تقاضای آب داشته باشید  یا اینکه با خود یک بطری آب به داخل هواپیما ببرید تا بتوانید از آن هر موقع که خواستید استفاده کنید.

+نوشته شده در سه شنبه 26 خرداد 1394برچسب:استرس زدا,ساعت18:41توسط حدیث | |


ادامه مطلب

+نوشته شده در سه شنبه 26 خرداد 1394برچسب:عکس,ساعت18:36توسط حدیث | |

  اوووووووووووووخیییییی گناه داره

  

 

 

+نوشته شده در سه شنبه 26 خرداد 1394برچسب:در جستجوی اب,ساعت18:31توسط حدیث | |

 

چند توصیه برای صرفه جویی در آب

 

 

 

هرچه هوا گرم تر می شود هشدارهای سازمان آب و فاضلاب مبنی بر بالا رفتن مصرف آب و در نتیجه احتمال قطعی آن نیز بیشتر می شود. از طرفی در گرمای هوای تابستان همچون امسال، خاموش كردن لوازم خنك كننده و صرفه جویی در این بخش از مصرف آب نیز چندان عملی نیست ولی با این حال برای این منظور راه ها و پیشنهادهای دیگری نیز وجود دارد كه با به كارگیری آنها شاهد تغییر اساسی در رقم مصرف آب موجود در قبض های آب ساختمان خواهید بود

 

هرچه هوا گرم تر می شود هشدارهای سازمان آب و فاضلاب مبنی بر بالا رفتن مصرف آب و در نتیجه احتمال قطعی آن نیز بیشتر می شود. از طرفی در گرمای هوای تابستان همچون امسال، خاموش كردن لوازم خنك كننده و صرفه جویی در این بخش از مصرف آب نیز چندان عملی نیست ولی با این حال برای این منظور راه ها و پیشنهادهای دیگری نیز وجود دارد كه با به كارگیری آنها شاهد تغییر اساسی در رقم مصرف آب موجود در قبض های آب ساختمان خواهید بود .

 

۱ - بازدید كولرهای آبی: از آنجا كه این روزها در بیشتر ساعات شبانه روز كولرها مشغول به كار هستند، كنترل هرچند روز یك بار شلنگ آب كولر و همچنین نحوه كاركرد شناور آن می تواند از بسیاری از موارد هدر رفتن غیرآگاهانه آب جلوگیری كند .

 

۲ - تعمیر شیرها: واشر اغلب شیرهای آب گرم در مجاورت با گرمای حاصل از آب داغ و باز و بسته شدن پیاپی به مرور زمان صدمه دیده و همین مسئله موجب چكه كردن آب می شود. به همین جهت به محض ملاحظه چنین موردی به سرعت آن را تعویض كرده و یا در صورتی كه چكه كردن ناشی از مشكل دیگری در ساختمان شیر است، آن را تعمیر كنید .

 

                                                  

                                            درصورتی که میخواهید از اطلاعات بیشتری باخبر شوید به ادامه ی مطلب مراجعه کنید ....... باتشکر ...


ادامه مطلب

+نوشته شده در سه شنبه 26 خرداد 1394برچسب:صرفه جویی,ساعت18:27توسط حدیث | |

مسئله آب و بحران کم آبی موضوعی نیست که تنها به امروز و دیروز و امسال و سال بعد محدود شود؛ موضوعی است که حداقل در سال های اخیر بسیار درباره آن خوانده یا شنیده ایم؛ بحرانی که برای مدیریت آن همه ما در آن سهم داریم و باید برای حفظ این سرمایه بکوشیم.

رسانه ها با همه قوا تلاش می کنند که فرهنگ درست استفاده از آب به همراه صرفه جویی حداکثری را به ما یاد بدهند اما آنچه می بینیم این است که ما همچنان با این بحران دست و پنجه نرم می کنیم و احتمال کم آبی یا خدای ناکرده بی آبی یک معضل دور از ذهن نیست. در این یادداشت می خواهیم راه های ساده صرفه جویی در مصرف آب را بگوییم؛ راهکارهایی که نه هزینه اقتصادی دارد و نه وقت زیادی می گیرد. فقط کمی دقت می خواهد و دغدغه.

 

 

 

باید خودمان دست به کار شویم!!!!

                                                                    بقیه در ادامه ی مطالب.....


ادامه مطلب

+نوشته شده در سه شنبه 26 خرداد 1394برچسب:خودمان دست بکار شویم,ساعت18:23توسط حدیث | |

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


✿ آب ، فراوان‌ترین مایع و به‌جرات ✘

✿ مهم‌ترین مایعی است که روی ✘

✿ زمین وجود دارد ؛ اما اهمیت آن ✘

✿ به پدیده‌های زیستی منحصرنمیشود✘

✿. ویژگی‌های فیزیکی آب در مقایسه ✘

✿ با دیگرمواد روی زمین، بی‌نظیر است ✘

+نوشته شده در سه شنبه 26 خرداد 1394برچسب:فراوانترین مایع ,ساعت18:16توسط حدیث | |

 

دریاچه ها فرورفتگی وسیعی در سطح زمین هستند که آب را در خود نگه می دارند . این فرو رفتگی ها را « آبگیر » می نامند .

دریاچه ها در اثر جریان آب به داخل مناطق پست پدید می آیند . آب دریاچه ها عمدتاً از ریزش باران و ذوب شدن برف تولید می شود . آب از طریق جویها ، تهرها ، رودخانه ها ، چشمه ها و سایر آبهای جاری در سطح زمین وارد حوضه ی دریاچه ها می شود . این حوضه ها به اشکال مختلف بوجود آمده اند . بسیاری از دریاچه ها در نتیجه ی جا به جا شدن یا تغییر شکل آرام پوسته ی زمین پدید آمده اند . دریاچه ی سوپرریور ، واقع در امریکای شمالی ، مثال خوبی در این زمینه است .

گاهی اوقات آتشفشان ها سبب پیدایش دریاچه ها می شوند . هنگامی که گدازه ها جاری می شوند در سر راه خود ممکن است انتهای دره ای را مسدود کنند ، و به این ترتیب حوضه ی دریاچه پدید می آید . بعضی مواقع نیز دهانه ی یک آتشفشان خاموش پر از آب می شود و تشکیل دریاچه می دهد ، مانند دریاچه ی کراتر واقع در اورگون .

بسیاری از دریاچه ها بر اثر فرسایش یخچال ها پدید آمده اند . تمام دریاچه های بزرگ ، بجز دریاچه ی سوپرریور و دریاچه ی وینیپنگ در کانادا ، نمونه های خوبی در این زمینه هستند .

در طول بعضی از مناطق ساحلی ، گاه امواج و جریانهای ساحلی ، مصب آب را مسدود می کنند و از خلیج های بزرگ و کوچک ، دریاچه هایی پدید می آورند . گاه نیز جریان اصلی یک رودخانه ، بر اثر طغیان ، با رسوب گذاری لای ( لجن و خاک ) ، جلگه ی سیلابی می سازد و هنگامی که شاخابه های دره ها طغیان می کنند ، دریاچه ای شکل می گیرد .

در مکانهایی که سنگ آهک در زیر لایه ی خاک قرار داشته باشد ، آبهای سطح زمین سنگ آهک را حل می کند و با خود می برد و در نتیجه ، گودالهای بزرگی را به وجود می آورد . این گودالها حوضه های دریاچه ای را می سازند . در فلوریدا بسیاری از این نوع دریاچه ها وجود دارد .

دریاچه ها به طور مصنوعی نیز ساخته می شوند . هنگامی که در مسیر یک رودخانه سدی احداث می شود ، جلوی جریان آب را می گیرد . تشکیل دریاچه می دهد . دریاچه ی مید هنگامی تشکیل شد که سد هوور بر روی رودخانه ی کلورادو بسته شد و یا دریاچه سد لار در ایران .

+نوشته شده در چهار شنبه 20 خرداد 1394برچسب:دریاچه,ساعت18:34توسط حدیث | |

سفارش اسلام

گل های من! ببینم، هیچ می دانید اسلام چقدر به پاکیزگی اهمیت می دهد؟ بله، خیلی زیاد. پیامبر ما حضرت محمد صلی الله علیه و آله همیشه به یارانش سفارش می کرد که پاکیزگی را رعایت کنند. آب همیشه باعث پاکیزگی می شودو اگر آب نباشد پاکیزگی بی معناست. گل های خوبم! باید بدانید که اگر ما از آب خوب استفاده نکنیم و آن را بیهوده هدر بدهیم، آنوقت شایدنتوانیم همیشه از آب استفاده کنیم و پاکیزه بمانیم. چون ممکن است آب قطع شود؛ پس خوب حواس تان را جمع کنید؛ چون با صرفه جویی در آب و پاکیزه ماندن، به یکی از دستورهای اسلام عمل کردیم.

اگر آب نبود...

بچه ها! بچه ها! چه کسی می داند اگر آب نبود چه اتفاقی می افتاد؟ یکی یکی جواب بدهید بچه ها! آره. درختا می مردند، آدم ها کثیف می ماندند، نمی توانستیم مسواک بزنیم، و نمی توانستیم شنا کنیم. آفرین به شما بچه های زرنگ! از همه مهم تر اینکه آدم ها از تشنگی می مردند. همه شما درست گفتید! پس می بینید که آب چقدر مهم است و اگه نباشه ما نمی توانیم زندگی کنیم. هیچ می دانید اگر ما در مصرف آب صرفه جویی نکنیم و آب را هدر بدهیم، ممکن است دیگر آبی برای مصرف کردن نداشته باشیم؛ چون هر چیزی روزی تمام می شود؛ آب هم همینطور.

پس بچه ها بیایید توی این هفته، یعنی «هفته صرفه جویی در آب» یاد بگیریم از آب درست استفاده کنیم.

شکر خداوند

خدایا شکرت! به خاطر این همه نعمت از تو سپاسگزاریم!

سعید این را گفت و لیوان آب را نوشید. آب یکی از نعمت های بزرگ است که خدای مهربان برای ما آفریده است. خوب بچه ها! شما فکر می کنید ما چطوری می توانیم از خدای مهربان به خاطر این نعمت تشکر کنیم؟ درست است؛ اگر ما از آب درست استفاده کنیم، این بهترین تشکر از خداست. خدا از کسانی که از نعمت هایش درست استفاده کنند خیلی خوشش می آید. می دانم که همه شما دوست دارید خدای بزرگ از شما راضی باشه؛ پس بیایید از همه نعمت های خدا مثل آب درست استفاده کنیم و باصدای بلند بگوییم خدایا شکرت! به خاطر همه نعمت هایی که به ما داده ای؛ مثل آب.

قدر آب را بدانیم

بچه های گلم! آیا می دانید در زمان قدیم آوردن آب چقدر مشکل بوده است؟ مثلاً برای آوردن آب باید یک مسیر طولانی را تا چشمه می رفتند تا آب بیاورند. بعضی وقت ها هم چشمه های آب خشک می شد و همه بی آب می ماندند. ولی حالا شما بچه های خوب به راحتی می توانید از آب استفاده کنید. حالا دیگر به همه خانه ها لوله کشی آب شده است ودسترسی به آن راحت است؛ پس، بچه ها ما باید قدر آب را بدانیم. مثلاً آب را هدر ندهیم. و اگر کسی مثلاً شیرآب را باز گذاشت، باید ما شیر آب را محکم ببندیم.

+نوشته شده در چهار شنبه 13 خرداد 1394برچسب:نبود اب,ساعت14:28توسط حدیث | |


  

Water is the lifeblood آب مایه حیات است

آسمونی : همه می دانیم که بیش از دو سوم کره زمین را آب فرا گرفته است. اما زمانی به ارزش آب شیرین پی می بریم که بدانیم از این همه آب موجود در جهان تنها حدود ۲/۵ در صد آن را آب شیرین تشکیل داده است و از این مقدار هم حدود ۷۰ در صد آن به صورت یخ در قطب شمال و جنوب یا به صورت آب های زیر زمینی عمیق با عمق بیش از ۲۰۰۰ متر می باشد که برای ما غیر قابل دسترسی می باشد.

در مجموع می توان گفت از کل آب های موجود بر روی این کره خاکی تنها ۱ در صد آن به صورت آب شیرین قابل شرب برای بشر می باشد،که بر اساس گزارش سازمان یونسکو اگر همه آب های موجود در جهان را یک گالن فرض کنیم کل آب شیرین را باید به اندازه یک قاشق چای خوری در نظر گرفت.

پنجاه سال پیش، زمانی که جمعیت در این سیاره از نیم جمعیت کنونی آن کمتر بود، درک مشترک این بود که آب یک منبع بی‌نهایت است. مردم مانند امروز ثروتمند نبودند، کمتر کالری مصرف می‌کردند و گوشت کمتری می‌خوردند، بنابراین آب کمتری برای تولید مواد غذایی نیاز بود. آنها به یک سوم حجم آبی که ما در حال حاضر از رودخانه برداشت می‌کنیم نیاز داشتند. امروز، رقابت برای منابع آب بسیار شدید تر است. دلیل این است که در حال حاضر بیش از هفت میلیارد نفر بر روی زمین وجود دارند، مصرف گوشت و سبزیجات و آب در حال زیاد شدن است و رقابت برای آب در بخشهای صنعتی، شهری و سوخت‌های زیستی بیشتر شده است.

مقدار کل منابع آب شیرین نیز به دلیل تغییرات آب و هوایی که موجب عقب نشینی یخچال‌های طبیعی، کاهش جریان رودخانه و کوچک شدن دریاچه‌ها شده، کاهش یافته است. بسیاری از آبخوان‌ها (سفره‌های آب زیرزمینی) که بیش از حد پمپ شده‌اند به سرعت پر نمی‌شوند. اگر چه کل منابع آب شیرین مورد استفاده قرار نگرفته است، بسیاری آلوده، شور، نامناسب و یا غیر قابل دسترس برای مصارف شرب، صنعت و کشاورزی شده‌اند. برای جلوگیری از یک بحران جهانی آب، کشاورزان باید برای افزایش بهره‌وری برای پاسخگویی به تقاضاهای رو به رشد برای مواد غذایی تلاش کنند، در حالیکه صنایع و شهرها به دنبال پیدا کردن راه‌هایی برای استفاده بهتر از آب باشند.

Water is the lifeblood1 آب مایه حیات است

بحران آب در ایران

طبق پیش بینی‌ها در سال ۱۴۰۰ سرانه آب به کمتر از ۱۴۰۰ مترمکعب برای هر فرد در سال خواهد رسید و این به معنی ورود به بحران آبی است. طبق آمارهای رسمی و به اعتقاد کارشناسان ایران درآستانه بحران آب به سرمی برد و طی سال‌های آینده تامین آب به یکی از بزرگ ترین چالش‌های کشور در بسیاری ازاستان‌ها، شهرها ومناطق تبدیل خواهد شد. ایران ازنظرجغرافیایی دربخش نیمه خشک و خشک جهان قرارگرفته به شکلی که میانگین بارش درایران حدود ۲۵۰ میلیمتراست درحالی که میانگین جهانی حدود ۸۵۰ میلیمتراست که بیش ازسه برابر میران بارش در ایران است.

بازددیکنندگان آسمونی فکر کنید به لحظه ای که آب آشامیدنی در دسترس نباشد … سخت است

بیاید با مصرف بهینه آب و صرفه جویی به بحران آب بر نخوریم.

+نوشته شده در چهار شنبه 13 خرداد 1394برچسب:,,,,ساعت14:13توسط حدیث | |

آب ، مایع حیات بخش

آب ، مایع حیات بخش

آب ماده اساسی کل ساختمان بدن ماست، تقریبا 60درصد بدن را آب تشکیل می دهد. تمام فعالیتهای بدن و سیستمهایی که در بدن ما فعالیت می کنند کارشان به همین آب وابسته است. برای مثال مواد سمی از طریق حمل با اب از بدن دفع می شوند. آب مواد مغذی را حمل می کند و به سلولها می رساند. آب رطوبت مخاط بدن ، بینی، گلو و پوست را تامین می کند. کمبود آب مارا به درجاتی از بی آبی مبتلا می کند، کم آبی بدن وقتی پدید می آید که به هر دلیلی آب بدن کم شده باشد ، حتی کم آبی متوسط خستگی و ضعف می آورد.

 

 

 

 

 

 

 

ما به چقدر آب نیاز داریم

                                  بقیه در ادامه مطالب...

 

 

 


ادامه مطلب

+نوشته شده در چهار شنبه 6 خرداد 1394برچسب:,ساعت13:58توسط حدیث | |

 

افزایش انرژی بدن

شما در بسیاری از مواقع بدون اینکه کاری انجام داده باشید، احساس خستگی می کنید، علت این خستگی ممکن است کمبود آب بدن باشد. آب باعث انتقال اکسیژن و سایر مواد غذایی به سلول های بدن می شود و کمبود آن باعث اختلال در رسیدن این مواد به سلول ها می شود.

اگر بدن شما به اندازه ی کافی پر آب باشد، قلب شما نیز مجبور نیست برای رساندن خون به نقاط مختلف بدن، با شدت بیشتری کار کند.

 حفظ تناسب اندام

اگر به دنبال کاهش وزن هستید، بدانید که آب باعث افزایش متابولیسم بدن می شود و باعث می شود احساس سیر بودن به شما دست دهد. بنابراین سعی کنید به جای نوشیدن نوشیدنی های پر کالری، آب بنوشید.

همچنین چنانچه شما یک لیوان آب یخ بنوشید، بدن شما بایستی این آب را گرم کند، در نتیجه مقداری از این گرمای مورد نیاز را از سوزاندن چربی ها به دست می آورد.

 کاهش استرس

۸۵ درصد بافت مغز را آب تشکیل می دهد. به هنگام تشنگی، بدن و مغز، برای انجام فعالیت های خود با فشار و استرس مواجه می شوند. برای کاهش سطح استرس، همیشه به هنگام کار یک لیوان آب بر روی میز خود داشته باشید و یا به هنگام ورزش، یک بطری آب به همراه داشته باشید، تا با استرس کمتری به فعالیت بپردازید.

کارایی مغز را بالا می برد

آزمایشات بالینی نشان داده است که کمبود آب کارایی حافظه کوتاه مدت را پایین می آورد و به قدرت تمرکز آسیب می رساند.

منطق پشت این مسئله کاملاً واضح است: اگر آن ماده را از مغزتان کم کنید، گرفتار مشکلات عملکردی می شوید. این مثل راندن ماشین بدون بنزین است.

در مغز، آب مایعاتی را که پروتئین و آنزیم ها را حمل می کنند را رقیق می کند، و به رساندن این مواد به مقصد کمک می کند. وقتی آب بدن کم می شود، این مایعات برای رساندن بار خود کندتر می شوند و عملکرد مغز نیز آسیب می بیند.

همچنین آب باعث از بین بردن رادیکال های آزاد که باعث خرابی سلول ها در مغز میشود را از بین می برد

+نوشته شده در سه شنبه 5 خرداد 1394برچسب:زندگی و اب,ساعت13:54توسط حدیث | |