♥جریان حیات♥


دید کلی

ماهیت اقیانوس‌ها و اتمسفر اولیه برای تصور و شناخت کلی ما از منشا حیات بسیار مهم است به عنوان مثال باید بدانیم، آیا اتمسفر اولیه دارای اکسیژن بوده است که شروع زندگی بیولوژیکی را ممکن ساخته یا اینکه اکسیژن در نتیجه فعالیت بیولوژیکی حاصل گردیده است.

منشا اقیانوس‌ها

دو احتمال قوی در مورد منشا اقیانوس‌ها وجود دارد.

  • یکی اینکه اگر زمین در درجه حرارتهای بسیار بالا به وجود آمده بود، به صورت پوشش گازی اطراف آن قرار داشته است. دیگر اینکه اگر زمین سرد و جامد بوده اقیانوس‌ها می‌باید در آخرین مرحله تشکیل شوند به هر حال بدین ترتیب ، زمین از زمانهای اولیه دارای یک اقیانوس اولیه بوده که تقریبا حجمی برابر با حجم ، محلی داشته است. اگر زمین مانند یک جسم سرد به وجود می‌آمد، آب در کانی‌های هیدراته باقی می‌ماند و سپس با گرم شدن تدریجی و با ذوب شدن قسمتی از آن می‌توانست به صورت مایعات و گازهای آتشفشانی به سطح زمین تراوش نماید، که در این صورت اقیانوسها با اضافه شدن موادی از درون زمین گسترش زیادی می‌یافتند.

  • در آب اقیانوس‌ها کاتیونهایی مانند +Na ، Mg2+ ، Ca2+ و غیره از شستشوی سنگهای سطح زمین منشا گرفته‌اند. به هر حال به نظر می‌رسد که آنیون مکراید یک منشایی شبیه به آب دارد که می‌تواند به صورت غلیظ شده یا اضافاتی از گازهای آتشفشانی باشد. همچنین وجود دی‌اکسید کربن در آب دریا و تمام کربنی که در گذشته به وسیله درختان و حیوانات از دریاها و اتمسفر به دست آمده ، اکنون در رسوبات گنجانده شده است. مانند سنگ آهک ، زغال سنگ ، نفت و شیل کربن‌دار.

منشا اتمسفر زمین

برای هر متر مربع از سطح زمین مقدار 3.3x106 کیلوگرم آب ، 1.8x106 کیلوگرم دی‌اکسید کربن و 6x106 کیلوگرم کلرین لازم است. اگر تمام اینها در یک اقیانوس و اتمسفر متمرکز شده باشند، در این صورت آن اقیانوس و اتمسفر می‌باید دارای دی‌اکسید کربن فراوانی بوده باشند. ملاحظه می‌گردد که سنگهای آهک در رسوبات اولیه فراوان بوده و مقدار زیادی از آن نیز به شکل CO2 از اقیانوس‌ها و اتمسفر نتیجه شده‌اند و در واقع سنگ آهک‌ها تقریبا با همان میزان در هر یک از دوره‌های زمین شناسی تشکیل شده‌اند. این نشان می‌دهد که تجدید دی‌اکسید کربن در اقیانوس‌ها و اتمسفر برای جایگزین کردن ، کربن و دی‌اکسید کربن تغییر مکان داده شده در رسوبات ، کفایت می‌کند. یعنی CO2 به طور مداوم در حال تکامل بوده و هست.

+نوشته شده در پنج شنبه 18 دی 1393برچسب:,,ساعت17:59توسط حدیث | |


آب بعد از هوا مهم ترین ماده ی مورد نیاز موجودات زنده است آب از منابع مهم محیط زیست است و زندگی و سلامت همه ی موجودات زنده اعم از انسان ها ، گیاهان و جانوران به وجود آن بستگی دارد . بیش از سه چهارم کره ی زمین را آب فراگرفته است اما بیشتر این آب ها دارای نمک می باشند و تنها یک درصد کل آب های موجود، آب شیرین و قابل استفاده است . تمامی نیازهای انسان ها ، گیاهان و جانوران ساکن در خشکی و 90% آب آشاميدنی انسان ها از همین مقدار تامین می شود .
ازدیاد جمعیت کره ی زمین باعث افزایش مصرف منابع آبی شده است و این در حالی است که به علت افزایش دمای کره ی زمین ( به دلیل آلودگی هوا ) بارش برف و باران نیز به شدت کاهش یافته است .
با اینکه مقدار آب قابل استفاده ( آب شیرین ) در سطح کره ی زمین بسیار محدود است ، اما از همین مقدار هم به درستی استفاده نمی شود.انسان ها با بی توجهی خود نه تنها آب را بیهوده و بیش از نیازشان مصرف می کنند بلکه با رفتار ناصحیح خود باعث آلودگی آن می شوند . خشکی در کشور ما یک واقعیت است ، اولین عارضه ی این خشکی ، بی آبی است . در شهری مثل تهران پدیده ی کم آبی یا بی آبی ناشی از رشد بی رویه ی جمعیت و مهاجرت به تهران و افزایش تقاضا برای آب است . رشد بی رویه ی تهران به تدریج وضعیتی را فراهم آورده که منابع آب موجود یعنی سدهای کرج ، لتیان و لار و چاه هایی که قرار بود فقط در ماه های اوج مصرف مورد استفاده قرار گیرند ، دیگر پاسخگوی نیاز تهرانی ها نبوده و به ناچار برداشت آب از منابع زیرزمینی رو به افزایش نهاده به طوری که در شرایط فعلی تعداد چاه های حفر شده از 250 حلقه فراتر رفته است . نیاز آب شرب تهران تا سال 1400 به بیش از 1450 میلیون مترمکعب در سال خواهد رسید ، در حالی که این میزان نیاز به آب تقریبا 50% بیش از ظرفیت تولید آب در شهر تهران است .موارد استفاده ی اصلی ازآب شامل مصارف شهر و خانگی و مصارف کشاورزی و مصارف صنعتی است .
آلوده شدن و تلفات آب و افزایش بی رویه ی جمعیت ، آب شیرین را که تولید آن تقریبا ثابت و محدود است ، تهدید می کند . تلفات آب به وسیله ی انسان ، با برداشت بی حساب از منابع آب سطحی و زیرزمینی در مدت زمان طولانی و مصرف بی رویه‌ی آب در منازل و مزارع و صنایع به وجود می آید . طبق آمار موجود متوسط در حال حاضر 28% آب در شبکه ی آبرسانی شهر ما به هدر می رود و در برخی شهرها مانند تهران این رقم به 31% نیز می رسد .
مصارف شهری و خانگی ..........................




ادامه مطلب

+نوشته شده در سه شنبه 16 دی 1393برچسب:اب سرچشمه حیات,ساعت10:11توسط حدیث | |

فصل اول: كلیات

1-1- مقدمه

آب ماده‌ای مركب از هیدروژن و اكسیژن (h2o) می‌باشد. تنها ماده‌ای است كه در طبیعت و در شرایط عادی همزمان در هر 3 حالت مایع، جامد و گاز می‌تواند وجود داشته باشد و اغلب ناخالص است. آب خالص بی‌طعم، بی‌بو و شفاف است. مقدار كم آن بی‌رنگ اما مقدار زیاد آن آبی به نظر می‌رسد. آب خالص در سطح دریا در صفر درجه سانتیگراد یخ می‌زند و در 100 درجه سانتیگراد می‌جوشد.

 

آب یكی از بهترین حلال‌هاست. آب روان حتی سخت‌ترین سنگها را به تدریج حل می‌كند و مواد حل شده را به دریاها و اقیانوسها می‌برد. آب، مواد غذایی مورد نیاز جانداران را نیز حل می‌كند. مواد غذایی موجود در خاك پس از حل شدن در آب به سلولهای گیاهان می‌رسد. غذایی كه انسان می‌خورد نیز پس از حل شدن در آب جذب سلولهای بدن می‌شود. آب با اینكه بیشتر مواد را در خود حل می‌كند خنثی باقی می‌ماند یعنی موادی كه در آب حل شده‌اند بر آن اثری ندارند و به سبب این خاصیت است كه جانداران می‌توانند آب مورد نیاز خود را از هر نوع محلولی كه دارای آب باشد به دست آورند.                                                                               

آب مایه اصلی زندگی است. انسان بیشتر از یك ماه هم می‌تواند بدون غذا زنده بماند اما اگر بیش از یك هفته آب به بدنش نرسد خواهد مرد. حتی گیاهان و جانورانی كه در خشكترین جاها زندگی می‌كنند به مقداری معین آب نیاز دارند.

آب، پس از جیوه دارای بیشترین كشش سطحی است. این خاصیت از عواملی است كه سبب می‌شود آب موجود در خاك به صورت مایعی زندگی‌بخش از راه ریشه و ساقه به قسمتهای گوناگون گیاهان برسد.

آب در همه جا هست. بیش از 70 درصد سطح زمین را آب اقیانوسها، دریاها، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها پوشانده است. در زیر زمین و در هوایی كه تنفس می‌كنیم نیز آب وجود دارد. 60 تا 90 درصد وزن گیاه، جانور یا انسان را آب تشكیل می‌دهد.

بیشتر دانشمندان عقیده دارند كه زندگی در آب آغاز شده است و نخستین موجودات زنده آبزی بوده‌اند. در قرآن آمده است كه همه چیز از آب زنده است. در روزگاران باستان نیز تالس ملطی، فیلسوف یونانی عقیده داشت كه آب اصل همه موجودات است.

به نظر باستان‌‌شناسان نخستین آبادیها در نزدیكی رودها و دریاچه‌ها پدید آمده‌اند. بسیاری از جامعه‌شناسان عقیده‌ دارند كه نخستین تمدنهای جهان در نزدیكی رودهایی چون سیحون و جیحون، سند، دجله و فرات و نیل در آسیا و شمال آفریقا به وجود آمده‌اند. گرد آمدن گروه بسیاری از مردم در كنار تنها منبع آب در یك سرزمین، سبب با هم زیستن و پیدانش شهرنشینی و تمدن شده است.

[1]- در باب دهم مصباح‌الشریعه و مفتاح الحقیقه، معاشرت مؤمن مخلص از نظر امام صادق (ع) به این خاصیت آب تشبیه شده است: «با خلق خدا مانند امتزاج و همراهی آب با اشیاء، كه حق هر یك را به نیكی ادا می‌كند و ماهیت خود را از دست نمی‌دهند، به معاشرت پرداز كه رسول اكرم (ص) فرمودند: مؤمن مخلص چون آب است (با آنان معاشرت دارد ولی هویت خود را از دست نمی‌دهد).

                                                                             

 

 

.


ادامه مطلب

+نوشته شده در سه شنبه 16 دی 1393برچسب:ارزش اب,ساعت10:4توسط حدیث | |

چرخه آب چیست؟

آبی که امروزه استفاده می­کنیم، صدها میلیون سال است كه وجود دارد و مقدار آن خیلی تغییر نکرده است. آب در سرتاسر دنیا حرکت می‌کند، شکل آن تغییر می‌کند، توسط گیاهان و جانوران جذب می‌شود اما هرگز ناپدید نمی‌شود و از بین نمی‌رود. بنابراین آب، چرخه‌ای عظیم و دائمی را طی می‌کند که آن را چرخه آب می‌نامیم.شکل چرخه آب را با هم ‌ببینیم.

 

 چرخه آب

 

همانطوری که در تصویر می‌بینیم، فرایندهای بسیاری در کار هستند که موجب می‌شوند آب‌های زمین به صورت یک چرخه دائما در حرکت باشند. چرخه آب شامل پنج فرایند است.تراکم، بارش، نفوذ، روان‌آب وتبخیر و تعریق. این پنج فرایند با هم چرخه آب را می‌سازند.

مراحل چرخه آب را که در بالا به آنها اشاره کردیم مرور می‌کنیم. 

١. پس از اینکه بخار آب متراکم شد، ابرها تشکیل می‌شود.

٢. این ابرها در شرایط مناسب باعث می‌شوند باران ببارد.

٣. باران پس از اینکه بارید، به خاک نفوذ می‌کند.

٤. باران پس از باریدن علاوه براینکه به خاک نفوذ می‌کند ممکن است به صورت روان‌آب جریان یابد.

٥. آب‌های سطحی از جمله آب دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، اقیانوس‌ها و غیره، تبخیر می‌شود و به صورت رطوبت به جو، بر می‌گردند

+نوشته شده در دو شنبه 15 دی 1393برچسب:چرخه اب,ساعت18:42توسط حدیث | |

در قرآن کریم آیات بسیاری در رابطه با خداشناسی از طریق علم وجود دارد. خداوند به اجزای طبیعت اشاره می کند و هر کدام را آیه و نشانه‌ای از وجود خود می‌داند. از بزرگ‌ترین موجود کره زمین گرفته تا ریزترین ذره، همه و همه را دلایل قابل توجهی می‌داند برای کسانی که در مورد نشانه‌های خدا فکر می‌کنند. از جمله آیه‌هایی از قرآن که خداوند متعال در مورد آب صحبت می‌کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. به اشکال بارندگی از جمله باران، برفـ و تگرگ در آیه‌های زیر اشاره شده است.

آیه ٤٣ از سوره نور، آیه ١٨ از سوره مومنون، آیه ٤٨ از سوره فرقان، آیه ٢٨ از سوره شوری، آیه ١١ از سوره زخرف و آیه ٢١ از سوره زمر. همچنین  اهمیت چرخه آب در  آیه ٤٩ از سوره فرقان ، آیه ٥٧ از سوره اعراف، آیه ٢٧ از سوره سجده، آیه ٢١ از سوره زمر و آیه ١٨ از سوره مومنون آمده است.

اشکال بارندگی

باران

باران آشناترین نوع بارش است که نتیجه مستقیم قطره‌های کوچک آب در ابرها است که در نتیجه به هم پیوستن، رشد می‌کنند و به اندازه‌ای می رسند که اثر شناور بودن هوا را خنثی می‌کنند و بر زمین فرود می‌آیند . قرآن کریم می‌فرماید:

 الم تر ان الله یجزی سحابا ثم یؤلف بینه ثم یجعله رکاما فتری الودق یخرج من خلاله...

  آیا ندیدی که خداوند به حرکت در آورد ابرها را سپس آنها را به هم پیوند داد سپس آنها را انبوه و متراکم کرد سپس می‌بینی که قطره‌های باران از میان ابر فرو ریزد.

صرف نظر از اندازه قطره‌های در ابر، اندازه آنها تا رسیدن به زمین به دو عامل بستگی دارد : میزان تبخیر آب در هر قطره در هنگام فرود به زمین و اثر اصطکاکی هوا در قطره که اگر هوا آرام باشد اصطکاک محدود است. باران خفیف به سختی به سطح زمین می‌رسد و گاهی قبل از رسیدن به زمین تبخیر می‌شود که به آن غبار می‌گویند. 

برف

برف یکی دیگر از اشکال بارندگی است که به سبب تراکم بخار آب بر ذرات ریز غبار موجود در جو تشکیل می‌شود. به این ترتیب که بخار آب بدون آنکه مایع شود منجمد می‌شود چون درجه حرارت زیرنقطه انجماد است .  

تگرگ

وقتی هوای گرم به بالای آسمان صعود می‌کند، بخار آب را هم همراه خودش به داخل آسمان می‌برد. در آنجا بخار آب، سرد می شود و قطره‌های آب دور ذرات ریز گرد و غبار موجود در هوا تشکیل ‌می‌شود. مقداری از بخار آب هم به شکل کریستال‌های ریز یخ منجمد می‌شود که قطره‌های آبِ سردشده را جذب می‌کند. قطره‌های به شکل کریستال‌های یخ، منجمد می‌شود و کریستال‌های بزرگ‌تری را تشکیل می‌دهد. دانـه تگـرگ وقـتی تشکیل می‌شود که بلورهای یخی در بالای ابر، قطره‌های آب را که سردی آنـها در دمای زیر صفر است ولی یخ نمی‌زنند جمع می‌کند. آن قطره‌ها که تا زیر درجه انجماد سرد هستند زمانی که بـلـورهـای یخی آنـهـا را لـمـس می‌کـنـنـد یخ می‌زنند. بلورهای یخی توسط بادهای تند خشونت بار در ابر بالا و پائین برده می‌شوند کـه باعـث بـرخـورد و تـمـاس آنـهـا با قـطـره‌های بیشتری می‌شود. این عـمل باعث می‌شود که قطره‌های بیشتری دور آنها یخ بزنند و دانه تـگـرگ، بـزرگ و بزرگ‌تر شود تا جایی که وزن آنها قدری سنگین می‌شود کـه بـاد دیگـر نمی‌تواند آنـهـا را با جـریـان خود به بالا ببرد؛ در نتیجه سقوط می‌کنند.

تگرگ، حاصل حرکات قائم شدید قطره‌های باران است که در طوفان‌های رعد و برق مشاهده می‌شود. در چنین حالاتی، قطره‌های آب، درون یک توده هوا در نتیجه حرکات قائم سریع به سطح زیر نقطه انجماد رسیده و به سرعت منجمد شده و با انباشتگی از برف و آب در سطوح مختلف رشد می‌کنند این چنین حرکات قائم سریع، بویژه در ابرهایی با ضخامت زیاد به وجود می‌آید تگرگ دارای اندازه‌ای در حدود پنج و نیم میلی‌متر و شکلی شبیه به برف را داشته و متشکل از دانه‌های گرد و تیره است و گاهی نیز تگرگ به صورت دانه‌هایی با قطر پنج تا ٥٠ میلی‌متر و یا بصورت پارچه‌ایی از یخ فرو می‌ریزد.

 تگرگ از ابرهایی به  نام «کومولونیمبوس» به وجود می‌آید . کومولونیمبوس ابری تیره و متراکم است و ضخامت عمودی آن نسبتا زیاد است. این ابر به شکل کوه یا برج عظیمی دیده می شود. این ابرها  در بیشتر مواقع خبر از یک هوای بسیار ملتهب همراه با صاعقه و باران‌های رگباری و عمدتا شدید می‌دهد

.ابر

 

در موقع نزدیک شدن این ابرها، فشار هوا افت ناگهانی پیدا می‌کند و شدت باد در پایین‌ترین قسمت، بسیار زیاد است. این ابرها از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به کوه دارند به همین دلیل یکی از دانشمندان روسی از این ابرها با عبارت کوه‌های ابری یا کوه‌های برفی یاد کرده است. آیه شریفه زیر این مطلب تأیید می‌‌کند:

... و ینزل من السماء من جبال فیها من برد ...

و از کو‌ه‌های آسمان تگرگ فرو بارد ...

اهمیت چرخه آب

آب در طبیعت در حال گردش است و پیوسته بین اقیانوس‌ها، هوا و خشکی‌ در حال حرکت است. سیر گردش آب در طبیعت را چرخه آب می گویند. این چرخه آغاز و پایانی ندارد و در آن فرآیندهای بسیاری به طور پیوسته روی می‌دهد . قرآن در این زمینه می فرماید:

 و انزلنا من السماء ماء

و ما نازل کردیم از آسمان آب را به اندازه‌ای معین

و هو الذی انزل من السماء ماء فاخرجنا به نبات کل شئ فاخرجنا منه خضراً نخرج منه حباً متراکباً ...

اوست که نازل کرد از آسمان باران را تا هر گیاه را بدان برویانیم و سبزه‌ها و دانه‌هایی بر روی هم چیده شده پدید آوریم .

و انزلنا من السماء ماء بقدر فاسکناه فی الارض و انا علی ذهاب به لقادرون 

و نازل کردیم از آسمان باران را به اندازه ای معین و آن را در زمین ساکن کردیم و ما بر نابود ساختن آن نیز قادریم .

  الم تر ان الم انزل من السماء ماء فسلکه ینابیع فی الارض ...

آیا ندیدی که همانا خداوند نازل کرد از آسمان آب را سپس پدید آورد چشمه هایی در زمین ...   

اولم یرو انا نسوق‌الله الماء الی الارض الجرز فنخرج به زرعا تأکل منه انعامهم و انفسهم افلا یبصرون

آیا ندیدید که ما آب باران را به سوی زمینهای خشک وبی آب وگیاه می بریم تاحاصلی برویانیم که مردم و چهار پایان از آن بخورند. آیا پس دیده، بصیرت نمی‌گشایید؟

 

+نوشته شده در دو شنبه 15 دی 1393برچسب:,ساعت18:36توسط حدیث | |

آبهای جاری

گرچه مقدار آبی كه در هر لحظه در روی زمین جریان دارد در مقایسه باحجم آب كره بسیار ناچیز است , ولی بسیاری از تغییرات سطح زمین توسط همین آبها انجام می گیرد . آبهای جاری از نظر تامین آب مصرفی انسان, در كشاورزی , صنعت ,‌ تولید نیروی الكتریسیته ارزان , ماهیگیری ,‌ كشتی رانی و به عنوان مرزهای طبیعی و ... اهمیت خاصی دارند . 

بخش از باران راكه در سطح زمین به سوی مناطق پست تر جاری می شود «رواناب» می گویند . عوامل مختلفی بر میزان رواناب حاصل از یك بارندگی موثر است . 

 

 

 

http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/44901611.jpg

 


ادامه مطلب

+نوشته شده در یک شنبه 14 دی 1393برچسب:اب های جاری,ساعت19:24توسط حدیث | |

نتایج آلوده کردن آب

 

 

 

 

   

 

مرگ آبزیان بر اثر آلودگی آب

 

  

 

آب را نجات دهید!!!!!!!!


ادامه مطلب

+نوشته شده در شنبه 13 دی 1393برچسب:الودگی اب,ساعت17:32توسط حدیث | |

بحران آب را جدی بگیریم!!!

 

انسان از گذشته های دور با آب پیوندی مستحکم دارد. منابع آب در شکل گیری اکثر تمدن ها دارای نقش مهم و حیاتی است به گونه ای که بخشی از آئین ها و مراسم ملل مختلف درباره این مایع مهم و حیاتی می باشد . اهمیت آب نزد مللی که در نقاط کم آب جهان زندگی می کرده اند و می کنند بسیار بیش از سایر ملل است . یهودیان نیز که خاستگاه آنها در زمره نقاط کم آب جهان قرار می گیرد برای آب ارزش ویژه ای قائل هستند . اولین نوشته مکتوبی که از ساخت مخازن آب و نگهداری آن موجود می باشد احتمالاً همان است که در کتاب مقدس ذکر شده و مربوط به حضرت سلیمان است . این نوشته به ساخت یک دریاچه مصنوعی و حوضهای برنجین برای نگهداری آب اشاره می دارد. (کتاب اول پادشاهان باب هفتم آیات 23 تا 46) در قسمتی از نمازهای سه گانه یهودیان (شحریت – مینحا- عرویت) خداوند به خاطر وزش باد و نزول باران به موقع در زمستان و شبنم در بهار ستایش می گردد . در شمع اسرائیل (שמע ישראל) که از مهمترین بخشهای نماز یهودیان می باشد لطف و مرحمت خداوند با نزول باران به موقع و خشم و قهر وی با خشکسالی و بسته شدن درهای آسمان تجلی می یابد.
حجم آب موجود در جهان چه مقدار است؟ این میزان 2/1 میلیارد کیلومتر مکعب برآورد می شود که می توان آن را به شکل لایه مایعی به عمق 2650 متر فرض کرد که به طور یکسان سرتاسر زمین را احاطه کرده است.
از این مقدار آب 98% آن در اقیانوس ها و دریارها قرار دارد که شور است و قسمت اعظم آب شیرین زمین در کلاهکهای یخی قطبی ذخیره شده است . تنها کمتر از 1% آن به صورت منابع آبی ، در دسترس انسان قرار دارد که برای کشاورزی و شرب قابل مصرف است. به طرف شیرآب می رویم، آن را باز می کنیم و تا از آن استفاده کنیم، اما در عین حال مقدار زیادی آب بهداشتی و تصفیه شده را، راهی فاضلاب کرده ایم . شاید اگر مثل برخی از زنان ساکن آفریقا روزی 6 ساعت از وقت خود را صرف آوردن آب می کردیم ، بیشتر قدر این مایع حیاتی را می دانستیم.
مصرف سرانه آب در ایالات متحده آمریکا تا میزان 600 لیتر در روز ثبت شده است . در اروپ این میزان برای هر نفر 200 لیتر در روز و برای آفریقائیان 30 لیتر می باشد.
هنوز هیچ کشور عمل برای منابع آب درگیر جنگ نشده است و این در حالی است که متخصصان هشدار میدهند روزی منابع موجود آب ، کفاف مصرف جمعیت جهان را نخواهد داد و جنگ بر سر منابع آن بین کشورها آغاز خواهد شد. این پیش بینی با بررسی رقم رشد مصرف آب به میزان دو برابر رشد جمعیت دور از ذهن نخواهد بود. ایران به دلیل موقعیت جغرافیائی و قرار گرفتن در منطقه خاورمیانه از کشورهای کم آب جهان به شمار می رود اکثر مساحت ایران را نقاط کویری و بیابانهای خشک و سوزان فرا گرفته است و به جز باریکه سر سبز کناره دریای مازندران، میزان بارش در سایر نقاط آن در سطح پایین قرار دارد. آبیاری زمین برای کشاورزی در کشورهایی نظیر ایران که از آب و هوایی خشک برخوردارند مقدار زیادی آب طلب می کند .در کشورهای در حال توسعه میزان آب مصرفی برای هر هکتار دو برابر کشورهای توسعه یافته می باشد. در حالی که محصول برداشت شده از هر هکتار 3/1 این کشورها میباشد . در این کشورها میزان زیادی از آب در شبکه های انتقال آب به هدر می رود که این میزان در ایران به 30% می رسد. نرخ آب بها در ایران به حدی پایین است که حساسیت مشترکین را بر نمی انگیزد تا الگوی مصرف خود را اصلاح کنند. اگر قهر طبیعت در سالهای اخیر و تغییر شرایط آب و هوائی را هم که انسان مسیب آن است به عوامل فوق اضافه کنیم در می یابیم که بحران آب جدی است . سال گذشته آسمان ایران باران نبارید و ممکن است این وضعیت امسال نیز تکرار شود. سد لار به علت پایین بودن سطح آب از حیز انتفاع خارج شده است و سایر سدها نیز وضع بهتری ندارند.

+نوشته شده در شنبه 13 دی 1393برچسب:بحران اب,ساعت17:28توسط حدیث | |

در حیرتم از خلقت آب
اگر با درخت همنشین شود آن را شکوفا میکند
اگر با آتش تماس بگیرد آن را خاموش میکند.
اگر با ناپاکی ها برخورد کند ان را تمیز میکند.
اگر با آرد همنشین شود آن را آماده طبخ میکند.
اگر با خورشید متفق شود رنگین کمان ایجاد میشود.
ولی اگر تنها بماند رفته رفته گندآب میگیرد.
دل ما نیز بسان اب است وقتی با دیگران است زنده و تاثیر پذیر است

ودر تنهایی مرده و گرفته است .

پس بیایید با،باهم بودن دلهایمان را زنده و سرحال نگهداریم

+نوشته شده در شنبه 13 دی 1393برچسب:خلقت اب,ساعت17:0توسط حدیث | |

 

 

 

 

یکتا گوهر واقعی در عالم خاک
انسان اگر همه عمرش را بدون یک لحظه درنگ در شکر نعمت آب به عبادت خالق بپردازد باز هم کافی نخواهد بود و دیگر هیچ ، فقط چند روز این مایع هستی بخش به جهان جاری نشود کافی است تا پایان زندگی آغاز شود ، و ما چه سهل انگارانه از کنار مهم ترین عامل حیاط بشری می گذریم بی آنکه قدرش را بدانم و شکرش را بخوانیم .
اما گیاهان مورد علاقه انجمن ما یعنی کاکتوس ها بخصوص انواع بیابانی قدر این نعمت خدا دادی را نسبت به دیگر گیاهان بخوبی می دانند و اگر در فصول ریزش باران قطره آبی گیر شان بیاید آنرا مشتاقانه در وجود خود ذخیره می کنند ، تا در مواقع بی آبی از وجود آب درون خود بهره مند شده و زندگی کنند .البته بدن انسانها هم قسمت اعظمش از آب است اما بنا به لطف پروردگار و خلق هوشمندانه انسان و منابع آبی فراوان در دسترس اشرف مخلوقات هر گز نیازی به ذخیره آب برای مدت طولانی در خود ندیده است .
اینکه آب برای وجود انسان و گیاه چقدر مهم است بر کسی پوشیده نیست ، اما آنچه هنوز اسرارش بر همگان آشکار نشده گواهی آب بر خلقت پروردگارش است که ما در این پست تصمیم گرفته ایم تا جدیدترین تحقیقات انجام شده در زمینه تا ثیرات محیط و کلام بر سلول های آب را برای تان شرح دهیم تا هنگام استفاده از آب برای مصارف خود و گیاه تان وارد عرصه جدیدی از ارتباط معنوی با خالق تان گردید.
و اما راز گواهی آب چیست ؟ برای آغاز این مبحث ابتدا نظر شما را به آیه شریفه ۴۴ سوره مبارکه اسراء جلب می کنم : " آسمانهای هفتگانه وزمین وهرآنچه درآنهاست تسبیح اورامیگویند وهیچ چیزی نیست مگر آنکه تسبیح او میگویدولی شماتسبیح آنان را نمی فهمید اوست که بردبارو آمرزنده است "
یک محقق ژاپنی با انتشار یافته‌های تحقیقات خود مدعی شد که مولکول‌های آب نسبت به مفاهیم انسانی تأثیرپذیرند.
نظریه این محقق ژاپنی که تاکنون از سوی مؤسسات علمی فیزیکی و زیست‌شناسی مورد تأیید قرار گرفته است، مبتنی بر بررسی نمونه‌های فراوانی از کریستال‌های منجمدشده آب و مقایسه آن با یکدیگر است.
پروفسور «ماسارو ایموتو» (Masaru Emoto) ‌که یافته‌های خود را با استفاده از حدود 10 هزار آزمایش جمع‌آوری نموده، در سه جلد کتاب ارائه کرده است و معتقد است که مفاهیم متافیزیکی محیط بر روی ترکیب مولکولی آب تأثیر می‌گذارد.
این دانشمند ژاپنی که فارغ‌التحصیل دانشگاه یوکوهاماست، دارای یک مؤسسه تحقیقاتی به نام SHM در ژاپن است که امور تحقیقاتی مربوط به کریستالیزه شدن آب را در آنجا انجام می‌دهد.او می‌گوید آب، پیام مهمی برای ما دارد:
آب به ما می‌گوید که نگاه عمیق‌تری به خودمان بیندازیم.
زمانی که با آیینه آب به تماشای خود می‌نشینیم، این پیام به طور شگفت‌آوری خود را شفاف و درخشان می‌کند. می‌دانیم که زندگی بشر مستقیماً به کیفیت آبی که در اطراف ما یا درون بدن ماست، روی آورده است. تصاویر و اطلاعات ارائه ‌شده در این مقاله،‌ بازتابی از فعالیت «ماسارو ایموتو»، محقق خلاق و رویاپرداز ژاپنی است. «ایموتو» کتابی با نام «پیغام آب» منتشر کرده که برگرفته از یافته‌های تحقیقات جهانی وی است. اگر شما نسبت به تأثیرپذیری افکارتان از وقایع درون یا پیرامونتان شک و تردید دارید، اطلاعات و عکس‌هایی که در اینجا آورده شده را ببیند. این تصاویر مستقیماً بر اساس نتایج به دست آمده در کتاب انتشاریافته «ایموتو» است، مطمئناً در فکر و ذهن شما دگرگونی پدید می آورد و عقاید شما را عمیقاً تغییر خواهد داد.
بنا بر آنچه در کتاب «ایموتو» آمده است، ما به مدارک حقیقی دست یافته‌ایم که نشان می‌دهد، انرژی ارتعاشی بشر، افکار، نظرات، موسیقی، دعا و نیایش بر ساختار مولکولی آب اثر می‌گذارد.
آب، ماده‌ای بسیار سازگار است، به گونه‌ای شکل فیزیکی آب به آسانی با محیطی که در آن هست، انطباق پیدا می‌کند و نه تنها از نظر فیزیکی تغییر می‌کند، بلکه شکل مولکولی آن نیز تغییر می‌یابد. انرژی یا ارتعاشات محیط، شکل مولکولی آب را تغییر می‌دهد. از این جنبه، نه تنها آب توانایی آن را دارد که از حیث دیداری، محیط خود را منعکس کند، بلکه از حیث مولکولی هم در انعکاس محیط اطراف خود عمل می کند.
«ایموتو»، تغییرات مولکولی آب را به وسیله تکنیک‌های عکسبرداری میکروسکوپ‌های الکترونیکی و مشاهده آن به صورت سند و مدرک درآورده است. از آنجایی که فرم کریستالی آب هنگامی نمایان می‌شود که آب منجمد شده باشد، به همین منظور وی قطراتی از آب را به صورت یخ درآورده و سپس آنها را در یک فضای تاریک میکروسکوپی مورد آزمایش که از قابلیت‌های عکاسی برخوردار بوده، قرار داده است. تحقیقات وی، آشکارا تغییر شکل ساختار مولکول آب را به نمایش گذاشته است و اثر محیط بر ساختار آب را نشان می‌دهد. برف، بیش از چندین میلیون سال است که بر زمین فرود می آید و همان‌گونه که می‌دانیم، هر دانه برف‌، دارای شکل و ساختار خاص ومنحصربه فرداست.
با تبدیل آب به یخ و عکسبرداری از ساختار آن، شما به اطلاعات باورنکردنی‌ای آب دست پیدا می کنید.
«ایموتو» به تفاوت‌های جالب‌ توجهی در ساختار کریستالی و بلوری آب دست یافته است که از منابع گوناگون و شرایط مختلف در روی کره زمین تهیه شده‌اند. آبی که از نخستین محل خود از کوه جاری می‌شود و چشمه‌هایی که جاری هستند، طرح‌های هندسی بسیار زیبایی از الگوهای کریستالی‌شده خود ارائه می‌دهند. آب آلوده و سمی که از نواحی پرجمعیت و صنعتی به دست آمده است و آب راکد کوله‌های آب و سدهای ذخیره، به صراحت ساختارهای کریستالی تغییریافته و برحسب اتفاق شکل‌گرفته آب را که به صورت بلورهای تخریب شده و نا منظم است، نشان می‌دهد.

هوشمندی مولکولهای آب

 

 

 

 


ادامه مطلب

+نوشته شده در شنبه 13 دی 1393برچسب:مولکول های اب,ساعت12:42توسط حدیث | |

   شعر, شعر سهراب سپهری, کفتر, اشعار سهراب سپهری

در فرودست انگار، کفتری می‌خورد آب.

یا که در بیشه دور، سیره‌یی پر می‌شوید.

یا در آبادی، کوزه‌یی پر می‌گردد.

آب را گل نکنیم:

شاید این آب روان، می‌رود پای سپیداری، تا فرو شوید اندوه دلی.

دست درویشی شاید، نان خشکیده فرو برده در آب.

زن زیبایی آمد لب رود،

آب را گل نکنیم:

روی زیبا دو برابر شده است.

چه گوارا این آب!

چه زلال این رود!

مردم بالادست، چه صفایی دارند!

چشمه‌هاشان جوشان، گاوهاشان شیرافشان باد!

من ندیدم دهشان،

بی‌گمان پای چپرهاشان جا پای خداست.

ماهتاب آن‌جا، می‌کند روشن پهنای کلام.

بی‌گمان در ده بالادست، چینه‌ها کوتاه است.

مردمش می‌دانند، که شقایق چه گلی است.

بی‌گمان آن‌جا آبی، آبی است.

غنچه‌یی می‌شکفد، اهل ده باخبرند.

چه دهی باید باشد!

کوچه باغش پر موسیقی باد!

مردمان سر رود، آب را می‌فهمند.

گل نکردندش، ما نیز

آب را گل نکنیم.

+نوشته شده در شنبه 13 دی 1393برچسب:,ساعت12:13توسط حدیث | |

مهم ترين موضوعي كه نبايد در طول روز از آن غافل شويم نوشيدن آب است. خوب است كه بدانيم چگونه اين مايع با ارزش به سادگي مي تواند بيشترين سودرساني را براي بدن داشته باشد. همواره گفته اند كه آب مايه حيات است. آب نقش مهمي در هر يك از اعمال حياتي بدن به عهده دارد و مواد مغذي را به سرتاسر بدن انتقال مي دهد. حضرت علي(ع) مي فرمايند: «آب، گرامي ترين و ارزنده ترين نوشيدني دنيا و آخرت است.»
بيشترين قسمت وزن بدن را آب تشكيل مي دهد و كاهش آب بدن باعث افت اجراي فعاليت هاي اندام بدن مي شود. آب همچون ديگر گروه هاي غذايي (كربوهيدرات ها، چربي ها، پروتئين ها، ويتامين ها و مواد معدني) در فرآيند تغذيه خوب حائز اهميت است. متأسفانه بسياري از افراد به اين موضوع اهميت نمي دهند. بدن انسان به آب نياز دارد و روزانه بايد به مقدار كافي به همه اندام هاي بدن از جمله پوست آب برسد. آب، نقش بسيار مهمي در نگهداري پوست شما ايفا مي كند. آب، دارويي طبيعي براي داشتن پوستي زيبا و شفاف است. ترك خوردن ناخن ممكن است بيانگر نياز بدن به آب باشد. در صورت عدم جذب آب، پوست خشك و پژمرده مي شود. آب در تمامي سلول هاي بدن وجود دارد و تقريباً دو سوم وزن بدن را تشكيل مي دهد. نوشيدن آب براي سلامتي و شادابي پوست و نيز پيشگيري از بروز خشكي و از بين رفتن حالت انعطاف پذيري آن مفيد است. نوشيدن آب در بيرون راندن سموم از بدن كمك فراواني مي كند. بهترين راه شست و شوي بدن از سموم، نوشيدن آب ساده و معمولي است. بنابراين به اندازه لازم آب بنوشيد تا شاهد قواي بدن تان و آماده به خدمت بودن آن باشيد. امروزه دانشمندان دريافته اند كه انسان با ننوشيدن آب، از اضافات مواد سمي ناشي از سوخت و ساز بدن خود، آسيب مي بيند. در حقيقت اين هشداري است به كساني كه آب نمي نوشند! چون آب به جدا كردن سموم بدن كمك مؤثري مي كند و مصرف آب به اندازه كافي موجب تسريع در دفع مواد زايد از بدن شده، پوست را پاك و روشن، زيبا و شاداب مي كند.
با دريافت آب كافي، پوست، مو و ناخن كيفيت بهتري پيدا كرده و از چهره شاداب تري بهره مند خواهيد شد؛ بنابراين كوشش كنيد در روزهاي گرم، به ويژه در فصل تابستان آب بيشتري بنوشيد؛ چرا كه بدن بيش از قبل به آب نياز دارد.


ادامه مطلب

+نوشته شده در جمعه 12 دی 1393برچسب:اب و زیبایی,ساعت15:13توسط حدیث | |

یک استاد تمام دانشگاه شهید باهنر کرمان معتقد است: ساخت سد کمکی به حل مشکل آب در طولانی مدت کمکی نخواهد کرد و راه حل شیرین کردن آب دریاست

دکتر" محمد جواد خانجانی" - دکتری مهندسی منابع آب- در گفت و گو با خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، با بیان این مطلب اظهار کرد: بحران کم آبی و به کارگیری لغت بحران برای مسئله آب شاید یک عمل(گفتمان) جایزی نباشد، زیرا وقتی مواجه با کمبود هر کالایی می‌شویم کلمه "بحران" را بکار می‌بریم و قطعا قضیه بی محتوا خواهد شد.

وی ادامه داد: ایران به علت اقلیم خشک و بیابانی همیشه با کم آبی و کمبود بارش روبرو است و اخیرا مردم با استفاده از موتور پمپ‌ها، آبی که از چند میلیون سال پیش در داخل سفره آب‌های زیر زمینی ذخیره شده است را به سرعت بالا می‌کشند و استفاده می‌کنند، در نتیجه ایران مواجه با کاهش سطح آب‌های زیرزمینی روبرو شده و توان مهندسی و مدیریت برای تغذیه این سفره‌ها بکار گرفته نشده است.

 

خانجانی تصریح کرد: این سفره‌ها فعلا در حال تخلیه کامل هستند، پس باید ‌تغذیه شوند تا بتوانند از افت بیشتر سطح آب زیرزمینی و سطح زمین و از بین رفتن خلل و فرج سفره‌ها که باید جهت ذخیره استفاده شوند، جلوگیری کنند.

 


ادامه مطلب

+نوشته شده در پنج شنبه 11 دی 1393برچسب:شیرین کردن اب,ساعت10:42توسط حدیث | |

 تعریف خشک سالی  :


تعاریف مفهومی که در قالب اصطلاحاتی کلی بیان می شده به افراد کمک می کند تا مفهوم خشکسالی را درک کنند . بعنوان مثال “ خشکسالی عبارت است از یک دورة ممتد کمبود بارش که منجر به صدمه زدن محصولات زراعی و کاهش عملکرد می شود ” .
تعاریف مفهومی در تبیین سیاستگزاری در زمینه خشکسالی نیز حائز اهمیت است . مثلاً خط مشی ( سیاست کلی ) در زمینه خشکسالی در استرالیا تلفیقی از آگاهی نسبت به تغییرپذیری نرمال اقلیم در تعریف متناظر آن از خشکسالی می باشد .
این کشور ، کمک های مالی به زارعان را صرفاً در رخداد “ خشکسالی های استثنایی ” بلاخص زمانی که شرایط خشکسالی حادتر از مواردی است که بعنوان جزیی از ریسک عادی مدیریت پروژه درنظر گرفته می شود ، ارائه می کند .
تشخیص خشکسالی های استثنایی مبتنی بر ارزیابی های علمی است . پیش از این زمانی که خشکسالی از نقطه نظر سیاستگزاری کمتر تعریف شده بود و زارعان درک درستی از آن نداشتند ، برخی کشاورزان در مناطق اقلیمی نیمه خشک استرالیا هر چند سال یکبار تقاضای کمکهایی برای مقابله با خشکسالی داشتند .

خشكسالي عموما از جنبه هاي هواشناسي، آب شناسي و يا كشاورزي تعريف مي شود. بنابراين نتيجه نهايي خشكسالي از تاثيرات آن بر روي فعاليت هاي اجتماعي و اقتصادي يك منطقه مشخص مي شود. در دهه‌هاي اخير در ميان حوادث طبيعي تأثيرگذار بر جمعيت‌هاي انساني، تعداد فراواني پديده خشكسالي ديده شده است كه به لحاظ ويژگي‌هايي چون درجه شدت، طول مدت، فضاي تحت پوشش، تلفات انساني، خسارات اقتصادي و تأثيرات اجتماعي درازمدت بر جامعه، اثرات آن بيش از ساير حوادث طبيعي بوده است. فرق عمدة آن با ساير حوادث طبيعي در اين است كه خشكسالي برخلاف ساير حوادث پديده‌اي تدريجي بوده و در دورة زماني نسبتاً طولاني واقع مي‌شود و اثرات آن ممكن است تا سال‌ها و با تأخير بيشتري نسبت به ساير حوادث طبيعي ظاهر شود. بنابراين از آنجا كه تعيين زمان دقيق شروع خشكسالي كار ساده‌اي نيست به آن پديده‌اي خزنده گويند. اين حادثه طبيعي برخلاف ساير حوادث طبيعي كمتر باعث بروز خسارات ساختاري مي‌شود به همين خاطر، كمك‌رساني در هنگام وقوع اين پديده در مقايسه با ساير حوادث مثل سيل، زلزله و.. پيچيده‌تر و دشوارتر مي‌باشد. و بعد اينكه، خشکسالي از بلاياي طبيعي غيرمحسوس است. گرچه تعاريف متفاوتي براي اين پديده عنوان شده با اينحال، اين حادثه درنتيجه کمبود بارش در طي يک دوره ممتد زماني غالباً دريک فصل يا بيشتر است.خشكسالي تقريبا همه جا رخ مي‌دهد. ويژگي‌ خشكسالي از منطقه‌اي به منطقه ديگر متفاوت است. تعريف خشكسالي دشوار است چراكه به تفاوت‌هاي منطقه، نيازها و.. بستگي دارد.خشكسالي برجنبه‌هاي مختلف زندگي و جامعه خصوصاً تغيير محيط طبيعي تأثير مستقيم و غيرمستقيم دارد عدم درك مفهوم خشكسالي باعث ترديد و ركود در بخش‌هاي مختلف اقتصادي، مديريتي و حتي سياستگزاري‌ها مي‌گردد.  كمبود آب مي‌تواند ناشي ازخشكسالي طولاني مدت، ضعف مديريت تامين آب و آلودگي منبع آب‌هاي سطحي باشد. خشكسالي مي‌تواند بر منطقه‌اي وسيع و جمعيت انبوهي تاثير بگذارد. و با ايجاد تغييرات در محيط زيست، مخاطراتي از قبيل آتش‌سوزي، وقوع سيل ناگهاني و احتمال زمين لغزه و جريان گرد و غبار را نيز به‌ همراه داشته باشد. از وجود منابع آب شناخته شده و در دسترس براي هر فرد در مواقع بحراني اطمينان حاصل نماييد.

  

پيامدهاي وقوع خشكسالي

 

فرسايش بادي و اثرات آن

 از بين‌بردن پوشش گياهي منطقه

 كوچ پرندگان بر اثر خشك و يا كم آبي درياچه‌ها اثرات آن بر سلامت و بهداشت عمومی‌

 بروز مشكلاتي چون سوءتغذيه و ترك تحصيل

 مرگ حيوانات اهلي

 كاهش محصولات كشاورزي

 وقوع آتش‌سوزي‌هاي گسترده

 افزايش بيماري‌هاي مختلف از جمله عفونت‌هاي ريه،‌ كم آب شدن بدن و ساير امراض مرتبط بروز قحطي  و كمبود آب براي آبياري  

 بروز آشفتگي در جامعه

 وقوع مهاجرت

 وقوع جنگ و نزاع بر سر منابع طبيعي از جمله آب و غذا

 افزايش بيابان‌ها  

  اقدامات قبل از بروز خشكسالي 

 بررسي مستمر ميزان بارندگي و مقايسه آن با سطح قبل و فعليت نوع محصول براي كاهش فرسايش خاك

  جمع‌آوري آب باران براي استفاده در مواقع لزوم

  ساخت كانال و هدايت رودها و نهرها به مناطق مستعد خشكسالي

  استفاده بهينه از آب در موارد مختلف ازجمله آبياري، آب‌پاشي، شستن خودروها و پركردن استخرها و... 

 برنامه‌‌ريزي براي كنترل خشكسالي و كاهش اثرات مخرب آن

  آموزش همگاني بيمه خشكسالي

  انجام كشت مقاوم در برابر كمبود آب

  اصلاح الگوي مصرف آب

  استفاده از سامانه‌هاي هشدار دهنده خشكسالي

  از قبل وجود مديريت ريسك خشكسالي محافظت از منابع آب تقويت از برخي چاه‌هاي آب و حفر چاه‌هاي كاهش ريسك و خطر درازمدت خشكسالي  وقوع توفان شن بواسطه خشكسالي و فرسايش خاك پديدار شدن مارها و افزايش مارگزيدگي 

 

 راه هاي مقابله با بحران خشكسالي

 در سالهاي خشكسا لي بيمه صندوق محصولات كشاورزي مطمئن ترين عامل در جهت كمك به كشاورزان و دامداران مي باشد. هر چه سريعتر نسبت به بيمه نمودن محصولات خود اقدام كنيد.

در مراتع فقير دام در پي تامين نياز غذايي تكاپوي زيادي مي نمايد كه باعث تحليل انرژي ومزيد مشكلات خشكسالي مي گردد كمك تغذيه حتي در حد كاه در محل علف چرا مشكلات را كاهش مي دهد.

با بالا بردن ارزش غذايي انواع كاه وكلش و ساير بقاياي كشاورزي از طريق روشهاي غني سازي كاه با اوره و سيلاژ نسبت به تغذيه دام در مراتع خشكسالي اقدام كنيد.

با توجه به كاهش مواد مغذي علوفه ها در مواقع خشكسالي ضروري است نسبت به استفاده از انواع مكملهاي غذايي با مشاوره كارشناسان در جيره غذايي دام استفاده شود.

با استفاده مطلوب و بهينه از منابع علوفه اي موجود ضروري است دامداران نسبت به حفظ كيفيت علوفه از طريق ذخيره سازي و نحوه نگهداري و جلو گيري از كاهش كيفيت و همچنين استفاده از افزودني هاي لازم به انواع علوفه اقدام به موقع را انجام دهند.

كوچ كردن در كنار مزارع كشاورزي مناطقي كه وابسته به آبهاي سطحي هستند با موفقيت همراه نيست.

انتقال آب شرب دام به محل علف چرا باعث صرفه جويي در مقدار آب و جلوگيري از تشنگي مفرط و كاهش بيماري هاي متابوليكي و تلفات دام مي شود.

از تغذيه دامها با مواد غذايي كپك زده و آلوده به خصوص نان خشك كپك زده جدا" خودداري شود چون علاوه بر ايجاد بيماري و مسموميت در دام عوارض متعددي نيز جهت انسان ايجاد مي كند.

با توجه به افزايش قيمت نهاده ها با مشورت كارشناسان امور دام مستقر در مديريت جهاد كشاورزي شهرستان ها از مواد جايگزين استفاده و نظرات فني كارشناسان لحاظ شود.

تدابير لازم جهت به حداقل رسانيدن تلفات خوراك در حين حمل و نقل و نيز در آخورها بعمل آيد.

با نصب شناور در كليه آبشخورهاي دامداري واستفاده ازسيستمهاي جديد خشك كن كود وبرگشت آب درسيستم شستشوي واحد مي توانيد در مصرف آب صرفه جويي كنيد.

بهترين راه مقابله با خشكسالي افزايش بهره وري است .بهره وري يعني حداكثر استفاده از عوامل توليد كه در اختيار شماست مخصوصا" آب.يكي از راههاي مقابله با بحران خشكسالي جلوگيري از پرت (تلفات) نهاده هاي دامي در واحد دامداري وصرفه جويي در مصرف مي باشد.

صرفه جويي آب به معني كم مصرف كردن نيست بلكه به مقدار لازم مصرف كردن است .پس براي كاهش اثرات منفي خشكسالي در مصرف آب در واحدهاي دامداري صرفه جويي كنيد.

 

   

   توصيه هايي جهت مصرف بهينه آب شرب وانشان

  آب را دور نريزيد مگر اينكه مطمئن شويد ديكر نمي توان آن را مصرف نمود.

  استفاده از شيرهاي آب مدرنچند بطري آب آشاميدني در يخچال بگذاريم تا ناچار نشويم آب را براي خنک کردن باز گذاشته و مقدار قابل توجهي آب را هدر بدهيم.

  باهر دقيقه دوش گرفتن بين 20-40 ليتر آب مصرف مي شود.

   بنابراين بهتر است زمان مورد نياز براي دوش گرفتن را كاهش دهيم و استفاده از وان نيز ضروري است.

  ميتوانيم با استفاده از يک ليوان آب، دندان هاي خود را مسواک بزنيم و هنگام مسواک زدن جريان آب را قطع کنيم.

  هنگام وضو گرفتن شير آب را بدون استفاده باز نگذاريم.

  ماشين لباسشويي را با حداكثر ظرفيت مورد استفاده قرار دهيم .  به اين معني كه هنگامي از آن استفاده كنيم كه لباس به اندازه كافي جمع شده باشد و درنتيجه ماشين با ظرفيت كامل كار كند.

  هنگام شستن ميوه و سبزي شير آب و راه خروجي ظرف شويي را بسته و آن را تا نيمه پر از آب نموده و در پايان سبزي ها را با دوش مخصوص آب کشي کنيم.

  فضاي سبز منزلتان را در هواي خنك (ترجيحاً در شب) آبياري كنيد.در کشاورزي بايستي روشهاي آبياري متناسب با محيط باشد و يا از روشهاي جديد آبياري استفاده شود که اتلاف آنها کم است.

   مثلا آبياري باراني يکي از راه هاي بهرهبرداري از آبها در کشاورزي است.

  گذر گاه و پله ها را با جارو پاکيزه نگهداريم.اگر اين کار را با شيلنگ انجام دهيم مقدار زيادي آب به هدر خواهد رفت.

  شهری های عزیز که به وانشان می روید  براي شستن اتومبيل از چند سطل آب به جاي شيلنگ استفاده کنيد.

  در صورت داشتن كولر آبي، آن را را بازديد كنيم و در صورت اتلاف آب شيرهاي شناور بادوام و محكم به كار ببريم.

  چكه كردن و نشت آب از شير و لوله ها موجب هدر رفتن مقدار زيادي آب در هر 24 ساعت مي شود.

   پس همواره شيرها را بررسي كرده و در صورت خرابي در مورد رفع اين مشكل و تعويض واشر آن ها اقدام نمائيم.

+نوشته شده در چهار شنبه 10 دی 1393برچسب:خشک سالی,ساعت19:12توسط حدیث | |

اب ماده ای شگفت انگیر

آب در چرخه خود ، مرتباً از حالتی به حالت دیگر تبدیل می‌شود، اما از بین نمی‌رود. هر گونه حیات محتاج آب می‌باشد. انسان ها از آب آشامیدنی استفاده می‌کنند، یعنی آبی که کیفیت آن مناسب سوخت و ساز بدن باشد.
با رشد جمعیت، منابع آب طبیعی در حال تمام شدن هستند و این مسئله ، سبب نگرانی بسیاری از دولت‌ها در سراسر دنیا شده است. گاهی بدلیل مشکلات کمبود آب ، این ماده را جیره بندی می‌کنند تا مصرف آن را تعدیل نمایند.
ماده ای شگفت انگیز
فرمول شیمیایی آب
آب نوعی ماده مرکب است که از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن ساخته شده است. آب را جزو دسته مخلوط‌ها طبقه‌بندی نمی‌کنند، چون خواص آب نه به خواص هیدروژن شبیه است و نه به خواص اکسیژن. از ترکیب دو اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن، یک مولکول آب بوجود می‌آید. یک قطره آب دارای تعداد بی شماری مولکول آب می‌باشد.
معادله شیمیایی واکنش بین هیدروژن و اکسیژن و تشکیل آب از قرار زیر است:
هر مولکول آب دارای یک ناحیه مثبت و یک ناحیه منفی است که این دو ناحیه در دو طرف مولکول آب واقع شده‌اند. شیمیدان‌ها با کمک شواهد به این نتیجه رسیده‌اند که مولکول آب شکل خطی ندارد، یعنی به این صورت نیست که دو اتم هیدروژن بصورت خطی در دو طرف یک اتم اکسیژن قرار گرفته باشند (HــOــH). بلکه مولکول آب حالت خمیده ای دارد که اتم های هیدروژن در سر مثبت مولکول و اتم های اکسیژن در سر منفی مولکول آب تجمع پیدا نموده اند.
اشکال متغیر
آب در اشکال متفاوتی بر روی زمین یافت می‌شود. تنها ماده ای است که در طبیعت به هر سه حالت جامد، مایع و گاز وجود دارد. ابرها در آسمان، موج دریا، کوه یخی، توده های یخی در دل کوه ها و منابع آبی زیرزمینی تنها چند شکل از آب می‌باشند. طی اعمال تبخیر، میعان، انجماد و ذوب، آب مرتباً از حالتی به حالت دیگر تبدیل می‌شود. این پدیده تبدیل آب را چرخه بزرگ آب می‌نامند.
از آنجا که بارندگی در صنعت کشاورزی و همچنین برای خود بشر بسیار با اهمیت است، به اشکال مختلف بارندگی نام های به خصوصی اطلاق می‌شود. بارندگی معمولاً بصورت باران است. دیگر اشکال آن، تگرگ،برف، مه و شبنم می‌باشند. همچنین، از برخورد نور با قطرات باران، رنگین کمان پدید می‌آید.
آب‌های روی سطح زمین، نقش های مهمی ایفا می‌کنند؛ رودخانه‌ها آب مورد نیاز کشاورزی را فراهم می‌کنند و دریاها هم وسیله ای برای تجارت و مبادله کالاها محسوب می‌شوند. توده های یخی و آبشارها هم از دیگر اشکال آب هستند. فرسایش به وسیله ی آب، نقش مهمی در شکل محیط زیست ایفا می‌کند.
به علاوه، دره ها و دلتاهای حاصل از رسوبات رودخانه‌ها، محلی برای سکنی گزیدن انسان ها بوده است. آب به داخل زمین هم نفوذ می‌کند و آب‌های زیرزمینی را ایجاد می‌کند. آب‌های زیرزمینی را می‌توان با کندن چاه یا قنات استخراج نمود. البته آب های زیرزمینی به شکل چشمه یا چشمه آب گرم هم به سطح زمین می‌آیند.
آب املاح و مواد معدنی مختلفی دارد که بر حسب آن مواد، طعم و مزه اش بسیار تفاوت می‌کند. البته ما انسان‌ها ، خود ، قادریم که آشامیدنی بودن آبی را ارزیابی کنیم؛ مثلاً از آب شور دریا و یا آب‌های بدبوی باتلاق ها استفاده نمی‌کنیم. بلکه آبی می نوشیم که سالم بوده و مناسب نیازهای بدنمان باشد.
اهمیت آب در زندگی
آب خواص مهمی دارد که در زندگی ما بسیار با ارزشند. از جمله:
حلال بسیار خوبی است.
• چگالی بالایی دارد و جالب این که وقتی یخ می‌زند یا حرارت می‌بیند، چگالی آن کاهش می‌یابد.
• گرمای تبخیر آب بالاست. یعنی برای تبدیل مقدار کمی آب به بخار، گرمای زیادی لازم است. این خاصیت برای بدن ما بسیار با اهمیت می‌باشد. گرمای اضافی بدن با تبخیر تنها مقدار کمی از آب بدن از طریق منافذ پوست تعریق کاسته می‌شود.
• نیروی کشش سطحی آن به طور شگفت انگیزی زیاد است. گهگاه شاهد نشستن حشرات روی سطح آب بوده‌ایم. اگر به دقت به طرز قرار گرفتن حشره روی سطح آب نگاه کنید، متوجه می‌شوید که سطح آب زیر پای حشره، مانند یک تشک ابری فرو می‌رود؛ اما پاره نمی‌شود.
• آب مواد مختلف از جمله شکر و نمک را براحتی در خود حل می‌کند. بسیاری از واکنش های شیمیایی تنها در حضور آب انجام می‌شوند. البته پاره ای مواد با آب مخلوط نمی‌شوند، مثل لیپیدها و دیگر مواد هیدرات کربن‌دار. غشاء سلولی که حاوی لیپیدها و پروتئین است، از این خاصیت آب سود جسته و تعاملات محتویات سلولی با مواد شیمیایی خارج سلول را بدقت تحت کنترل دارد.
• یکی دیگر از خواص جالب آب، حالت جامد آن، یعنی یخ می‌باشد. هنگامی که آب بر اثر سرما به یخ تبدیل می‌شود، انبساط می‌یابد، بدین معنا که حجم بیشتری را اشغال می‌کند.
بنابراین، حجمی از یخ که هم‌حجم آب اولیه است، جرم کمتری دارد. به این علت می‌گویند که چگالی یخ از آب کمتر است و همین مسئله باعث می‌شود که یخ روی آب شناور بماند. در حالی که در بیشتر موارد، چگالی ماده جامد از حالت مایع آن بیشتر است.
این ویژگی آب سبب می‌شود که بر خلاف بسیاری از مایعات، آب از سطح شروع به انجماد کند. این پدیده را بارها به هنگام شروع یخ زدن آب، درون فریزر منزلتان دیده اید؛ در زمستان با یخ زدن سطح آب دریاچه‌ها، لایه عایقی از یخ ایجاد می‌شود که این لایه، از یخ زدن لایه های زیرین خود جلوگیری می‌نماید. در این شرایط ، ماهی ها و دیگر آبزیان می‌توانند در مناطق گرم‌تر زیرین به حیات خود ادامه دهند.
• دیگر ویژگی غیر عادی آب، ظرفیت گرمایی بالای آن می‌باشد. ظرفیت گرمایی یک جسم، مقدار گرمایی است که به جسم می‌دهیم تا دمایش، 1 درجه سانتی گراد افزایش یابد. جالب است بدانید که مقدار گرمایی که لازم است تا دمای 1 گرم آب را 1 درجه سانتی گراد افزایش دهد، حدود 10 برابر مقدار گرمایی است که برای 1 گرم آهن لازم است.
آب در زندگی روزانه
وجود هر گونه حیات، متکی به وجود آب است. آب در بیشتر فرایندهای متابولیسمی بدن، نقش حیاتی دارد. هنگام گوارش غذا، مقادیر قابل توجهی آب مورد استفاده قرار می‌گیرد.تقریباً 70 درصد وزن بدن را آب تشکیل می‌دهد. برای عملکرد درست، بدن ، روزانه به 1 تا 7 لیتر آب نیاز دارد البته این میزان آب به مقدار فعالیت بدن ، دمای هوا ، رطوبت و دیگر عوامل بستگی دارد. آب از طریق ادرار ، مدفوع ، تعریق و همچنین از طریق بازدم به شکل بخار آب دفع می‌شود.
بدن انسان به آبی نیاز دارد که نمک یا ناخالصی های دیگر ( مثل باکتری یا دیگر عوامل بیماری‌زا و یا مواد شیمیایی) نداشته باشد. البته برخی مواد محلول در آب طعم و مزه آن را بهتر هم می‌کند. امروزه ، با توجه به رشد روز افزون جمعیت ، میزان سرانه آب آشامیدنی کاهش یافته است.
راه حل های تحت بررسی، تولید بیشتر آب ، بهبود توزیع و جلوگیری از هدر رفتن آن می‌باشد.
مصرف آشکار و نهان آب
تحقیقات آماری در بسیاری از کشورها نشان می‌دهد که میانگین مصرف روزانه آب برای هر نفر ، حدود 300 لیتر است. در حالی که مصرف نهان آب برای هر نفر ، حدود 6000 لیتر و از قرار زیر می‌باشد:
آبیاری کشتزارها و تهیه و تولید مواد غذایی: 2600 لیتر
• تأمین انرژی: 2400 لیتر
• صنایع و معادن: 700 لیتر
• امور بازرگانی و خدمات: 34 لیتر
منبع کمیاب
در بسیاری از کشورها ، آب نوعی منبع استراتژیک محسوب می‌شود. بسیاری از جنگ‌ها از جمله جنگ 6 روزه در خاور میانه، بر سر به دست آوردن منابع آبی بیشتر صورت گرفت. البته کارشناسان، مشکلات بیشتری را هم پیش بینی می‌کنند که بدلیل رشد جمعیت، آلودگی آب ها و گرم شدن زمین حادث می‌شود.
آب آشامیدنی
آب‌های آشامیدنی را از چشمه ها ، قنات ها و یا چاه ها استخراج می‌کنند. بنابراین ، برای تولید بیشتر آب ، می‌توان چاه‌های بیشتری ساخت. باران و دریا هم از دیگر منابع آبی هستند که البته به عنوان آب آشامیدنی مناسب نیستند. این گونه آب‌ها را باید تصفیه نمود. روش های معروف تصفیه آب ، تقطیر و جوشاندن می‌باشند.
آب ، فرهنگ و مذهب
در بیشتر ادیان از جمله اسلام، مسیحیت و یهودیت، آب ماده پاک‌کننده محسوب می‌شود. برای مثال، در مسیحیت غسل تعمید را در کلیسا با آب انجام می‌دهند.
در بسیاری ادیان همچون اسلام نوعی مراسم عبادی وجود دارد که در آن ، مرده را با آب پاک شستشو می‌دهند (غسل). در دین اسلام هم تنها پس از وضو گرفتن (شستن بخش‌هایی از بدن با آب پاک) می توان فریضه نماز را بجا آورد.
در مذهب شینتو (مذهب ژاپنی) در تمام مراسم عبادی از آب برای پاکیزه ساختن بدن فرد یا مکان خاصی استفاده می‌شود.
شناخت محیط رشد:آب
اهمیت آب در تولید محصولات گیاهی غیر قابل انکار است. میزان آب موجود در هر منطقه معرف آن است که از نظر اقتصادی چه گیاهی را می توان کاشت و چه گیاهی را نمی توان. بسیاری از اعمال حیاتی گیاه توسط آب کنترل می شود. آب از مواد اصلی تشکیل دهنده یاخته زنده می باشد و میزان آن در بافت های مختلف متفاوت بوده از 2% در بعضی بذور خشک تا 40% در بافت های چوبی در حال خواب و 95% در میوه های آبدار (مانند هندوانه) دیده می شود. آب هم حلال است و هم وسیله ای برای انتقال مواد در داخل گیاه کمبود آب در گیاه باعث توقف رشد، و ادامه این کمبود منجر به اختلالات برگشت ناپذیر می گردد و گاهی هم موجب مرگ گیاه می شود. این عمل در نواحی گرم و خشک و گیاهانی که بر اساس ویژگی گونه ای دارای تبخیر شدید می باشند‏، به سرعت اتفاق می افتد میزان مصرف آب در گیاهان مختلف متفاوت است برای مثال برای تولید هر گرم ماده خشک در سوزنی برگها 50 گرم آب و در سبزهای برگی 2500 گرم آب مصرف می شود بطورکلی، برای بیشتر گیاهان‏، این مقدار بین 300 تا 1000 گرم می باشد. وقتی گیاه در حال رشد است پیوسته آب از زمین جذب کرده و از برگ ها آن را تبخیر می کند. میزان تبخیر آب از سطح برگ بستگی به دما‏ جریان هوا و عوامل دیگری مانند تعداد و چگونگی روزنه ها‏، رطوبت نسبی هوا و غیره دارد. خورشید ، انرژی لازم را برای تبخیر آب از سطح برگ تامین می کند. اگر بین جذب آب و تبخیر تعادل برقرار باشد تمام فرآیندهای گیاهی بطور طبیعی پیش می رود و گرنه یکی از دو حالت زیر پیش می آید : الف : اگر مقدار جذب بیشتر از مقدار دفع باشد : این حالت ممکن است در اثر کم بودن شاخساره نسبت به ریشه، پیرایش (هرس) بی قاعده، حمله آفات و امراض و یا بالا بودن رطوبت نسبی هوا اتفاق بیفتد در این حالت فشاراب درون یاخته ها یا آوندها بالا می رود. علایم عمومی این حالت، درازی و باریکی و نرمی ساقه گیاه و خوابیدگی آن روی زمین و ترک خوردن میوه (به علت به هم خوردن رابطه سطح و حجم) است.
ب : مقدار دفع بیشتر از جذب باشد : این حالت ممکن است در اثر خشک بودن خاک، کمبود ریشه نسبت به شاخساره، یا در اثر جابجا کردن گیاه پیش بیاید. این حالت باعث تیرگی رنگ برگها و در صورت ادامه باعث پژمردگی آنها و خشک شدن گیاه می شود. کم آبی مزمن در بعضی از انواع هندوانه و گوجه فرنگی باعث پوسیدگی گلگاه می شود.
فواید خوردن آب چیست؟
شنیده‌ایم که می‌گویند هر فردی روزی یک سیب بخورد، دیگر نیازی به دکتر پیدا نمی‌کند. اما ۸ لیوان آب در روز چه نفعی برای ما دارد؟ صرفنظر از نفخ شکم، آب مزایای زیادی برای سلامتی ما دارد. هر سلول از بدن ما برای درست عمل کردن به آب نیاز دارد و هر عمل متابولیک در بدن نیز تشنه آن است.
تقریباً ۵۵ درصد تا ۷۵ درصد از حجم بدن از آب تشکیل شده است و اگر آبی که در روز از طریق نفس کشیدن و عرق‌کردن از دست می‌دهیم را حدود ۸ لیوان فرض کنیم، ضروری است که بخواهیم این میزان را با خوردن آب دوباره جبران کنیم.
در این مقاله می‌خواهیم شما را با ۵ نکته در مورد آب آشنا کنیم تا شاید مشوقی باشد برای اینکه ۸ لیوان آب در روز را با کمال میل بنوشید.
کارایی مغز را بالا می‌برد
اگر یادتان نمی‌آید که در مقدمه این مقاله چه نوشته بود، احتمالاً مغزتان خشک شده است.
از آنجا که تقریباً ۸۰ درصد از بافت مغزی از آب تشکیل شده است، ضروری است که آب کافی به آن برسانید. آزمایشات بالینی نشان داده است که کمبود آب کارایی حافظه کوتاه مدت را پایین می‌آورد و به قدرت تمرکز آسیب می‌رساند.
منطق پشت این مسئله کاملاً واضح است. اگر آن ماده را از مغزتان کم کنید، گرفتار مشکلات عملکردی می‌شوید. این مثل راندن ماشین بدون بنزین است.
آب مایعاتی که پروتئین و آنزیم‌ها را در مغز حمل می‌کنند، رقیق و به رساندن این مواد به مقصد کمک می‌کند. وقتی آب بدن کم می‌شود، این مایعات برای رساندن بار خود کندتر می‌شوند و عملکرد مغز نیز آسیب می‌بیند.
همچنین آب رادیکال‌های آزاد که باعث خرابی سلول‌ها در مغز می‌شود را از بین می‌برد.
از بسیاری از بیماری‌های خطرناک جلوگیری می‌کند
ورم مفاصل، سرطان و بیماری‌های قلبی، بیماری‌هایی خطرناک و جدی هستند که میلیون‌ها نفر را گرفتار می‌کنند، اما شما می‌توانید با خوردن آب از ابتلا به این بیماری‌ها پیشگیری کنید.
آب یکی از مهمترین عناصر در غضروف و نرمه استخوان و مایع زلالی، مایعی که در اطراف مفاصل وجود دارد که باعث چرب کردن محیط می‌شود، است. وقتی میزان کافی از آب در این ناحیه وجود داشته باشد، اصطکاک کمتری در اطراف مفاصل به وجود می‌آید و احتمال ابتلا به ورم مفاصل نیز کمتر می‌شود.
همچنین وقتی میزان کافی آب در سیستم ما باشد، گرچه باعث می‌شود مجبور شویم تند تند به دستشویی برویم، اما بدن از سموم پاک می‌شود. اگر این سموم کمتر در بدن ما باقی بمانند، احتمال ابتلا به سرطان نیز کاهش می‌یابد.
آب نه‌تنها کمک می‌کند تا سموم از بدن دفع شوند بلکه نمک اضافی بدن را نیز دفع می‌کند. تحقیقات نشان داده است که وجود نمک زیاد در بدن باعث بالا رفتن فشار خون شده که این هم منجر به بروز بیماری‌های قلبی می‌شود.
به کاهش وزن کمک می‌کند
اگر گرسنه هستید، سعی کنید شکم‌تان را با آب پر کنید. آب حاوی هیچ میزان کالری یا چربی نیست و ثابت شده است که گرسنگی را نیز برطرف می‌کند.
همچنین یک لیوان آب متابولیسم بدن شما را نیز افزایش می‌دهد.
از آنجا که همه عملیات‌های بدن به آب نیاز دارند، بدیهی است که وقتی کم آب بخورید همه چیز در بدن‌تان کندتر پیش می‌رود. آب بیشتر باعث بالا بردن متابولیسم می‌شود که این هم به نوبه خود کالری‌سوزی می‌کند.
تحقیقات نشان داده است که پس از خوردن دو لیوان آب، ۱۰ تا ۴۰ دقیقه طول می‌کشد تا متابولیسم بدن‌تان شروع شود و وقتی متابولیسم آغاز شد، شما ۳۰ درصد سریع‌تر کالری می‌سوزانید.
تحقیقات نشان داده است که اگر آب مصرفی خود را تا ۶ لیوان در روز بالا ببرید، ۳/۵ پوند در سال کم خواهید کرد.
کرم‌خوردگی دندان را برطرف می‌کند
می‌گویند که یک لبخند با آینه یک تومان هم خرج ندارد، اما میلیون‌ها تومان می‌ارزد. پس محافظت از دندان‌ها واجب می‌شود.
می‌دانیم که تامین آب مورد نیاز بدن، به تولید مایعات مختلف کمک می‌کند، مثل بزاق دهان که باعث از بین بردن کرم‌خوردگی دندان‌ها می‌شود.
پوسیدگی دندان از تولید اسید ایجاد می‌شود که مینای دندان را می‌خورد، اما بزاق دهان این اسید را خنثی می‌کند. همچنین حاوی مواد معدنی خاصی است که به بازسازی دندان‌ها کمک می‌کند.
اگر میزان کافی آب به بدن‌تان برسانید و کمتر شکلات و آبنبات بخورید، مطمئن باشید که دندان‌هایی سالم خواهید داشت.
نوشیدن آب زیاد ضرر دارد
نوشیدن میزان معین آب در روز ضروری است اما نیازی به زیاد کردن این میزان نیست. کاری که باید بکنید جبران میزان آبی است که از دست می‌دهید.
یک فرد متوسط روزانه حدود ۲ تا ۳ لیوان آب از تنفس و یک لیوان دیگر از طریق عرق کردن از دست می‌دهد. اگر ۳ تا ۴ لیوان نیز به طور تقریبی از طریق ادرار دفع کند، بدن حدوداً به ۸ لیوان آب در روز نیاز پیدا می‌کند.
شما باید همان میزان آبی که در روز از دست داده‌اید،را برای بدن دوباره تامین کنید، نه بیشتر.
اگر بیشتر از میزان مورد نیاز آب به بدن برسانید، تعادل سدیم در بدن از بین می‌رود که منجر به مشکلات گوارشی، حملات ناگهانی و حتی بیهوشی می‌شود.
آب بخورید، سالم بمانید
آب برای بدن شما ضروری است و بدون آن فعالیت‌های بدن شما دچار مشکل می‌شود. پس اطمینان یابید که میزان کافی آب به بدن‌تان برسانید تا سلامتی بدن‌تان تامین شود.
آیا نوشیدن آب زیاد برای بدن مفید است ؟
اگر پاسخ یک کلمه ای بخواهید « بله » . اما مفصل تر این است که یک فرد سالم باید حداقل یک لیتر آب در روز بنوشد . البته برای فرد بیمار مقادیر بیشتری مورد نیاز است شاید برای شما جالب باشد که بدانید آب ، درد را هم ساکت می کند . اگر فردی دچار هیجان شدید ، ناراحتی عصبی و اضطراب شده باشد با نوشیدن آب تسکین می یابد البته در بین مردم هم رایج است وقتی کسی عصبانی می شود یک لیوان آب سرد به او می دهند .
- بی آب شدن روند بروز برخی بیماریها را تسریع می کند مثل سنگ کلیه . کسانی که استعداد سنگ سازی کلیه دارند باید مقادیر زیادتری آب بنوشند .
- نوشیدن آب خستگی را هم از تن می زداید.
توجه داشته باشید خواصی را که برشمردیم فقط برای آب خالص مصداق دارد و مایعات دیگر جای آب خالص را نمی تواند بگیرد . لازم نیست فقط هنگامی که احساس تشنگی می کنید آب بنوشید . فواصل زمانی معینی را انتخاب کنید و آب بنوشید . قطعا احساس سلامتی و نشاط می کنید .
بیست نكته‌ برای حصول اطمینان از نوشیدن هشت لیوان آب در هر روز
گاهی نوشیدن 8 لیوان آب در هر روز برایمان به چالشی واقعی تبدیل می‌ شود. در اینجا بیست نكته در اختیارتان قرار می‌ دهیم كه رسیدن شما به آن هدف متعالی زیستی را آسان‌تر كند! بسیاری از متخصصین زیبایی می‌ گویند: نوشیدن آب مورد نیاز بدنتان ارزان‌ترین ‌و سریع‌ترین راه خوش تیپ‌تر شدن است! این گفته باید انگیزه كافی برای ما جهت نوشیدن آب ایجاد نماید!
1. با یكی از همكارانتان شرط ببندید كه كدام یك از شما در یك روز كاری می ‌تواند آب بیشتری بنوشد.
2. در هر مقطعی از روز كه تغییر فعالیت می ‌دهید، یك لیوان بزرگ آب خنك نوش جان كنید. مثلا در شروع روز درست پس از برخواستن از خواب، درست پیش از ترك منزل برای رفتن به محل كار، وقتی در اداره پشت میز كارتان نشستید و غیره.
3. كار را برای خودتان ساده كنید: همیشه یك شیشه پلاستیكی پر از آب پاكیزه و خنك روی میزتان داشته باشید و در طول روز همیشه به سراغ آن بروید.
4. وقتی آب میوه می‌ خورید (آب سیب، آب انگور، آب پرتقال) نصف لیوانتان را با آب خالص پُر كنید.
5. وقتی خیلی هوس خوردن غذاهای غیر مغذی كردید، بلافاصله پس از صرف آن یك لیوان آب بنوشید!
6. در ساعات اداری رأس هر ساعت یك لیوان آب بنوشید. با پایان ساعت اداری شما آب مورد نیاز روزانه بدنتان را تأمین كرده‌اید.
7. به جای چای یا قهوه یك لیوان آب گرم با یك قاشق عسل حل شده در آن نوش جان كنید.
8. مادام كه سر كار هستید یك لیوان بزرگ پر از یخ در دسترس داشته باشید و همواره آن را از آب خوری اداره پر كنید. كلمه كلیدی "نوشیدن با نی" است چون در آن صورت هر بار مقدار بیشتری آب می ‌نوشید و در مجموع بهتر آب بدنتان را تأمین می ‌كنید.
9. تكه‌های كوچك لیمو ترش، پرتقال و دیگر مركبات را در فریزر منجمد كنید و از آنها به جای تكه‌های یخ استفاده كنید. آب خنك شده با آنها نشاط آورتر است و ضمناً قدری میوه مصرف كرده‌اید.
10. پس از هر بار توالت رفتن، برای تنظیم بهتر سیستم گوارشی تان یك لیوان آب بنوشید.
11. پیش از نوشیدن نوشیدنی‌های گازدار، سه یا چهار لیوان آب خالص گوارا استفاده كنید. خواهید دید دیگر یا میلی به صرف نوشیدنی گازدار نخواهید داشت، و یا با نوشیدن نصف قوطی، از مصرف بقیه آن‌ صرف نظر خواهید كرد.
12. دو برابر میزان مصرف چربی‌ها آب بنوشید. مثلا من هنگام خوردن غذایی كه 10 گرم چربی دارد 20 اونس آب می‌ نوشم.
13. با هر وعده غذا دو لیوان پر آب بنوشید، یكی قبل و یكی بعد از غذا، همچنین پیش از هر خوراكی وسط روز، یا عصر، یك لیوان آب بنوشید تا میل به پُرخوری بین وعده‌های اصلی غذا پیدا نكنید.
14. همیشه یك بطری قابل پر كردن مجدد همراه داشته باشید و در اوقات بیكاری در صف بانك هنگامی كه در اتوبوس یا مترو هستید، و...آب بنوشید.
15. یك لیوان زیبای لب طلائی تهیه كنید و از شیر آب آن را پر كنید و با لذت بنوشید.
16. بلافاصله پس از آرایش كردن دو لیوان آب بنوشید.
17. یك شیشه دو لیتری آب با خود به اداره ببرید و سعی كنید پیش از پایان كار آن را تمام كنید. اگر نتوانستید این كار را بكنید، در ترافیك در راه منزل آن را بنوشید. این درست مثل شركت در یك مسابقه است.
18. همیشه در هنگام تماشای تلویزیون، شستشوی رخت‌ها،‌ شام پختن ‌و غیره یك بطری بزرگ آب در دسترس داشته باشید.
19. به برنامه محافظت از پوست خود نوشیدن دو لیوان آب را بیفزایید. لیوان آب را بنوشید، پوست را تمیز كنید، آن را مرطوب نمایید و غیره،‌ و بعد دوباره آب بنوشید.
20. آبتان را از یك پیمانه مدرج شیشه‌ای پیركس بنوشید. این راه خوبی است برای اندازه‌گیری میزان آب مصرفی تان در روز.
خواص غیر عادی آب
توجیه خواص ویژه آب با پیوند هیدروژنی
مولکول آب از یک اتم اکسیژن و دو اتم هیدروژن تشکیل شده است و دارای ساختمانی خمیده می‌باشد. خواص غیر عادی آب حاکی از آن است که در این مولکول یک نوع نیروی بین مولکولی قوی وجود دارد. این نیروی قوی ، جاذبه میان H از یک مولکول آب و اکسیژن از مولکول دیگر می‌باشد و به پیوند هیروژنی موسوم است.
اختلاف الکترونگاتیوی میان O و H به اندازه ایست که ابر الکترونی در H2O ( و مولکولهای مشابه مانند NH3 , NF ) از هیدروژن به طرف اکسیژن جابجا می‌شود و هیدروژن در تاثیر متقابل با مولکولهای مجاور تقریبا مانند یک پروتون عمل می‌کند. اندازه کوچک هیدروژن باعث می‌شود که اتم اکسیژن از مولکول مجاور به آن نزدیک شده ، پیوندی میان آنها ایجاد شود.
و نکته مهم این است که پیوند هیدروژنی فقط بین اکسیژن و نیتروژن و فلوئور ایجاد می‌شود. خواص غیر عادی آب با پیوند هیدروژنی توجیه می‌شود.
بالابودن گرمای ویژه آب
بالا بودن گرمای ویژه آب نسبت به دیگر مایعات و جامدات ، نشان دهنده مقدار بالای انرژی لازم برای شکستن پیوندهای هیدروژنی آب است. تعداد پیوندهای هیدروژنی با افزایش دما کم می‌شود، ولی حتی تا 100 درجه ، آن‌قدر پیوند هیدروژنی موجود است تا باعث شود گرمای تبخیر آب در مقایسه با سایر مایعات بالاتر باشد (540cal/gr). همان گونه که اشاره شد، این خاصیت آب ، سبب شده است که آب نقش تنظیم کننده حرارتی داشته باشد و جهان را در برابر تغییرات ناگهانی دما حفظ کند.
بالا بودن گرمای تبخیر آب به مقدار زیادی باعث ثابت ماندن دمای بدن در محدوده کم می‌شود. مقدار زیادی از گرمای حاصل از سوخت و ساز بدن از طریق تبخیر سطحی آب از میان روزنه‌های پوست خارج می‌شود.
افزایش حجم آب هنگام انجماد
هنگام انجماد آب ، مولکولهای H2O در یک شش ضلعی باز قرار می‌گیرند. هر اتم اکسیژن در بلور یخ به 4 هیدروژن وصل می‌شود که با 2 اتم هیدروژن پیوند کووالانسی معمولی و با دو تای دیگر پیوند هیدروژنی تشکیل می‌دهد. بالا بودن نسبت فضای خالی در ساختمان یخ ، باعث کمتر شدن تراکم آن نسبت به آب می‌شود. افزایش حجم ، باعث کاهش چگالی آب می‌شود. سرد شدن آب تا زیر 4 درجه باعث کاهش تدریجی چگالی آب می‌شود و این نشان می‌دهد که در نقطه انجماد آب انتقال از یک ساختمان مولکولی فشرده و بسته به یک ساختمان باز به‌طور ناگهانی صورت نمی‌گیرد، بلکه به‌تدریج و در گستره دما انجام می‌شود.
با کاهش دما مولکولهای بیشتری به شکل ساختمان یخ می‌پیوندند و در دمای زیر 4 درجه تبدیل به ساختمان باز بر انقباض حاصل از سرد کردن غلبه کرده ، با پایین آمدن دما به سمت 0 درجه آب منبسط می‌شود. انبساط آب به هنگام انجماد هم اثرات مفید و هم اثرات مضری دارد. انجماد آب در بافتهای گیاهی و جانوری باعث تخریب دیواره سلولی در اثر انبساط می‌شود. اما همین فرایند انبساط در اثر یخ زدن آب در حفره‌های سنگها و صخره‌ها باعث شکستن سنگها شده و ایجاد خاکهای حاصلخیز می‌کند.
دانسیته آب
تغییر دانسیته آب با دما که این تغییر در 4 درجه به حداکثر مقدار خود می‌رسد در ناحیه‌هایی که آب و هوای زمستانی دارند اهمیت فراوانی دارد با پائین آمدن دمای هوا لایه‌های متراکم‌تر آب در سطح دریاچه به کف آن جابجا می‌شوند و در این فرایند گردشی اکسیژن و مواد غذایی تقریبا بطور یکنواخت به تمام قسمتهای دریاچه می‌رسد.
بعد از رسیدن به حالت پایدار دمای قسمت زیرین آب به 4 درجه می‌رسد و باعث می‌شود تا جانوران آبزی در زمستان به زندگی خود ادامه دهند. از طرف دیگر کم بودن دانسیته یخ نسبت به آب باعث شناور شدن یخ در سطح آب می‌شود. اگر یخ سنگین‌تر از آب بود آب کف دریاها و رودخانه‌ها یکپارچه منجمد می‌شد و عواقب خطرناکی برای آبزیان در پی داشت.
کشش سطحی
پیوند هیدروژنی بین مولکولهای آب باعث تشکیل غشای نسبتا محکمی در سطح آن می‌نمایند که در نتیجه باعث می‌شود که یک سوزن یا تیغ بر روی آب بماند یا برخی حشرات در سطح آب راه روند همچنین این خاصیت باعث بالا رفتن آب از لوله‌های موئین می‌شود. کشش سطحی آب با افزایش دما به دلیل کم شدن پیوندهای هیدروژنی کاهش می‌یابد.
خاصیت تر کنندگی
اگر نیروهای ما بین مولکولی مایع کمتر از نیروی متقابل بین مایع و یک جسم جامد باشد مایع در سطح جامد پخش می‌شود که خاصیت تر کنندگی نام دارد. ایجاد سطح مقعر بر آب موجود در لوله‌های نازک با توجه به پدیده تر کردن توجیه می‌شود. خاصیت تر کنندگی آب باعث استفاده از آن در شستشو می‌شود. دمای بالا و شوینده‌ها خاصیت تر کنندگی آب را بالا می‌برند.
استفاده از آب به عنوان حلال
آب به دلیل ثابت دی‌الکتریک بالا و همچنین داشتن قطبیت ترکیبات یونی را در خود حل می‌کند. ثابت دی‌الکتریک بالای آب باعث کاهش نیروی جاذبه میان یونها می‌شود. در نتیجه احتمال ترکیب مجدد آنها و خارج شدن به صورت رسوب را کم می‌کند. آب از معدود مایعاتی است که می‌تواند در دمای اتاق مقدار زیادی از ترکیبات یونی را در خود حل کند. همچنین آب مواد مولکولی مانند متانول ، آمونیاک ، اوره و … را که می توانند با آب پیوند هیدروژنی برقرار کنند هم در خود حل می‌کند.
آلودگی آب
بیش از ۷۰ درصد سطح کرهٔ زمین را آب پوشانده است. اقیانوسها بزرگترین بخش آن را تشکیل می دهند. غیر از آنها دریاچه ها، رودها، نهرها، و حتی آبهای زیرزمینی هم وجود دارند. همهٔ موجودات کرهٔ زمین، از کوچکترین آنها مانند لارو حشرات، تا بزرگترین آنها مانند وال به آب وابسته اند. آب بسیار ارزشمند است. ولی ما چندان مواظب تمیز نگه داشتن آبها نیستیم، به طوری که آب بسیاری از مناطق آلوده شده است. رودخانه ها و دریاچه ها با زباله یا مواد شیمیایی سمی، که مستقیماً به درون آنها می ریزند، آلوده شده اند. امکان آلودگی آبهای زیر زمینی نیز با بنزین و دیگر مایعات زیان آور که به درون زمین نفوذ می کنند، وجود دارد. برخی کودهای شیمیایی یا حشره کشهای مورد مصرف در مزارع یا چمنزارها هم به درون خاک راه می یابند.

از طرف دیگر اقیانوس، که محل زندگی جانداران بی شماری است، مدتهاست که به مکانی برای تخلیه زباله و سموم شیمیایی تبدیل شده است و دارد آلوده می شود.
* وظیفه ما صرفه جویی در مصرف آب و سالم نگه داشتن آن است. چرا که انسانها گیاهان و حیوانات محتاج به نوشیدن و استفاده از آن هستند و ماهیها و دیگر جانوران به نیز به محلی برای زندگی نیاز دارند. باز تکرار می کنیم که صرفه جویی فقط معنی کم مصرف کردن نیست بلکه درست مصرف کردن است. یعنی با استفادهٔ صحیح از امکانات، می توانیم مصرف را کاهش دهیم بدون آنکه مشکلی برایمان پیش بیاید.

 

+نوشته شده در چهار شنبه 10 دی 1393برچسب:جریان حیات,ساعت19:7توسط حدیث | |

از کلیه قوانین و محدودیتهای حفاظت آب که ممکن است در محل زندگی شما اعمال شود، آگاه شوید و از آن تبعیت کنید.

▪ از آب حفاظت کنید، چون زندگی ما به آن وابسته است. هیچگاه به دلیل اینکه فرد دیگری مسوول پرداخت آب بها است، آب را هدر ندهید.

▪ موقع مسواک زدن شیر آب تصفیه شده را باز نگذارید.

▪ هنگام استحمام در فاصله بین شستن بدن و سرشویی، لزومی ندارد که شیرآب به طور پیوسته باز باشد.

▪ برای آب دادن به درختان، درختچه ها، بوته ها و گلها، از روش آبیاری قطره ای استفاده کنید.

▪ برای دوش گرفتن در حمام، زمان بگیرید و آن را به کمتر از ۵ دقیقه برسانید، با این روش ماهیانه حدود ۴۰۰۰ لیتر آب صرفه جویی خواهد شد.

▪ بهتر است برای شستن سبزی ها ابتدا آنها را در ظرفی بخیسانید و سپس آب بکشید.

▪ از جریان آب به منظور آب شدن یخ گوشت یا دیگر مواد غذایی منجمد استفاده نکنید.

▪ فرزندان خود را در مورد نیاز به حفاظت از آب آگاه کنید. از خرید اسباب بازی ها و سرگرمی هایی که به یک جریان ثابت آب نیازدارند، خودداری نمایید.

▪ هنگام استفاده از دستشویی شیر آب را به طور مداوم باز نگذارید چون جریان دائم آب موجب هدر روی آن می شود.

▪ اگر دوش حمام شما در طی کمتر از ۲۰ ثانیه یک ظرف چهار لیتری را بتواند پر از آب کند در آن صورت حتما آن را با یک سر دوش کاهنده مصرف تعویض کنید.

▪ برای نظافت حیاط به جای مصرف آب بهتر است از جارو استفاده شود.

▪ درباغچه خانه، درختان، بوته ها و چمن های بومی و مقاوم به خشکی که به آب کمتری نیازدارند و تحمل ماه های گرم تابستان را دارند، بکارید.

▪ تمام شیلنگ ها، اتصالات و شیرها را به طور مرتب کنترل کنید تا از نشتی آب جلوگیری شود.

▪ ضروری است برای اطمینان از سلامت لوله ها و شیرهای آب؛ آنها مرتبا کنترل شوند.

▪ درمواقع جایگزینی یا افزودن گل و گیاه در باغچه خانه، گیاهی را انتخاب کنید که آب کمتری مصرف کند. به این طریق سالانه ۲۲۰۰ لیتر آب برای هر گیاه قابل صرفه جویی خواهد بود.

▪ ازنصب سیستم های آب تزئینی (مثل فواره ها) اجتناب کنید. مگر اینکه آب در سیستم بازیافت شود. همچنین سیستم را درجایی نصب کنید که تلفات کمی در اثر تبخیر و باد داشته باشیم.

▪ لوله های آب منزل خود را عایق بندی کنید. عایق کاری لوله های آب گرم، روشی است که هدررفتن آب را قبل از خروج آب گرم کاهش می دهد.

▪ لوله های آب گرم را عایق بندی کنید تا برای رسیدن آب گرم به شیرآب، لازم نباشد آن را بی جهت بازبگذارید.

▪ هرگز آبی را که می توان به مصارفی نظیر آبیاری و یا شست وشو رسانید، فاضلاب حساب نکنید.

▪ ماشین های لباس شویی معمولا مقدار زیادی آب مصرف می کنند. بنابراین اگر از تعداد دفعات کاربرد ماشین لباسشویی بکاهید، عملا در مصرف آب صرفه جویی کرده اید.

▪ یک بطری پر از آب یا یک کیسه نائلونی پراز شن و کاملا در بسته را در مخزن توالت فرنگی و یا فلاش تانک قرار دهید تا مصرف آب را در هربارکشیدن سیفون کاهش دهید.

▪ آب خنک مورد مصرف خود را همواره دریخچال نگهدارید تا مجبور نباشید شیر آب را برای مدتی بازبگذارید تا آب خنک شود.

▪ برای نوشیدن آب به جای آنکه شیر آب را مدت زیادی باز بگذارید، بهتراست ابتدا چند قطعه یخ در لیوان قرار دهید و سپس شیر آب را بازکنید.

▪ به کودکان آموزش دهیم تا با بستن به موقع شیر، از هدر رفتن آب جلوگیری نمایند.

▪ می توان از آبی که برای شستن سبزی ها و دست و صورت استفاده می شود، به وسیله لوله کشی و هدایت آن به سمت فلاش تانک، هدایت در توالت استفاده نمود.

▪ فلاش تانک هایی که نشتی دارند، آب را به داخل کاسه توالت هدر می دهند.

▪ به جای شستن اتومبیل با شیلنگ آب، از یک سطل آب هم می توان استفاده کرد.

▪ درحالی که کمبود آب در شهر احساس می شود، لزومی به شست وشوی پیاده روی مقابل مغازه و منزل نیست.

▪ هنگام احداث ساختمان از کارگران ساختمانی بخواهید از آب تصفیه شده استفاده نکنند.

▪ زمانی که سرگرم آب دادن باغچه و گل های منزل هستید با شنیدن صدای زنگ تلفن یا زنگ در ابتدا شیر آب را ببندید و بعد به آنها پاسخ دهید.

▪ تا حد امکان از آب شرب برای فضای سبز استفاده نشود. باغچه را شب یا صبح زود آبیاری کنید تا از تبخیرآب جلوگیری شود.

▪ نصب کولر در سایه و با استفاده از پوشش مناسب و جلوگیری از نشت آب کولرهای آبی، باعث صرفه جویی زیادی در مصرف آب می شود.

▪ زمانی که مسافرت می روید، ضروری است شیر فلکه بعد از کنتور آب را ببندید. تا از وقوع هرگونه حادثه پیشگیری شود.

▪ در مراکز آموزشی و مدارس به اطفال و دانش آموزان محدودیت منابع آب و روش های صرفه جویی آن را آموزش دهیم.

▪ کارکرد کنتور در زمانی که همه شیرهای آب بسته است، دلیل تلف شدن آب در لوله های داخل ساختمان است که در نتیجه آن، مقدار زیادی آب به هدر رفته و هزینه گزاف آن را شما خواهید پرداخت.

+نوشته شده در چهار شنبه 10 دی 1393برچسب:صرفه جویی درآب,ساعت18:44توسط حدیث | |

شگفتی های آب در بدن انسان

دوستان ! یکی از شگفتیهای بسیار عجیب ساختمان بدن ما انسانها ، مقدار آبی است که در بدن مان موجود است . اگر فقط وزن بدن مورد نظر باشد ، ما انسانها بيشتر از آب ساخته شده ايم .60 تا 70 در صد وزن بدن ما را آب تشكيل مي دهد. چيزي در حدود چهل و نه كيلو گرم آب در يك مرد با وزن متوسط . حتي استخوان بدن ما كه كاملاً ماده اي سخت به نظر مي رسد بالغ بر 20 درصد آن را آب تشكيل مي دهد ، در حالي كه 95 درصد پلاسماي خون ما را آب تشكيل مي دهد.
اين درياي دروني با مزه اي شور ، محيط آبي دررون بدن ما ميباشد. آب اين دريا در رگهاي خوني و همه مجاري باريك بدن در جريان است . هر سلولي را اين آب سيراب مي كند و هيچ عضوي از بدن نمي تواند بدون اين آب زنده بماند . به عبارت ديگر آب موجود در بدن مانع از اين مي گردد كه ما در آتش دروني خود بسوزيم .
عزیزان ! آیا براستی علت وجود این همه آب در بدن انسان چیست ؟ و چرا حکمت خدای حکیم بر این امر تعلق گرفته است ؟ پژوهشگران ، خنک نگهداشتن بدن را یکی از علتهای وجود این همه اب در بدن می دانند . آیا تا کنون به آبی که درون موتر در جریان است اندیشیده اید؟ می دانید که یکی از وظایف این آب خنک نگهداشتن ماشین موتر می باشد. آب موجود در بدن انسان نیز همین وظیفه را بعهده دارد . فعاليت هاي شيميائي كه در همه اعضاي بدن ما انجام مي گيرد ، به اضافه حرارتي كه در اثر فعاليت هاي ماهيچه ها ايجاد مي گردد ، حرارتي را توليد مي كنند كه توانائي سوزاندن ما را دارد . وليكن به وسیله ی آبي كه در اطراف بافتها وجود دارد و توسط آنها به درون مكيده مي شوند ، به محض اينكه حرارت اضافي توليد شود از بين برده خواهد شد .
یاران ! یکی دیگر از وظایف آب موجود در بافتهای بدن انسان جلوگیری از وارد شدن ضربه های شدید به اندام هاست . درياي دروني ما يك عامل ضربه گير است . به عنوان مثال ، مايعي كه اطراف مغز ما را فرا گرفته است موجب مي گردد كه مغز از صدمه هاي سخت وارده محفوظ بماند . همين طور ، استخوانها ، محل اتصال آنها و اعضاء بدن و اعصاب در تشكي از مايع قرار دارند تا ما بتوانيم در محيطي كه دائم با اجسام برخورد مي كنيم تاب مقاومت داشته صدمه اي بر ما وارد نگردد. آیا می دانید اگر خداوند خالق این آب را در بدن ما قرار نمی داد در آن صورت چه می شد؟ بدون آب در بدن ، كوبيدن پا بر روي زمين و زدن چكش بر چيزي آن قدر دردناك مي بود كه غير قابل تحمل مي شد .
همچنین ، دریای آب درون بدن ما ، يكي از بهترين حلالها است و همراه خود محلولهاي شيميائي پر ارزش بسياري را توأم با موادي كه بحالت شناور هستند به نقاط مختلف بدن مي رساند . مثلاً توانائي آن در نگهداري سديم و پتاسيم به صورت محلول يك ضرورت است كه عمل انتقال تكانه هاي الكتريكي را انجام مي دهد و موجبات فعاليت ماهيچه ها و اعصاب را فراهم مي سازد .
دوستان ! آب مورد نياز بدن ، مانند غذا ، بايد دائم تأمين گردد. به طور معمول ما روزانه حدود يك و يك چهارم ليتر آب مينوشيم خواه اين آب بصورت خالص باشد يا به وسيله نوشابه هاي ديگر . ما به همين اندازه هم از طريق غذا هرچند كه بدون آب به نظر برسد آب را بدست مي آوريم . كل مقدار آبی كه بدن از طريق ادرار دفع مي كند بالغ بر يك و يك چهارم ليتر مي باشد و همين مقدار هم به صورت تبخير از دست داده مي شود که اين تبخير نقش خنك كنندگي بدن را ايفا مي كند و از راه ريه ها و پوست بدن انجام مي پذيرد.
عمل آب در بدن بيشتر از اينها پيچيده و مهم است . آب در بدن به طور دائم چون پولي كه در بانك رد و بدل مي شود ، بين اعضاء مختلف و سيستم رد و بدل مي شود. مثلاً در عرض يك روز بالغ بر يكصد و سي و هفت ليتر مايعات از خون تصفيه مي گردد و دوباره توسط كليه ها بخون عودت داده مي شود .
عزیزان ! چيزي بين هفت و نيم ليتر آب در داخل بدن توليد مي گردد. در بين منابع مختلف غدد بذاقي در طي يك شبانه روز مقدار يك و يك چهارم ليتر آب براي مرطوب نگهداشتن دهان ترشح مي شود و اين بذاق ترشح شده علاوه بر مرطوب نگهداشتن دهان عمل گوارش را نيز منظم مي كند . معده نيز بالغ بر يك و يك چهارم ليتر شيره معدي ترشح نموده و پانكراس و كبد و روده ها بالغ بر سه ليتر و نيم مايعات ترشح می کنند .
براستی چگونه احساس ميكنيم كه نياز به آب داريم ؟ و چگونه درك ميكنيم كه به چه اندازه آب نياز داريم ؟ معمولاً تصور مي كنيم موقعي كه گلوي ما خشك مي شود به ما احساس تشنگي دست مي دهد . ولي حقيقت اين است كه اعلام تشنگي از خون سرچشمه مي گيرد . مثلاً زماني كه ما در هواي گرم به ورزش پرداخته باشيم و مقدار زيادي عرق كرده باشيم ، آب از دست رفته موجب خواهد شد كه غلظت خون زياد شود . هنگامي كه غلظت خون در مقابل گرما بيش از حد گردد ، يك ماده شيميائي از راه خون به مغز رانده مي شود و از آن مركز پيامي به دهان و گلو مي فرستد ، در آنجا مكانيزم اعصاب ، ما را از تشنگي آگاه ميسازد . وقتيكه ما آب مي نوشيم تشنگي رفع مي گردد يعني تعادل آب برقرار شده است .
یاران ! وقتي ما غذاي پر نمك مي خوريم احساس تشنگي مي نمائيم . اما ، اين بدان علت نيست كه آب بدن ما كاهش پيدا كرده است بلكه علت آن اين است كه ما نمك اضافي خورده ايم ، چون بدن نه فقظ تعادل آب خود را حفظ مي كند ، بلكه هميشه نسبت نمك موجود در آب خود را به نه دهم درصد محفوظ نگه ميدارد . لذا از آنجائي كه نمك آب بدن در مقدار معینی نگهداري مي شود، پس اگر ما نمك زياد بخوريم بايد آب بيشتري نيز بنو

شيم كه آن نسبت معين محفوظ بماند . همچنین زماني كه به واسطه عرق كردن آب از دست مي دهيم ، اين عرق مزه شور دارد بنابراين براي جبران آن بايد آب و نمك بنوشيم .
ذخيره آب بدن انسان خيلي كمتر از ذخيره غذائي مي باشد . فردي كه در يك اتاق سرد استراحت نمايد حد اكثر ميتواند دوازده روز بدون آب زنده بماند ، ولي اگر به او آب داده شود ميتواند مدت دو ماه زنده بماند بدون اينكه غذا بخورد.
ما به خون چون يك مايع حياتي فكر مي كنيم . ولي آب با جريان خود و فراهم آوردن تسهيلات براي حركت ، گرما و خنك كردن ، حل نمودن مواد حياتي و حمل كردن ملكولهائي كه ما را تغذيه مي كنند مايع حيات بخش حقيقي بدن ميباشد .

+نوشته شده در چهار شنبه 10 دی 1393برچسب:اب مایه حیات,ساعت18:31توسط حدیث | |

از همه ویژگیهای آب می توان استفاده کرد.

-  از یخ بستن آب می توان در سردخانه ها و تهیه آب خنک استفاده کرد.

-  از بخار آب می توان برای به حرکت درآوردن ماشینهای بخار کمک گرفت.

-  استفاده از بخار آب در ماشینهای بخار در قرن هجدهم میلادی زمینه صنعتی شدن کشورها را به

 وجود آورد.

-  از حرکت آب می توان برای توربینهای تولید برق و چرخهای آسیا استفاده کرد.

-  حلال بودن آب کاربردهای فراوان دارد.

می توان به شکل دقیقتر کاربردهای آب را در گیاهان، حیوانها و در انسان دید.

 

 

الف- گیاهان:          

 

- همه گیاهان به آب احتیاج دارند.

-  اگر آب نباشد هر گیاهی بعد از مدتی خشک خواهد شد و از بین خواهد رفت.

- حتی گیاهانی که در بیابانها رشد می کنند به کمی آب احتیاج دارند.

-  بسیاری از گیاهان در بستر دریاها و رودخانه ها زندگی می کنند. با نبودن آب همه این گیاهان در کوتاه ترین مدت از بین خواهند رفت.

 

ب- حیوانها:

 

 

- همه حیوانها آب می خورند.

- هیچ حیوانی بدون آب نمی تواند زندگی کند.

- درصد زیادی از بدن حیوانها را آب تشکیل می دهد.

- زندگی بسیاری از حیوانها بستگی بیشتری به آب دارد. مانند قورباغه ها، لاک پشتها و حتی حیوانهایی چون سمور، اسب آبی و یا کرگدن.

- بسیاری از حیوانها در آب زندگی می کنند و اگر آب نباشد همه این حیوانها خواهند مرد.

- آب شوردریاها و اقیانوس ها محیط زیست بسیاری از حیوانهای آبزی است.

 

پ- انسان:

 

 احتیاج انسان به آب به مراتب بیشتر و گسترده تر از احتیاج گیاهان و حیوان به آب است. نیاز انسان به آب را می توان در خوردن، شستشو، صنعت، کشاورزی و موارد دیگر دید.

 

(پ-1)- آشامیدن:

 

 

- انسان برای آشامیدن به آب احتیاج دارد.

- اگر به انسان یک هفته آب نرسد، می میرد.

- انسان هر آبی را نمی تواند بخورد.

- آبی که انسان می خورد باید تمیز و گوارا باشد یعنی بی بو، شفاف و بی طعم باشد.

- آبی که انسان می خورد باید عاری از میکروب باشد.

- آبی که انسان می خورد باید دمای متناسب داشته باشد.

- آب دریاها به خاطر شور بودنشان برای انسان ها قابل استفاده نیستند.

- برای همین، آبی را که انسان بایدمورد استفاده قرار دهد تصفیه می کنند. شیوه های گوناگونی برای تصفیه آب وجود دارد.

- انسان حتی برای آشپزی نیز از آب استفاده می کند.

- با آب، غذا بهتر و راحت تر پخته می شود.

- آبی هم که در آشپزی استفاده می شود باید تصفیه شده باشد.

- آبی که انسان می تواند استفاده کند اصطلاحاً آب شیرین می نامند. یعنی آبی که تمیز و گوارا باشد.

- بیشتر آبهای روی زمین آبهای شوردریاها و اقیانوسها هستند و انسان نمی تواند آنها را بخورد و یا برای کشاورزی استفاده کند.

- آبهای شور را هم می توان تصفیه کرد، ولی هزینه آن بسیارسنگین است.

- بیشترین آبهای شیرین را می توان در رودخانه ها، چشمه ها و یا در آبهای زیرزمینی پیدا کرد.

- آبهای زیرزمینی سالم هستند- چون از لایه های مختلف زمین عبور می کنند و به نوعی تصفیه می شوند.

- با زدن چاه و یا با درست کردن قنات می توان از آبهای زیرزمینی استفاده کرد.

 

پ-2) شستشو:

 

 

- انسان از آب برای شستشوی خود، لباسها و وسایل دیگر خود استفاده می کند.

- آب چون حلال خوبی است می توان با استفاده از مواد پاک کننده چرک و میکروبها را از بدن و وسایل مورد استفاده پاک کرد.

- انسان بسیاری از مواد غذایی را با آب می شوید.

- آبی که برای شستشوی بدن و مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد باید تصفیه  شده باشد.

+نوشته شده در چهار شنبه 10 دی 1393برچسب:کاربرد اب در زندگی,ساعت18:27توسط حدیث | |

آب های زیرزمینی:

آب زيرزميني (Ground Water) آن قسمت از آب زير سطح زمين است که توسط چاه ها، قنات ها يا گالريهاي زهکشي مي تواند جمع آوري گردد. آب زیرزمینی آبی است که در زیر سطح زمین، درزه‌ها و فضاهای حفره‌ای را در صخره‌ها و رسوبات پر می‌کند. اکثر آبهای زیرزمینی بطور طبیعی خالص هستند. اکثر اوقات، آبهای زیرزمینی سالها حتی قرنها قبل از مصرف دست نخورده باقی می‌مانند. بیش از 90% آب آشامیدنی کل جهان از آب زیرزمینی است.

آب زيرزميني گاهي اوقات صدها سال طول مي‌كشد تا جمع شود. يكي از بهترين مثالها مربوط به صحراي آفريقا مي‌باشد كه آب زيرزميني براي هزاران سال جمع شده و هنوز براي آشاميدن و آبياري استفاده مي‌شود. آب زيرزميني در زيرزمين جائيكه انواع متفاوت‌ سنگ‌ها مي‌توانند به عنوان مخزن عمل كنند، ذخيره شده است. ماسه و ماسه سنگ بهترين مواد به عنوان مخزن مي‌باشند و سفره‌هاي آب زيرزميني بزرگي را در زيرزمين تشكيل مي‌دهند.

مشکلات و آلودگی آبهای زیرزمینی:

به دلیل عدم شناخت صحیح و یا عدم درک میزان آسیب پذیری سریع آبهای زیرزمینی، سهل‌انگاری های زیادی صورت گرفته است. اجازه داده‌ایم که بنزین و سایر مایعات مضر از مخازی زیرزمینی به درون سفره‌های آبهای زیرزمینی نفوذ کند. آلاینده‌ها، از محل‌های دفن زباله یا سیستم های فاضلاب که بطور غلطی ساخته شده‌اند، به داخل آن تراوش می‌‌کنند. آبهای زیرزمینی از طریق زهاب حاصله از مزارع کشاورزی کود داده شده و مناطق صنعتی، آلوده می‌شوند. صاحبان خانه‌ها با ریختن مواد شیمیایی به داخل فاضلاب یا روی زمین، آبهای زیرزمینی را آلوده می‌کنند.

 

سفره های آب زیرزمینی چگونه تشکیل می شوند؟                                        

بخشی از آب‌های سطحی و آب­های حاصل از بارندگی در اثر نیروی جاذبه وارد محیط خاک شده و به سمت پایین حرکت می‌کنند. جنس سنگ و خاک زمین در میزان نفوذ آب و حرکت آن در داخل زمین موثر است. لایه‌هایی از زمین که ظرفیت بالاتری برای جذب، ذخیره و انتقال آب دارند آب‌خوان نامیده می‌شوند. آبخوان ها مانند یک مخزن، آب را در خود ذخیره میکنند و تشکیل سفره­های زیرزمینی را می دهند. باید توجه داشت که تشکیل یک مخزن آب زیرزمینی، هزاران سال طول می کشد، ابعاد سفره های زیرزمینی از چند ده متر تا چند صد کیلومتر متفاوت می باشد.

+نوشته شده در چهار شنبه 10 دی 1393برچسب:اب های زیرزمینی,ساعت18:17توسط حدیث | |

آب ماده ای است که حیات بدون آن میسر نیست. دو سوم بدن انسان را آب تشکیل می دهد، نکته جالب اینکه همه فکر می کنند بیشترین میزان آب بدن در داخل خون که مایع است وجود دارد، در صورتی که تنها ۵٪ آب در خون موجود است و بیشترین میزان آب در داخل سلولها می باشد. اگر آب نباشد هیچ یک از فعالیتهای شیمیایی در بدن صورت نمی گیرد. نیازهای سلول برای جذب مواد مفید و دفع مواد زاید به آب بستگی دارد. اگر آب نباشد بدن یک جسم شکننده و سخت است، آب خاصیت ضربه گیری دارد و با ایجاد حالت ارتجاعی، از اندام های داخلی بدن محافظت می کند.

 ب ماده ای فراوان در کره زمین است. آب به شکل های مختلفی همچون دریا، باران، رودخانه، کوه یخی و... دیده می‌شود. آب در چرخه خود ، مرتباً از حالتی به حالت دیگر تبدیل می‌شود، اما از بین نمی‌رود. آب تنها ماده ای است که در طبیعت به هر سه حالت جامد، مایع و گاز وجود دارد. طی اعمال تبخیر، میعان، انجماد و ذوب، آب مرتباً از حالتی به حالت دیگر تبدیل می‌شود. این پدیده تبدیل آب را چرخه طبیعی آب می‌نامند.یکی از مهمترین ویژگیهای آب این است که حلال خوبی است. اکثر مولکولهای زیستی مانند قندها و اسیدهای آمینه در آب محلول‌اند.  آب مواد مختلف از جمله شکر و نمک را براحتی در خود حل می‌کند. از طرفی مولکول آب به علت خاصیت دو قطبی خود می‌تواند به طرف بارهای مثبت یا منفی سایر ترکیبات جهت گیری کند. در آب مولکولهای قطبی آب حلقه‌ای از هیدروژن (بارمثبت) در پیرامون یون کلر و حلقه‌ای از اکسیژن (بار منفی) در پیرامون هر یون سدیم ایجاد کرده و از این طریق مانع از نزدیک شدن یونهای سدیم و کلر به یکدیگر می‌شوند. ثابت دی‌الکتریک بالای آب باعث کاهش نیروی جاذبه میان یونها می‌شود. در نتیجه احتمال ترکیب مجدد آنها و خارج شدن به صورت رسوب را کم می‌کند. آب از معدود مایعاتی است که می‌تواند در دمای اتاق مقدار زیادی از ترکیبات یونی را در خود حل کند. بسیاری از واکنش های شیمیایی تنها در حضور آب انجام می‌شوند. البته پاره ای مواد با آب مخلوط نمی‌شوند، مثل لیپیدها و دیگر مواد هیدرات کربن دار. غشاء سلولی که حاوی لیپیدها و پروتئین است، از این خاصیت آب سود جسته و تعاملات محتویات سلولی با مواد شیمیایی خارج سلول را بدقت تحت کنترل دارد.

 

+نوشته شده در چهار شنبه 10 دی 1393برچسب:آب چیست,ساعت18:4توسط حدیث | |