♥جریان حیات♥

چرا زیاد نوشیدن آب لاغر می کند؟

 



 

 

 

 

 

 

 

 

چرا زیاد نوشیدن آب لاغر می کند؟

 


چاقی یکی از معضلات جهان امروزی است و بسیاری از افراد چاق به دنبال یک راه معجزه آسا برای کاهش سریع و آسان وزن هستند. ولی در حقیقت هیچ معجزه ای در کار نیست.
تنها راه معقول و علمی کاهش وزن این است که مقدار کالری که شما می سوزانید، بیشتر از مقداری باشد که دریافت می کنید.

 

نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در روز، یکی از نکات کلیدی برای تغذیه سالم و بخش مهمی از یک رژیم لاغری موفق و کارآمد است.

 

حال ما به شما می گوییم که نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در روز چگونه باعث لاغری می شود:

 

 

ادامه مطلب

+نوشته شده در سه شنبه 26 اسفند 1393برچسب:لاغر شدن با اب,ساعت11:39توسط حدیث | |

موقعیت جهانی آب

 

مقدار آب موجود در کره زمین تقریبا ثابت بوده است. این آب به مصارف آشامیدن ، کشاورزی ، صنعت و ... می رسد و زندگی بشر را بهبود می بخشد. اگر کره زمین از فضا روئیت شود ، رنگ طبیعی آن آبی دیده می شود یعنی کره ای که بیشتر سطح آن را آب پوشانده است. یعنی بخش اعظم سطح زمین را اقیانوس‌ها و دریاها فرا گرفته اند. از نقطه نظر حجم و اندازه ، در حدود 97.2%از آبهای موجود در جو زمین و آب موجود در خاکها و آبهای زیرزمینی می باشند.

 

آب شیرین

 

انسان برای انجام فعالیت هایش به آب شیرین نیاز دارد. آب شیرین ، یعنی آبی که میزان نمکهای آن بسیار کم باشد. آب اقیانوس ها و دریاها شور هستند و استفاده از آنها نیازمند تصفیه کردن آنهاست که این امر به احداث مرکز تصفیه خانه آب با مکانیزم های پیشرفته تصویه نیاز دارد. هزینه بالای این امر سبب شده که انسان به آب های شیرین موجود در خشکیها و اتمسفر زمین قانع باشد. حجم آب شیرین در جهان بسیار کم و در حدود 2.8% از حجم کل آب جهان است. برای مصرف آب شیرین اندک موجود در جهان محدودیت هایی هم وجود دارد ، زیرا مقداری از آبهای شیرین جهان به شکل یخ در یخچالهای قطبی و کوهستانی قرار دارد که به این صورت قابل بهره برداری نمی باشند. اما انسان به آبهای شیرین موجود در رودها ، دریاچه‌ها ، و آبهای زیرزمینی دسترسی دارد. البته آبهای زیرزمینی که در لایه‌های داخلی زمین موجود هستند ، لازمه دسترسی به آنها مسائلی همچون اکتشاف ، حفر چاه ، کانال کشی ، و به کار بردن دستگاههای پمپ آب ، ایجادتاسیسات و لوله کشی را در پی دارد.

تصویر  

 

گردش طبیعی آب

 

آبهای موجود در زمین همواره در حال تغییر شکل هستند. این آبها ، حالات مایع ، جامد و گاز به خود می گیرند ، جلوه‌های طبیعی آب بسیار وسیع است. مقداری از آن در زمین نفوذ کرده و آبهای زیرزمینی را تشکیل می دهد. قدری از آن هم در درون شاخه‌ها ، برگ‌ها ، تنه و ریشه درختان ذخیره می شود. آیا جلوه های دیگری از آب هم می شناسید؟


آب موجود در اتمسفر زمین بر اثر گردش طبیعی آن هر 9 روز یک بار بین آسمان و زمین جابجا می شود. در هر سال این عمل چندین مرتبه تکرار می شود. حجم آبی که در هر سال به وسیله گردش آب در طبیعت فراهم می شود ، در حدود 40000 کیلومتر مکعب است. انسان با تکنولوژی امروزی می تواند 25000 کیلومتر مکعب آنرا مورد بهره برداری قرار دهد. ریزش های جوی در همه جای سیاره زمین یکسان نیست و در برخی جاها بارندگی بیشتر از سایر مکانهاست.

داد.


ادامه مطلب

+نوشته شده در یک شنبه 24 اسفند 1393برچسب:اب و موقعیت ان,ساعت18:57توسط حدیث | |

آب مایعیست که حیات بدون آن میسر نیست و محور اصلی علم هیدرولوژی (آبشناسی) را تشکیل می دهد. مولکولهای آب از اتمهای اکسیژن وهیدروژن تشکیل شده و توسط پیوند هیدورژنی به هم متصل می شوند .اتمهای مذکور خود توسط نیروی کووالانس به هم متصل شده اند و فرمول شیمیایی مولکول آب H2O است . اتمهای هیدروژن دارای بار مثبت با زاویه ای نزدیک به 105 درجه دور اتم اکسیژن با بار منفی را گرفته اند و این وضعیت حالتی قطبی به این پیوند می دهد. دیمانسیون بالک آب در دمای 20 درجه سانتیگراد برابر 2100000000 نیوتن بر متر مربع است.
آب ماده ای است بی رنگ ، بی بو، بی طعم ، در حالت خالص دارای PH تقریباً 7 ، چگالی تقریباً 1g/cm ( در دمای 25 درجه سانتیگراد و فشار 1 اتمسفر) ، در 100 درجه سانتیگراد به جوش می آید و در 4 درجه کاهش چگالی می دهد و در صفر درجه یخ می بندد.
آب تنها ماده طبیعی است که به سه حالت جامد، مایع و گاز(بخار) بطور طبیعی در کره زمین پیدا می شود. در حالتی که تبدیل به یخ می شود یخ چگالی کمتری نسبت به آب سرد دارد بنابراین یخها ر وی آب شناور می شوند. از طرفی نوعی عایق در سطح تشکیل می شود و دمای آب در مناطق میانی تعدیل می شود. آب کشش سطحی بسیار بالایی دارد. به عبارت دیگر آب چسبنده و الاستیک است و تمایل دارد که بجای پخش شدن، بصورت فشرده و قطره‌ای باشد. کشش سطحی یکی از دلایل خاصیت مؤینگی آب است و باعث می‌شود تا آب و مواد محلول موجود در آن در داخل ریشة گیاهان و مویرگهای بدن انسان و آوندهای گیاهی حرکت کند. مسئله تغییر حجم هنگام تبدیل به یخ شدن در طبیعت بسیار مهم است بعنوان مثال پدیده هائی چون تخریب فیزیکی، هوازدگی سنگها و متلاشی شدن لوله های انتقال آب از اثرات این پدیده است. آب خالص تقریباً بو، مزه و رنگ ندارد.

جرم مخصوص که بصورت جرم در واحد حجم تعریف می شود برای آب 1000 کیلوگرم بر متر مکعب در نظر گرفته می باشد.
نیروئی که جاذبه زمین بر واحد حجم وارد می کند و با دیمانسیون ML-2T2 نمایش داد

ه می شود برای آب برابر 9810 نیوتن بر متر مکعب است.


ادامه مطلب

+نوشته شده در یک شنبه 24 اسفند 1393برچسب:مقاله,ساعت18:55توسط حدیث | |

همانطور که می دانید آب مایه حیات است، و بدون آب حیات هیچ مخلوقی میسر نیست و آب در فرهنگ جامعه بلوچ و بلوچستان جایگاه بخصوصی دارد. در اینجا بود که لازم دانستیم چند ضرب المثل در رابطه با آب، از دنیای ضرب المثل های بلوچی  را برای شما به رشته تحریر درآوریم .

 

-ابرو اپ ءجو نه انت
aabroo aape oiw nahent
ابرو آب جوی نیست اشاره به حفظ حیثیت و ابرواست

۲- اپ ءبگندءشلوار ءبه لانچ
Aapa bagend o shalwaara belaaneh
آب را ببین سپس شلوارت را بالا بکش اشاره به اهمیت تحقیق وبررسیقبل از عمل

۳- اپء بگند و پچان به کش
Aapa begend o pochaan bekash
اب را ببین و لباست را در بیار یا به حمام نرسیده لباست را در نیار کنایه از عجله کردن و انجام مراحل پایانی کاری قبل از مقدمات و مراحل ابتدایی ان

۴-اپ ءبیارءدستان بشود
Aapa beyaar o dastaan be shawd
اب را بیاور و دست ها را بشوی وقتی چیزی موجود نباشد

۵-اپء په وتی زورء په برزگ ء بارت
Aapa pa waei zaura pa borzaga baart
اب را به زور به سر بالایی می برد کنایه برای انجام دادن کاری با زور و بدون منطق

 

 


ادامه مطلب

+نوشته شده در یک شنبه 24 اسفند 1393برچسب:ضرب المثل,ساعت18:50توسط حدیث | |

آب مهمترين و اساسي ترين عامل در بخش كشاورزي مي باشد . امروزه محدوديت آب و افزايش جمعيت جوابگوي نياز كشاورزان ما نيست ، و بايد به فكر راه چاره اي اساسي در اين زمينه باشيم ، بنابراين توجه به راههاي بهره برداري هر چه بهتر از آب با هدف رسيدن به كشاورزي پايدار ، در صورتي امكان پذير است كه ذخاير آبي و خاكي كشورمان حفظ شود . كه در اين راه استفاده از روشهاي جديد آبياري علاوه بر تاثير در بهزراعي محصولات كشاورزي مخصوصاٌ امكان استفاده بيشتر و بهتر از آب موجود از فرسايش خاك نيز جلوگيري خواهد كرد .

 

امروزه مديريت استفاده صحيح و بهينه از آب آبياري در بخش كشاورزي از اهميت بسيار بالايي برخوردار است . مطمئناٌ با شرايط فعلي كه با كاهش نزولات آسماني و منابع آب زير زميني همراه است . در آينده اي نزديك با بحران آب زراعي روبرو خواهيم بود و موفقيت از آن كشورهايي خواهد شد كه اين مايه حياتي را در اختيار داشته باشند .

 


ادامه مطلب

+نوشته شده در جمعه 22 اسفند 1393برچسب:چرخه ,اب,ساعت14:12توسط حدیث | |

مقدمه

 

سلام به شما خوانندگان عزیز  وبلاگ من درباره ی طرحی به نام داناب است که در حال حاضر در مدارس در حال اجراشدن است هدف من از ساخت این وبلاگ این است که صرفه جویی دراب در  جامعه ی ما به خوبی جا بیفتد امیدوارم شماهم مرا دراین  وبلاگ همراهی کنید

 

 

 

معانی اب

 

اب در ایات شریفه ی قران مجید موجب بیدایش تمامی موجودات عالم است در فرهنگ جوامع مختلف نیز به نوعی از قداست بر خوردار است وذاتا نیز دارای ویز گی هایی است که به لحاظ فیزیکی و شیمیاییبرجسم وروان انسان ها اثرمثبت میگذاردبه حدی که ارزش منحصر به فرد رادر ازهان تداعی میکند

 

 

 

معنای صرفه جویی

 

در واقع ماباید از ابتدا بدانیم صرفه جویی به چه معناست

صرفه جویی در اب به معنی این نیست که اگه شما برای مثال روزی ۴ لیوان اب میخوردید الان دیگه بخواهید روزی ۲ لیوان اببخورید  یا مثلا هفته ای ۲ روز به حمام میرفتید دیگه الان بخواهید ماهی یکبار به حمام بروید مانمیگیم شما این کارها را نکنید در واقع ما میگیم که شما همه ی این  کارها رو بکنید ولی درست وبجادر روز های اینده برای شما توضیح بیشتری درباره ی این موضوع میده


ادامه مطلب

+نوشته شده در دو شنبه 18 اسفند 1393برچسب:111,ساعت20:46توسط حدیث | |

همه مشكل ها به خاطر این است که ما خشک و نیمه خشک بودن 85 درصد مساحت کشور پهناورمان را و کم بارش بودن منطقه خود و مایه حیات بودن آب را باور نداریم و گر نه به آب،این مایه حیات و مایه تمدن این گونه جفا نمی کردیم. هنوز برای نجات آب و دشت های بحرانی کشورمان از جمله دشت خراسان رضوی و مشهد و نجات دشت تشنه فرصت داریم، هنوز می توان برای جلوگیری از هدر رفت آب و بخش کشاورزی، صنعت و آب شرب کارهای بزرگ بسیاری انجام داد...هنوز می توان به پدیده بارور کردن ابرها در زمان مناسب نگاهی جدی  داشت، هنوز می توان برای مهار روان آب هایی که غلت زنان از مرزهای کشور خارج می شود کاری اساسی کرد، هنوز می توان به صورت جدی حق اب خود را از کشور همسایه افغانستان به صورتی قانونی پیگیری کرد. هنوز می توان با انجام کارهای بزرگ و بلند مدت حتی اقلیم برخی مناطق کشور را با استفاده از دستاوردهای جدید علمی تغییر داد. هنوز می توان با برنامه ریزی هايمان، زاینده رود و دریاچه رضائیه را از مرگ نجات داد، حتی هنوز می توان بر روی طرح بزرگ اتصال دریای خزر به خلیج فارس جدی تر اندیشید.

هنوز می توان از نقطه نظرهای دقیق و علمی کارشناسان آب، زمین، محیط زیست، سدسازی، آبخیزداری و آبخوانداری برای نجات آب کشور و به خصوص خراسان رضوی و مشهد عزیز استفاده های فراوان کرد و حرف ها و هشدارهای آنان را جدی گرفت و اگر امروز به شکلی اساسی و مبنایی طرحی نو در نیندازیم و چاره ای اساسی نیندیشیم، باور کنید برای نجات آب فردا دیر است...

+نوشته شده در دو شنبه 18 اسفند 1393برچسب:,,,,ساعت20:43توسط حدیث | |

اهمیت آب سالم

 

بسیای از مشکلات بهداشتی کشورهای در حال پیشرفت، عدم برخوردای از آب آشامیدنی سالم است. از آنجایی که محور توسعه پایدار، انسان سالم است و سلامت انسان در گرو بهره مندی از آب آشامیدنی مطلوب میباشد بدون تامین آب سالم جایی برای سلامت مثبت و رفاه جامعه، وجود ندارد. آب از دو بعد بهداشتی واقتصادی حائز اهمیت است. از بعد اقتصادی به حرکت درآورنده چرخ صنعت و رونق بخش فعالیت کشاورزی است. از بعد بهداشتی آب با کیفیت، تضمین کننده سلامت انسان است. آب با شکل ظاهی و با وسعت محتوایی آن دنیای زنده دیگی است.
اگر چه از دید ما پنهان است، اما آب دارای آثار بسیار زیادی در حیات جانداران به ویژه انسان میباشد. آب آشامیدنی علاوه بر تامین مایع مورد نیاز بدن به مفهوم مطلق آن یعنی H2O ، در بردارنده املاح و عناصر ضروی برای موجود زنده و انسان میباشد. کمبود پاره ای از آن‌ها در آب ایجاد اختلال در بدن موجود زنده میکند و منجربه بروز برخی بیمایها می شود.
فقدان ید و فلوئور و ارتباط آن‌ها با گواتر اندمیک و پوسیدگی دندان‌ها به ترتیب بیان کننده این اهمیت است. علاوه بر مواد شیمیایی، موجودات ذره بینی گوناگونی نیز در آب پیدا میشوند که بعضی از آنها بیمای زا بوده و ایجاد بیمایهای عفونی خطرناکی میکنند. بهسازی آب رابطه مستقیمی با کاهش بیمایهای عفونی دارد. بطوی که پس از تامین آب آشامیدنی سالم میزان مرگ از وبا 1/74 درصد، میزان مرگ از حصبه 3/63 درصد، میزان مرگ به علت اسهال خونی 1/23 درصد و میزان مرگ از بیمای اسهال 7/42 درصد کاهش یافت. بنابراین برنامه یزی و هزینه در جهت تامین آب سالم سرمایه گذای قابل تو جهی برای آینده خواهد بود. تهیه و تامین آب آشامیدنی سالم برای جامعه یکی از موثرتین و پایدارتین فنآویها برای ارتقاء سلامت جامعه است.

+نوشته شده در پنج شنبه 14 اسفند 1393برچسب:اب,سالم,ساعت12:59توسط حدیث | |

بهداشت آب

 

بسیای از مشکلات بهداشتی کشورهای در حال پیشرفت، عدم برخوردای از آب آشامیدنی سالم است. از آنجایی که محور توسعه پایدار، انسان سالم است و سلامت انسان در گرو بهره مندی از آب آشامیدنی مطلوب میباشد بدون تامین آب سالم جایی برای سلامت مثبت و رفاه جامعه، وجود ندارد. آب از دو بعد بهداشتی واقتصادی حائز اهمیت است. از بعد اقتصادی به حرکت درآورنده چرخ صنعت و رونق بخش فعالیت کشاورزی است. از بعد بهداشتی آب با کیفیت، تضمین کننده سلامت انسان است. آب با شکل ظاهی و با وسعت محتوایی آن دنیای زنده دیگی است.
اگر چه از دید ما پنهان است، اما آب دارای آثار بسیار زیادی در حیات جانداران به ویژه انسان میباشد. آب آشامیدنی علاوه بر تامین مایع مورد نیاز بدن به مفهوم مطلق آن یعنی H2O ، در بردارنده املاح و عناصر ضروی برای موجود زنده و انسان میباشد. کمبود پاره ای از آن‌ها در آب ایجاد اختلال در بدن موجود زنده میکند و منجربه بروز برخی بیمایها میشود.
فقدان ید و فلوئور و ارتباط آن‌ها با گواتر اندمیک و پوسیدگی دندان‌ها به ترتیب بیان کننده این اهمیت است. علاوه بر مواد شیمیایی، موجودات ذره بینی گوناگونی نیز در آب پیدا میشوند که بعضی از آنها بیمای زا بوده و ایجاد بیمایهای عفونی خطرناکی میکنند. بهسازی آب رابطه مستقیمی با کاهش بیمایهای عفونی دارد. بطوی که پس از تامین آب آشامیدنی سالم میزان مرگ از وبا 1/74 درصد، میزان مرگ از حصبه 3/63 درصد، میزان مرگ به علت اسهال خونی 1/23 درصد و میزان مرگ از بیمای اسهال 7/42 درصد کاهش یافت. بنابراین برنامه یزی و هزینه در جهت تامین آب سالم سرمایه گذای قابل تو جهی برای آینده خواهد بود. تهیه و تامین آب آشامیدنی سالم برای جامعه یکی از موثرتین و پایدارترین فن آوریها برای ارتقاء سلامت جامعه است.

+نوشته شده در پنج شنبه 14 اسفند 1393برچسب:بهداشت , اب,ساعت12:58توسط حدیث | |

منابع تامین آب

 

آب یک منبع حیاتی است که معمولا از محدودیت خاصی برخوردار است آب شیین موجود در محدوده جغرافیایی خاصی تقیبا ثابت و جوابگوی جمعیت محدودی است.
منابع آب مشروب اجتماعات را میتوان به سه دسته تقسیم نمود:
الف) منابع سطحی
آب‌هایی که در قالب آب باران، آب رودخانه، آب دیاچه های طبیعی، آب دیاچه ها یا سدهای ذخیره ای و قنوات در طبیعت موجود هستند و در صورتی که استحصال و بهسازی، نگهدای و بهره بردای آن‌ها با در نظر گرفتن ملاحظات اقتصادی و فنی مقدور باشد به عنوان منبع آب آشامیدنی انتخاب میشوند.
ب) منابع آب زیرزمینی
منابعی نظیر چشمه سارها، آب چاه های کم عمق، چاه های عمیق، چاه های جای و آب حاصل از کانال‌های ساخته شده منابع آب زیرزمینی را تشکیل میدهند.
ج) منابع آب شور
و بالاخره در شرایطی که هیچ کدام از منابع فوق جهت دستیابی به آب شیین مقدور نباشد سومین منبع عبارت خواهد بود از آب دیاها و دیاچه های شور یا آب‌های شور زیرزمینی.
اکثر اجتماعات شهی و روستایی ایران از منابع آب‌های زیرزمینی بهره بردای میکنند. در دو دهه اخیر چندین طرح بزرگ و متوسط انتقال آب‌های سطحی منابع دوردست نیز تهیه و اجراء شده است. منبع اصلی آب آشامیدنی شهرهایی مانند مشهد، شیراز، تبیز، بندر عباس، کرمانشاه، کرمان و بخشی از تهران از منابع آب زیرزمینی است. اغلب روستاهای ایران به روش سنتی و علمی لیکن بعضا غلط از آب زیرزمینی استفاده میکنند. انتخاب منبع آب آشامیدنی اجتماعات چه شهی و چه روستایی، کوچک یا بزرگ مبتنی است بر هزینه تهیه، تصفیه و توزیع آن. لازم است حداقل امکانات فنی اجرایی در حد معقول، وجود داشته باشد، پس با لحاظ نمودن جنبه اقتصادی و بهداشتی منابع احتمالی آب، شناسایی و از بین آن‌ها منبع مقرون به صرفه و مطمئن انتخاب گردد. در هر حال، منبع آب آشامیدنی بایستی درنهایت آب سالم و پاکیزه ای در اختیار مصرف کننده قرار دهد

+نوشته شده در پنج شنبه 14 اسفند 1393برچسب:منابع اب,ساعت12:56توسط حدیث | |

 

 

مصرف صحیح، قناعت‌ورزی و پرهیز از اسراف و بیهوده مصرف کردن امری است که در آموزه‌های دینی ما نیز مورد تاکید قرار گرفته و پیش از توجه به هر نکته اقتصادی و اجتماعی در این زمینه می‌توان دینی و شرعی بودن این توصیه را سرلوحه کار قرار داد.در این مجال کوتاه می‌خواهیم به راهکارهایی که در حوزه انرژی (آب، برق، گاز، نفت، بنزین و گازوئیل)‌ برای صرفه‌جویی یا اصلاح روش مصرف وجود دارد، بپردازیم.

قرار داشتن ایران در منطقه گرم و خشک موجب شده تا استحصال و بهره‌وری از آب بویژه آب شرب و سالم موضوع مهمی به شمار رود.

براساس آمارها مصرف آب در ایران 90 تا 95 میلیارد مترمکعب است که در مقایسه با دیگر کشورها رقمی بسیار بالا به حساب می‌آید؛ البته کاهش بارندگی‌ها در سال گذشته و رشد فزاینده بیابانی در کشور، ایران را نیازمند به 120 میلیارد مترمکعب خواهد کرد که در سال‌های آتی مصرف این نعمت الهی تشدید خواهد شد.به گفته وزیر نیرو، در حال حاضر بیش از 90 درصد آب‌های کشور در بخش کشاورزی به مصرف می‌رسد که بهتر است بگوییم به دلیل روش نادرست آبیاری در این بخش، بخش زیادی از آب مورد استفاده در کشور هدر می‌رود.

اصلاح روش آبیاری، جمع‌آوری آب‌های سطحی و ذخیره‌سازی آن می‌تواند یکی از روش‌هایی باشد که از هدررفت آب در زمینه کشاورزی جلوگیری کند. از سوی دیگر، آموزش روستاییان و کشاورزان با روش‌های بهینه آبیاری، استفاده از روش‌های نوین آبیاری، قطره‌ای یا بارانی نیز می‌تواند در این زمینه به اصلاح روش مصرف بهبود بخشد.شناخت نداشتن و آموزش ندیدن در زمینه آب کشاورزی بازده آب در این بخش را کاهش می‌دهد که نیاز به بازنگری جدی دارد. در سال‌های اخیر این موضوع باعث ترک روستا توسط روستاییان و کشاورزان شده که البته عمدتا به دلیل خشکسالی بوده و حتی در این زمینه بسیاری از جنگل‌ها در استان‌های شمالی ازجمله استان گلستان بشدت آسیب دیده‌اند.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که در برنامه چهارم توسعه اقتصادی در ماده 17 آن دولت مکلف شده است با توجه به جایگاه محوری آب در توسعه کشور، توسعه و اصلاح ساختار مصرف آب و استقرار نظام بهره‌برداری مناسب و با استفاده از روش‌های نوین آبیاری و کم آبیاری، راندمان آبیاری به تبع آن کارایی آب به ازای یک مترمکعب در طی برنامه 25 درصد افزایش یافته و با اختصاص به محصولات باارزش اقتصادی بالا و استفاده بهینه از آن موجبات افزایش بهره‌وری آب را فراهم سازد.


باید دید با وجود این صراحت قانونی، دولت در کدام بخش توانسته به الگویی صحیح برای افزایش بهره‌وری آب دست یابد. طبیعی است با گزارشی که وزیر نیرو چندی قبل ارائه کرد مبنی بر عدم بهره‌وری آب در بخش کشاورزی در روستاها، بیانگر عدم توفیق این ماده قانونی از برنامه چهارم توسعه است که البته باید دلایل آن را نیز جستجو کرد. با این حال نباید فراموش کرد که گناه این عدم اقبال را نمی‌توان صرفا متوجه دولت کنونی دانست، بلکه اصلاح الگوی مصرف آب رویه دشوار و زمانبری است که مقدماتش باید از سال‌ها قبل آغاز می‌شد.

از سوی دیگر، قانون توزیع عادلانه آب در ماده 19 آن برای روش‌های نوین آبیاری تاکید دارد که بجاست با شرایط استحصال آب از سفره‌های زیرزمینی با وجود ترازمنفی بارش در بسیاری از نقاط کشور، وزارت جهاد کشاورزی نیز در این زمینه اهتمام جدی ورزد.نکته‌ای که اهمیت بالایی در بخش مدیریت منابع آب و روش مصرف آن دارد، توجه به موضوع خشکسالی است؛ بحرانی که چند سالی است کشور ما با آن دست و پنجه نرم می‌کند و در بسیاری از مناطق کشور وجود دارد.

توجه به الگو‌های جهانی برای برون‌رفت از این بحران، برنامه‌ریزی به منظور خشکسالی و جبران خسارات ناشی از آن می‌تواند در این زمینه کمک خوبی به دولت کند.

مدیریت آب قابل دسترس، موضوعی است که بانک جهانی در صدر برنامه‌های خود در بخش مدیریت منابع طبیعی قرار داده است.

+نوشته شده در پنج شنبه 14 اسفند 1393برچسب:اب و استفاده از ان,ساعت12:54توسط حدیث | |

بزرگترین دریا هایی که در کره ی زمین وجود دارند

عمیق ترین ژرفا

(به متر)

تقریبی

مساحت

(کیلومتر مربّع)

تقریبی

موقعیّت جغرافیایی

نام دریا

4330

2966000

بین آسیا-اروپا-آفریقا

دریای مدیترانه(به انضمام دریای سیاه)

7680

2754000

شرق آمریکای مرکزی

دریای کارائیب

5403

2320000

جنوب شرقی چین

دریای جنوبی چین

4029

2274000

شمال اقیانوس آرام- بین روسیه و آلاسکا(آمریکا)

دریای برینگ

3600

1528000

شرق روسیه- شمال ژاپن

دریای اختسک

2738

1248000

شرق چین- جنوب ژاپن

دریای چین شرقی

3683

1049000

غرب ژاپن- شرق کره

دریای ژاپن

3717

797800

جنوب غربی شبه جزیره ی هند و چین

دریای آندامان

650

575000

شرق انگلستان

دریای شمال

2476

440000

بین شبه جزیره ی عربستان و قارّه ی آفریقا

دریای سرخ

414

422000

شمال لهستان و آلمان(اروپا)

دریای بالتیک

+نوشته شده در یک شنبه 10 اسفند 1393برچسب:دریا,ساعت22:2توسط حدیث | |


پس آب از هر چيزي ارزشمندتر و گرانبهاتر از هر گنجي است که روي زمين داريم.
فرايند تصفيه آب، بسيار هزينه بر و مشکل است. وقتي يک ليوان آب را روي زمين مي‌ريزيم، بايد فکر کنيم که در همين بندر لنگه خودمان، افراد بسياري هستند که آب‌هاي کرم زده آب انبارها را مي‌نوشند و شايد در آينده‌اي نه خيلي دور، مجبور باشيم آب را به صورت بطري يا گالن‌هاي بزرگ خريداري کنيم و حتما هم چنين خواهد شد، چون کمبود آب يک شوخي نيست.
واقعا کساني که آب آشاميدني به اين ارزشمندي را باز مي‌کنند و ساعت‌ها با فشار زياد مشغول شستن حياط و ماشين و... مي‌شوند، چگونه پاسخ از بين بردن حق ديگران براي استفاده از آب را به خود و خداوند خواهند داد؟

مهمترين منبع تأمين آب باران است که هم در امور نظافت و شخصي و هم درصنايع بسيار مهم است. مصرف آب تنها به امور شخصي و مصارف خانگي محدود نمي‌شود، بلکه در صنايع براي خنک نگه داشتن دستگاه‌ها و موتورها به آب نياز داريم.
همان گونه که مي‌دانيم، دماي کره زمين رو به افزايش است. اين مسئله توازن ميان آب مصرفي و آب مورد نياز را بر هم مي‌زند. بدين ترتيب، آب مصرفي بيشتر از ذخاير آبي موجود مي‌شود. اين نبود توازن علاوه بر صنايع کشاورزي را هم تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد و انسان را از نعمت داشتن آب تصفيه شده و تغذيه مناسب محروم مي‌سازد.

اگر شما در منطقه‌اي زندگي مي‌کنيد که کمبود آب ندارد، خوش شانس هستيد. تقريبا ششصد ميليون انسان در 35 کشور با کمبود شديد آب روبه‌رو هستند و پيش‌بيني مي‌شود که در پنج سال آينده، دست‌كم 36 ايالت در آمريکا به دليل مسائل مربوط به دما و رشد جمعيت و مشکل مواد زايد با کمبود آب روبه‌رو شوند.

دکتر پرويز کردواني متخصص مسائل آب مي‌گويد:
يکي از تحفه‌هايي که به خيال عوام از نشانه‌هاي تمدن و فرهنگ به شمار مي‌رود، مصرف کردن است تا آنجا که مردم ما خانواده‌هاي پر مصرف و پرخرج را خانواده‌هايي با سطح بالا مي‌دانند؛ بنابراين کسي که بداند تنها ماده‌اي که نمي‌توان از خارج وارد کرد، آب است، مي‌داند که بايد آن را درست مصرف کند............................................


ادامه مطلب

+نوشته شده در شنبه 9 اسفند 1393برچسب:اب و استفاده از ان,ساعت14:39توسط حدیث | |

خواص آب

 

 

 

آب ماده ای فراوان در کره زمین است. به شکل های مختلفی همچون دریا ، باران ، رودخانه و... دیده می‌شود. آب در چرخه خود ، مرتباً از حالتی به حالت دیگر تبدیل می‌شود، اما از بین نمی‌رود. هر گونه حیات محتاج آب می‌باشد. انسان ها از آب آشامیدنی استفاده می‌کنند، یعنی آبی که کیفیت آن مناسب سوخت و ساز بدن باشد.

 

 

 

 

 

خواص آب

 

شنیده ایم که می گویند هر کس روزی یک سیب بخورد، دیگر نیازی به دکتر پیدا نمیکند. اما 8 لیوان آب در روز چه نفعی برای ما دارد؟ صرفنظر از نفخ شکم، آب مزایای زیادی برای سلامتی ما دارد. هر سلول از بدن ما برای درست عمل کردن به آب نیاز دارد و هر عمل متابولیک در بدن نیز تشنه ی آن است.

 

تقریباً %55 تا %75 از حجم بدن از آب تشکیل شده است، و اگر آبی که در روز از طریق نفس کشیدن، عرق کردن و ادرار از دست می دهیم را حدود 8 لیوان فرض کنیم، ضروری است که بخواهیم این میزان را با خوردن آب دوباره جبران کنیم.

 

در این مقاله می خواهیم شما را خواص آب آشنا کنیم تا شاید مشوقی باشد برای اینکه 8 لیوان آب در روز را با کمال میل بخورید!

 

 

 


ادامه مطلب

+نوشته شده در شنبه 9 اسفند 1393برچسب:اب,سلامتی,ساعت14:36توسط حدیث | |

آب روی خشكی

 

بارانی كه به سطح زمین می بارد آب حاصل از آن سه مسیر را طی می كند:

 

الف: مقداری از آن به صورت آب جاری به دریا و اقیانوس بر می گردد (حدود یك سوم)

 

ب: مقداری از آن به بخار تبدیل شده دوباره به بالا می رود.

 

ج: مقداری از آن در زمین فرو می

یخچال ها:

 

مقدار زیادی از آب وقتی به صورت برف در كوهستان ها می بارد به یخچال تبدیل می شوند كه منبع ذخیره آب شیرین می باشد. در مناطق قطبی زمین نیز یخچال های قطبی وجود دارند كه گاهی ضخامت یخ آن ها به ٣ كیلومتر هم می رسد.

 

در مناطق كوهستانی گاهی بر اثر ذوب یخ ها و گرانش زمین یخچال حركت می كند در این صورت دره یخچالی و گاهی دریاچه های یخچالی به وجود می آیند.

 

 

 

آب روی خشکی

 

 


ادامه مطلب

+نوشته شده در چهار شنبه 6 اسفند 1393برچسب:اب جاری,ساعت17:34توسط حدیث | |