A0: b0:  اب

♥جریان حیات♥

آب مهمترين و اساسي ترين عامل در بخش كشاورزي مي باشد . امروزه محدوديت آب و افزايش جمعيت جوابگوي نياز كشاورزان ما نيست ، و بايد به فكر راه چاره اي اساسي در اين زمينه باشيم ، بنابراين توجه به راههاي بهره برداري هر چه بهتر از آب با هدف رسيدن به كشاورزي پايدار ، در صورتي امكان پذير است كه ذخاير آبي و خاكي كشورمان حفظ شود . كه در اين راه استفاده از روشهاي جديد آبياري علاوه بر تاثير در بهزراعي محصولات كشاورزي مخصوصاٌ امكان استفاده بيشتر و بهتر از آب موجود از فرسايش خاك نيز جلوگيري خواهد كرد .

امروزه مديريت استفاده صحيح و بهينه از آب آبياري در بخش كشاورزي از اهميت بسيار بالايي برخوردار است . مطمئناٌ با شرايط فعلي كه با كاهش نزولات آسماني و منابع آب زير زميني همراه است . در آينده اي نزديك با بحران آب زراعي روبرو خواهيم بود و موفقيت از آن كشورهايي خواهد شد كه اين مايه حياتي را در اختيار داشته باشند .

بي شك دست يابي به توسعه و خود كفايي كشور در زمينه كشاورزي بدون جلوگيري از هدر رفت آب آبياري و بهره مندي از تكنولوژي جديد امكان پذير نيست . در اين راستا استفاده از سيستم قابل كنترل آبياتري قطره اي نويد بخش و پيام آور خوبي براي نسل آينده است كه لازم است هر چه بيشتر مورد توجه قرار گيرد تا از هدر رفت اين سرمايه ملي جلوگيري به عمل آيد .

 آبياري قطره اي چيست ؟

آبياري قطره اي روشي از آبياري است كه در آن آب با فشار كمي كه توسط پمپ و يا اختلاف ارتفاع به وجود مي آيد ، وارد لوله هاي اصلي و فرعي شده و با استفاده از قطره چكانها به صورت قطره در پاي درخت يا بوته چكيده و آب مورد نياز آن را تامين مي كند .

تاثيرات آبياري قطره اي در بهزراعي محصولات كشاورزي عبارتند از :

 1- كنترل آب آبياري :

آب مصرفي مزرعه در سيستم آبياري قطره اي در يك مدار قابل كترل در جريان است و تنها محل خروج آب و رسيدن به گياه زراعي از طريق روزنه هايي در طول نوار صورت مي پذيرد . تنظيم فشار داخل سيستم و ميزان خروج آب توسط شيرهاي نصب شده در مسير جريان آب كنترل مي شود .

لذا كنترل نياز آبي گياه زراعي ( كه بستگي به عوامل محيطي موثر در رشد رويشي و زايشي گياه دارد ) ، مدت زمان آبياري ، فاصله هر آبياري ( دور آبياري ) ، مسير و .... كاملاٌ قابل كنترل است . به اين ترتيب از خروج آب اضافي از منبع آب جلوگيري به عمل مي آيد .

 2- تامين مداوم رطوبت مزرعه :

آبياري قطره اي با كنترل آب آبياري و جلوگيري از هدر رفت آب مورد نياز مزرعه ، اين امكان را فراهم مي كند كه در هر زمان ممكن بتوان با تنظيم شيرهاي كنترل ، آب را به داخل مزرعه هدايت كرد . يكي از موارد مهم و قابل توجه در بهزراعي مزرعه تامين رطوبت كافي و مناسب در طول دوره رشد گياه مي باشد . در صورت استفاده از آبياري قطره اي نشتهاي رطوبتي كه در طول دوره رشد در اكثر مزارعي كه از طريق ثقلي آبياري مي شوند وجود دارد ، در اين روش مشاهده نمي گردد . از مزاياي ديگر آبياري قطره اي پخش يكسان آب در مزرعه مي باشد . مطمئناٌ مزرعه اي كه يكدست بوده و از نظر رشد اوليه و گلدهي در بخشهاي مختلف آن تفاوت چنداني ديده نشود ، بازدهي بالايي خواهند داشت ، چرا كه با پخش يكسان آب در مزرعه ، در طول دوره رشد گياه دچار تنش رطوبتي نمي گردد .

 3- بازدهي آب آبياري :

آب آبياري ، در آبياري قطره اي در يك سيستم قابل كنترل اداره مي شود و به صورت قطره در نزديكي ساقه گياه زراعي به خاك داده مي شود . به اين ترتيب علاوه بر جلوگيري از تلف شدن آب در سطح مزرعه ، گياه زراعي قادر است حداكثر استفاده را از آب آبياري ببرد ، از طرفي تجمع آب زياد در مزرعه مشاهده نمي شود همچنين از هرز آبهاي حين آبياري جلوگيري بعمل مي آيد و تبخير آب بحداقل ممكن كاهش پيدا مي كند .

قابل توجه است كه در مزرعه ذرت با آبيار ثقلي براي توليد 10000 كيلوگرم در هكتار به ازاء هر كيلوگرم توليد محصول دانه ذرت حدود 1/2 متر مكعب آب مصرف مي شود ولي براي توليد ذرت به همين ميزان در مزرعه اي كه به روش قطره اي آبياري مي شده ، به ازاء هر كيلوگرم توليد دانه ذرت ، مقدار آب مصرفي حدود 0/6 تا 0/7 متر مكعب يعني نزديك به نصف كاهش پيدا مي كند . 

4- استفاده بهينه از نهاده هاي كشاورزي :

الف 4 ) مصرف كودهاي شيميايي و ريز مغذي :

كودهاي شيميايي از جمله مواد غذايي مورد نياز زراعت هستند كه گياهان در طول دوره رشد رويشي به نسبتهاي مختلف به اين كودها نياز دارند ، با بكارگيري روش مناسبي در داخل مزرعه مي توان در مراحل مختلف رشد گياه نسبت به تامين كود ها اقدام نمود .

براي مصرف كودهاي شيميايي روشهاي مختلفي وجود دارد كه عبارتند از :

1- دستي 2- ماشيني 3- قراردادن در مسير جوي 4- از طريق آبياري قطره اي

 معايب كود پاشي از طريق دست و ماشين هاي كشاورزي :

الف ) شرايط رشد رويشي گياه عمل كود پاشي را با مشكل روبرو مي سازد .

ب ) كود بصورت يكنواخت در اختيار گياه قرار نمي گيرد .

ج ) در بعضي موارد كود به علت ماندن در معرض آفتاب تصعيد شد ( از حالت جامد به گاز تبديل مي شود ) و خاصيت خود را از دست مي دهد .

 معايب كود پاشي


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+نوشته شده در جمعه 22 اسفند 1393برچسب:چرخه ,اب,ساعت14:12توسط حدیث | |

cache01last1579792443