♥جریان حیات♥

ارزش و اهميت آب

جام جم آنلاين: تحلیل ارزش و اهمیت آب عنوان نشست خبری است که با حضور پورفسور پرویز کردوانی پدرعلم کویر شناسی و مهندس حمید رضا شریف واتفی کارشناس مدیریت در رادیو گفت وگو برگزار شد.

مشروح این گفت وگو به این شرح است:

رادیو گفت و گو: در مورد ارزش آب همه می دانیم و می دانیم که آب برای اینکه قابل شرب شود چه مراحل سختی را طی می کند و چه هزینه ای و چه زمانی را طی می کند. بنابراین  فرض کنیم بنده که ماشین را با شلنگ آب
می شویم فکر کنم عده زیادی از هموطنان من در یک مکانی از آب آشامیدنی غیر بهداشتی دارند استفاده می کنند به نظر می رسد که من با شستن یک ماشین، آب یک روز یک روستایی را هدر داده ام. ارزش آب چقدر است؟

کردوانی: موبایل می توانیم نداشته باشیم  ولی آب را نه . هرچیزی به آب نیاز دارد حتی کشاورزی بدون خاک
می شود اما بدون آب نمی شود. وقتی می گوییم که چرا  این آب را اینگونه مصرف می کنید می گویند این آب چاه است .

امروزه دیگر آب بهداشتی و غیر بهداشتی مفهوم ندارد. آبی که هست حتی آب فاضلاب باید در حفظ آن کوشا باشیم چون آب نیست و مقدار آب زمین ثابت است، ولی روز به روز تعداد جمعیت دنیا افزایش پیدا می کند علم و تکنولوژی  توسعه پیدا می کند. سطح فرهنگ و بهداشت بالا می رود. زندگی شهر نشینی رواج پیدا می کند. مصرف آب همچنان افزایش پیدا می کند . یک جامعه صنعتی و شهر نشین جامعه ای است  که آب بیشتری مصرف می کند و بیشتر هم آلوده می کند . مثلا شهر تهران رودی ندارد ولی سه رود برای  فاضلاب دارد. و هر چه زمان می گذرد توقع ما هم نسبت به آب بیشتر می شود .

من دهاتی که در روستای کندوان زندگی می کردم، آب حوض می خوردم اما الان دیگر آب گرمسار را هم
نمی خورم . دیگر  بعضی ها آب لوله کشی آب کرج و ورامین را هم نمی خورند و می گویند آب بطری می خوریم. اینکه روز به روز وضع بدتر می شود دیگر آب آلوده و غیر آلوده نیست. آب آلوده را باید تصفیه کنند و از آن استفاده کنند.

 همه آب می خواهند و از وزارت نیرو هم می خواهند . مقدار آب کشور ما ثابت است و مقدار آب هر کشور به مقدار بارندگی آن کشور بستگی دارد. بعضی کشورها بارندگی زیادی دارند و برخی هم کم . آب کشور ما زیاد نشده حتی به دلیل گرم شدن کره زمین کمتر هم می شود . در سال 1337 که من تز خودم را در خارج می نوشتم همین آب بود با 17 میلیون جمعیت و الان همان آب است با  70 ملیون جمعیت که همان جمعیت نیست و روز به روز دارند شهرها را توسعه می دهند.  فضای سبز را توسعه می دهند کشاورزی و صنعت را توسعه می دهند پس انسان امروزی مصرف بالایی دارد و قابل مقایسه با گذشته نیست.

مثلا استانها را دارند گسترش می دهند ولی با کدام آب همه از وزارت نیرو توقع دارند . ولی این وزارتخالنه کاری نمی تواند بکند . قدیمها فقط اسمش سازمان آب بود و بعدها گذاشتن شرکت آب و فاضلاب و یک کاری هم باید در وزارت نیرو بیایند بکنند و به وزارت نیرو سازمان  آب و فاضلاب و جمع آوری آب باران را اضافه کنند. این هم خیلی مهم است .

 در سطح تهران هرچقدر هم  بارندگی صورت گیرد هیچ چیز در زمین نفوذ نمی کند چون خیابان  آسفالت است   کف جوی ها سنگ فرش است  و همه به سمت فاضلاب ها می رود .

رادیو گفت و گو:  وضعیت آب الان چگونه است و ما چه شرایطی داریم و چه اقدامی باید کنیم؟

 شریف واتفی : در مرحله اول قبل از اینکه بگوییم ظرفیت آب چگونه است و اینقدر هم در  جراید و رسانه ها صحبت شده بهتر است بگوییم  ما چه کار باید بکنیم و بپردازیم به  اینکه هر کدام از ما چه جایگاهی را در بحث حفاظت از آب داریم. اگر ببینیم  وضعیت ما چگونه است فکر اینکه چه کار باید بکنیم بیشتر خودش را نشان
می دهد .

اگر قرآن را نگاه کنیم در حدود 43 سوره قرآن 63 مرتبه از آب تحت عناوین مختلف یاد شده و ما را  به طهارت و پاکیزگی آنهم با آب مایع حیات توصیه نمودند .  اگر توجه داشته باشیم چرا هسته ای به نام هسته  صرفه جویی در مصرف آب آنهم در اول فصل پاییز قرار دادند  بر می گردد به اهمیت حیاتی بودن آب و اینکه جایگاهی که این مایع حیاتی دارد . اگر انرژی نفت از بین برود خوب جایگزینش چیزی دیگری می کنیم ولی باز گرداندن آب به چرخه ،بعد از رفتن به فاضلاب سخت است .

علاوه بر اینکه ما منابع آبی را از دست می دهیم مشکلات زیست محیطی درشهر و کشورمان نیز ایجاد می شود.در خانه سرپوشی که استفاده می کنیم را نگاه کنیم و ببینیم که به حد استاندارد است یا بیشتر از آن حد از آن آب
می آید . این ها را می توانیم با ادوات مناسب جابجا کنیم یعنی از خودمان شروع کنیم. کما اینکه تک تک شهروندان به این موضوع اهمیت داده اند و خواهند داد.

 اگر یک سرپوش استاندارد حمام را نصب کنیم به فرض مثال یک سرپوش حمام قدیمی بین 15 تا 20 لیتر در دقیقه آب را به فاضلاب تبدیل می کند ولی اگر ما از سرپوش استاندارد استفاده کنیم 8 تا 12 لیتر در دقیقه جریان خروج آب است علاوه بر اینکه در مصرف آب صرفه جویی کردیم در هزینه های خانوارمان نیزصرفه جویی کردیم در تولید انرژی که آن آب را گرم می کند و در اختیار ما قرار می دهد نیز صرفه جویی کردیم و در نهایت محیط
زیست مان را هم پاکیزه نگه داشته ایم.

تکنولوژی جدید و سرپوش ها برای آنها یی که در طبقات بالا هستند و افت فشار را دارند جریان هوا را با آب مخلوط می کند و جریان مناسب را ایجاد می کند و میزان آبی که به فاضلاب وارد می شود می تواند به نصف کاهش پیدا کند .

 رادیو گفت و گو: این توصیه ها خوب است اما ما می دانیم خانواده های ایرانی حدود 5 برابر استاندارد انرژی مصرف می کند فکر می کنم بایستی یک فرهنگ مصرف در کشور جا بی افتد که صرفه جویی جزء آن بیاید. ما برای اینکه در این زمینه فرهنگ سازی کنیم چه کار باید کنیم مردم چقدر باید با ارزشمندی آب آشنا شوند ؟

 کردوانی: تنها یک خانه نیست ما سه مصرف آب داریم یکی در صنعت ، یکی در کشاورزی و یکی در شهرها است و در شهرها سه قسمت می شود یکی خانگی است و یکی شهرداری و یکی ادارات.  تامین آب مهم است  ولی مهم این است که مصرف صحیح باشد . هرقدر هم آب تامین کنند اگر نتوانند خوب مصرف کنند باز هم می گویند کم است  پس باید مردم را آگاه کرد .

 ما همواره می گوییم صرفه جویی کنید و وضع آب بد است . من ساده بگویم که وضع خیلی بد است همیشه ما در کمبود آب هستیم . اگر آب در پشت سدها هم باشد باز هم وضعیت آب بد است. الان سد لتیان آب دارد ولی یک قطره آن هم به مردم ورامین نمی رسد . بعضی می گویند وقتی شیر را باز می کنیم پر  آب است چرا باز می گویید که آب نداریم من می گوییم در بانک هم پول است ولی مگر مال شما است .باید مردم را آگاه کرد. ما همه اش
می گوییم و فشار می آوریم به وزارت نیرو که آب دهید و وزارت نیرو هم فشار می آورد می گوید اگر اینقدر زیاد مصرف کردید پول بیشتری باید بدهید ولی با این مشکل حل نمی شود.  باید آگاه کرد مثل خانواده ای که وضع بدی دارد و یک کارمند معمولی است و فرزندان دانشجو دارد و این بچه ها می خواهند مثل بچه وزیر در رستوران خرج کنند این کارمند اولین کاری که باید بکند این است که همسر و فرزندان خودش را بیارد و آگاه کند که من یک کارمند هستم و این وضعیت من است و آگاه کردن هم کافی نیست بیاید راه حل نشان دهد. مثلا بگوید بجایی اینکه با تاکسی بری با اتوبوس برو و ... پس اول باید از طریق آگاه کردن اقدام کرد.

 آب مهمترین است . اگر آب نباشد ما حتی آداب دینمان را هم نمی توانیم  انجام دهیم (طهارت ، وضو و غسل ) پس باید آگاه کرد از طریق رادیو و تلویزیون  ومطبوعات و خطبه های نماز جمعه باید گفت وضعیت ما چگونه  است و آگاه کرد بعد باید راه حل بدهیم. باید برنامه بگذارند که مثلا در شهر خانم خانه باید چه کار کند و یا شهرداری ها باید چه کند و ادارات چگونه باید عمل کنند. بعد کشاورزی که گفته می شود 92% آب در کشاورزی مصرف می شود البته آماری نداریم بی خود می گویند پس برای همیشه بگویید وضعیت آب کم است پس باید آگاه کرد.

 در کشاورزی خیلی مهم است کشاورزی آنقدر چاه زده که هر روز می گویند سطح آبهای چاه ها پایین رفته . با این روندی که می بینید از تهران تا خلیج فارس از زاگرس تا افغانستان و پاکستان و قسمت مرکزی ایران تا 50 سال آینده آب نیست اگر هم باشد قابل استفاده نیست. یعنی آب زیرزمین تمام است الان نگاه کنید می بینید که چاهها یکی بعد از دیگری خشک می شوند.دیگر آبهای چاهها شور بیرون می آید. مثلا در اصفهان خودشان گفتند که ما 60% آب استان را مصرف کردیم. الان در صنعت هم بسیار آب مصرف می شود. این مشکلات را باید گفت و باید مسئولان فکر کنند و این موضوع را رها نکنند.

 ما این برنامه ها را می گذاریم و هر روز به استانها می رویم و برنامه هایی داریم اما باید پیگیری شود. باید راه حل بدهیم که در صنعت یا کشاورزی و در شهرها خانواده ها چه باید بکنند .

کردوانی: یک مورد از راه حلها را آقای مهندس گفتند مثل شیرها که دولت باید  مردم را مجبور کند که از این شیرهای آب استفاده کنند .شیرها باید به گونه ای باشد که در مصرف صرفه جویی شود و همچینین باید کمک کند ویارانه دهد تا مردم بیایند این شیرها را عوض کند.
 
رادیو گفت و گو: امام علی(ع) فرمودند : شریف ترین نوشیدنی آب است. و بسیاری روایات داریم که در آنها  تاکید شده بر ارزشمندی آب و خوب مصرف کردن آب. سازمان شما برای این اطلاع رسانی چه کار کرده ؟ آیا در این قبض هایی که داده می شود توصیه هایی شده که چگونه مصرف کنند و از چه امکاناتی می شود استفاده کرد و چه تجهیزاتی خوب است ؟

 شریف واتفی: علاوه بر بحثی که شما فرمودید برای بحث اطلاع رسانی یک مشارکت همگانی و عمومی را
می طلبد . یعنی فقط یک هفته صرفه جویی یا از ابتدای فصل تابستان این موضع را بیان کردن کافی نیست. برای مجموعه شهری چون با گرم شدن هوا و تشنگی و کولرهای آبی این قضیه ملموس تر می شود فکر می کنم آن زمانی است که جراید،  رسانه ها و افراد و سازمانهای مرتبط به تکاپو می افتند ولی این بحث باتوجه به حیاتی بودنش و با توجه به تجدید ناپذیر بودنش باید همیشه مورد توجه قرار گیرد .

 چندین سال است که بروشور های صرفه جویی در مصرف آب توسط مروجین در بین مدارس پخش شده است. این موارد را باید از مدارس شروع کرد . زمانی که ما درس می خواندیم می گفتیم ایران دارای رودهای پر آبی است اما الان باید گفت که منابع آبی ما محدود است و بچه ها باید از همان ابتدا با این موضوعات آشنا باشند.

در بین دستگاه های اجرائی مجموعه شرکتهای آب و فاضلاب و سازمان آب بعنوان پیش گام بحث مروجین مصرف بهینه آب را که در بین شهر حرکت کنند در بین مدارس و بین خانوارها و در فرهنگسراها دست به اطلاع رسانی زده اند را پیگیری می کنند که اینها استفاده از تجهیزات مناسب را نیز تبلیغ می کنند. خوشبختانه خیلی از این ادوات الان استاندارد تشویقی آن هم شکل گرفته است. یعنی با پیگیری هایی که مجموعه های شرکتهای آب و فاضلاب با موسسه استاندارد و تولید کننده که داشتند گروه اولیه کار که در واقع استاندارد سازی این تاسسیات بوده شکل گرفته .

مرحله بعدی آن همکاری با نظام مهندسی است یعنی ساختمانهایی که می خواهد ساخته شود از این اصول پیروی کند یعنی شیر الات استاندارد،  لوله کشی استاندارد،  اینها را در داخل تاسیسات بهداشتی چه در واحدهای مسکونی و چه واحدهای اداری در نظر گرفته شود اینها  گامهایی است که باید زنجیر وار همه با هم دست به دست هم دهیم تا یک کار کاملی انجام شود.

 رادیو گفت و گو: آقای کردوانی فرمودند که فقط  گفتن کافی نیست. درست است که مقداری تاثیر گذار است ولی کافی نیست. متاسفانه تا اهرمهای تنبیهی ما مقداری سنگین تر و چرب تر بوده نسبت به مشوق هایمان الان در همین زمینه چقدر سازمان شما و دولت کمک می کند برای اینکه این تجهیزات و امکاناتی که فرمودید با تسهیلات خوبی در اختیار مردم قرار بگیرد تا برای استفاده از اینها تشویق شوند ؟

 شریف واتفی: این اقدامات از سالهای 80 -81 شروع شد . حتی در آن تاریخ دولت بودجه ای را گذاشت و یکسری ادوات را رایگان بین مردم توضیع کردند در مراحل بعدی هم بصورت تشویقی گفتند که هر کس که می خواهد این ادوات را تهیه کند و در اختیارشان گذاشتند ولی شرایط بودجه ای دولت محدود است . اگر شهروند بداند که از چه لوازمی می تواند استفاده کند و شناخت و آگاهی نسبت به آن لوازم داشته باشد مهمترین عامل و پشتوانه خواهد بود و در مرحله بعد بیشترین کار این است که در مدارس اطللاع رسانی شکل گیرد مثل همان همیار پلیس که اگر یکی از همراهان این دانش آموز در اتومبیل کمربند نبندد هشدار می دهد ما پلیس آب را هم در داخل خانه ها داریم که در رابطه با درست مصرف کردن آب تذکر می دهند.  باید حتی بچه ها را به مراکز تصفیه آب و فاضلاب ها برد و این مراحل سخت تصفیه را ببینند و تبدیل شدن این آب را به فاضلاب هم ببینند تا بهتر بتواند موضوع صرفه جویی در آب را درک کنند.

 بخش عظیمی از آب در کشاورزی مصرف می شود و مرحله بعد صنعت است و بعد در نهایت مجموعه های شهری. ولی در مجموع کیفیت آب خیلی ملاک عمل است.

 رادیو گفت و گو:  ما چه کار کنیم برای اینکه دستهای ما عادت کند شیر آبی که چکه می کند را ببندیم و چه کار کنیم که دستهای ما  عادت کند چراغهای اضافی را خاموش کند؟
 
کردوانی: من عرض کردم که می گویند 92 % در کشاورزی مصرف می شود باز آن مصرف در تولید است اما در شهر همه آن هدر دادن است. سه نوع آب داریم آب شرب ، آب کشاورزی و آب صنعت . اولویت با آب شرب است که در شهر است و می آیند با آن کارواش درست می کنند و از آن استفاده می کند. بعد صنعت و بعد کشاورزی که همه اش از بنیان غلط است. زمانی در یک خانه 700 متری زندگی می کردم و خودم تمام آلات صرفه جویی را در حیات درست کرده بودم و پول آب دو ماه من 80 تومان می آمد که برای 10 سال پیش است الان در جایی رفتم نشسته ام که ده طبقه ساخته شده و الان نمی توانم به همسایه بگوییم که اینگونه مصرف کن و آب را کم مصرف کنم.

 من در خانه یک سطلی دارم و یک لگن وقتی دست و صورتم را می شویم آن آب را در آن سطل می ریزیم و بعد در جایی دیگر استفاده می کنم چون فهمیدم که آب چیست . مردم را باید آگاه کرد سطح فرهنگ را باید بالا برد . چگونه ؟ باید برای افراد دوره بگذارند . در آلمان در خانه افراد می آیند و شیر آلات به خانوارها می دهند و پول هم نمی گیرند . پس اول باید سطح فرهنگ را بالا برد چون می آیند می گویند این کار را کنید ولی ما قبول
 نمی کنیم.

الان آمدند برای لامپ های کم مصرف این کار را کردند کار خوبی است ولی غلط صورت گرفته .  چون نور
بی خودی دارد چشم نمی تواند ببیند. در خانه ما فقط من در اتاقم ازاین لامپها استفاده می کنم . باید با کیفیت خوب آن را بیاورند. الان ما را مجبور می کنند که سالی یک بار به معاینه فنی برویم . در اروپا تعداد ماشین هایشان از ما بیشتر است ولی آلودگی آنها از ما کمتر است . ما تا زمانی که ماشین راه می رود از آن استفاده می کنیم و
نمی رویم درستش کنیم ولی در اروپا سطح فرهنگش بالا است و مدام آن را تعمیر می کند تا باعث آلودگی نشود

برادرزاده  من از امریکا آمده بود رفتم خانه اش برایم آب آورد نصف لیوان بعد باز تشنه ام بود گفتم باز آب بیاورد باز نصفه آورد گفت در آنجا نصفه می خورند پر نمی خورند. پس فرهنگ را باید بالا برد. ما باید اینها را مطرح کنیم.همین رادیو ، تلویزیون ، مطبوعات  می تواند موثر باشد. اگر ببینند که افراد خوب و مهمی صحبت می کنند جذب می شوند در خطبه های نماز جمعه هم باید گفته شود. باید سرمایه گذاری شود وزارت نیرو ،دولت  برنامه های ویژه بگذارند و مردم را آگاه کنند.

رادیو گفت و گو:ما فرهنگ بالایی داریم و ارزشمند است ولی باید در بعضی موارد تجدید نظر کرد مثلا وقتی
می گویند مهمان می آید آب را باز می کنیم وآب و جارو  می کنیم .

کردوانی: ایرانی همین است تا داریم می خوریم و بعد می گوییم خدا  بزرگ است. باید کمی فرهنگمان را عوض کنیم. فرهنگ خوب را بگیریم و فرهنگ بد را عوض کنیم . افراط کردن گناه است.

 رادیو گفت و گو: شنونده ای گفتند که بسیاری از مجتمع ها و استخرها وجود دارند که مصرف آب زیادی دارند با اینها باید چه کار کرد ؟

کردوانی: استخر زیاد آب مصرف نمی کند. استخر را سالی یک دفعه آب می بندند. باید فرهنگ آپارتمان نشینی را یاد داد . آپارتمان نشینی در کشور ما رواج پیدا کرده ولی فرهنگ آن را نداریم. تهران 800 متر اختلاف ارتفاع دارد و فشار آب زیاد است. شیر باز است با فشار آب زیاد . هر کس می گوید در آپارتمان هستیم ، اختیار داریم ومی خواهیم ماشین بشوریم ولی من این را در آپارتمان خودمان ممنوع کردم.

 کارواش ها را یواش یواش، باید جمع کنند و شستن ماشین را به همان کنار خیابان ببرند بهتر است. دولت باید برنامه بگذارد و سریال بگذارد . چند هفته برنامه بگذارد و ما هم بیاییم صحبت کنیم بعد ببینید چقدر تاثیر دارد .
 
رادیو گفت و گو: در فرهنگسراها که برنامه های تابستانی هم دارند چقدر خوب است این مباحث گفته شود و یا در محله ها برنامه بگذارند و این مطالب را بگویند .

 کردوانی: من خودم را درست کنم . زن و بچه و آپارتمان من درست شد و بعد آپارتمان کناری ما و بعد کل کوچه درست می شود و بعد کل شهر  و... هر کس خودش را درست کند یک شهر درست می شود. بعضی ها می گویند چون دیگری یا فلان اداره را من دیده ام که بسیار مصرف می کنند من نیز صرفه جویی نمی کنم ولی اگر هر کسی دزدی کرد ما هم باید بکنیم . پس هر کسی خودش را باید درست کند . دولت نمی تواند ما را درست کند.

 من به سرایدارمان و به همسایه هایمان می گویم که نباید اینگونه آب مصرف کنند و در اینجا به آنها هشدار
می دهم و امر به معروف اینجا کارکرد دارد.

 شریف واتفی: این انتظار را داریم که ببینیم که استاد ، معلم ، پدر و رئیس جمهور و... چه کار می کنند آیا
گفته اید که خود من چه کار می کنم . بیایند تاریخ را بخوانیم و ببینیم پدران  ما چه کار می کردند . آْنها چگونه از آب استفاده می کردند. باید آن فرهنگ سازی را اول از خودمان شروع کنیم تا بتوانیم جامعه خوبی داشته باشیم.
اگر صنعتی در جامعه ای قرار گرفت و فرهنگ استفاده از آن جا نیفتاد آن جامعه جامعه موفقی نخواهد بود . مثلا  برای استفاده از امکانات مثل استفاده از استخر باید فرهنگ آن را هم داشته باشیم. برای بقیه مسائل هم همینطور مثلا برای نصب کولر چند نفر از ما مراجعه می کنیم و وضعیت آب کولر را می بینیم  . پس اول از خودمان شروع کنیم .
 
رادیو گفت و گو : حضرت رسول اکرم (ص) فرمودند : خداوند سه چیز با برکت را نازل کرده است آب، آتش و گوسفند و ما باید قدر این نعمتها را بدانیم.

کردوانی: مقدار آب که ثابت است و جمعیت دنیا رو به افزایش است وضع خراب است. باید مردم را اگاه کرد که آب نیست و سطح فرهنگ را بالا برد.
 
رادیو گفتگو: یک توصیه داشته باشید برای کارخانجات و بخش کشاورزی که از این به بعد چه کار باید کرد.

 کردوانی: وقت برنامه شما برای بیان این مسائل خیلی محدود است. خواهش می کنم این برنامه ها ادامه داشته باشد مثلا یک روز برای خانواده ها باشد یک روز برای شهرداری ها که خیلی آب مصرف می کند و... در خانواده ها اولین کار این  است که فرهنگ مردم را باید عوض کرد . در آپارتمان ها باید فشار آب را کم کنند چون در تهران فشار آب بالا است. خدا نکند جیره بندی آب شود . وزارت نیرو تا جایی که ممکن است نباید آب را قطع کند . قطع تقریبا نابودی آب است.

وقتی آب را قطع کند چون لوله ها برای قدیم است از بین می رود. من سالی یک دانه مایع ظرف شویی می خرم . باید فرهنگ سازی کرد. چون در همین ادارت وقتی دستشان را می خواهند بشویند کلی مایع را استفاده می کنند و برای شستن آن کلی آب مصرف می شود ولی من در داخل مایع آب می ریزم که سه حسن دارد یکی برای پاک کنندگی به اندازه کافی کف است  دوم خیلی سریع این مایع پاک می شود و آب زیادی مصرف نمی شود و سوم اینکه دست خراب نمی شود.

 پس یکی از کارهایی که می شود انجام داد این است که مایع دست شویی را رقیق کنیم. دومی هم می تواند این باشد که در سیفون ها سه تا یک لیتر و نیمی بطری را در داخل مخزن این سیفون ها گذاشت و آب کمتری مصرف شود. و مورد بعدی استفاده از شیرهایی که در آن هوا دارد. از این شیرها آب می آید و فکر می کنید خیلی آب می آید. من از این شیرها استفاده می کنم. کم مصرف کردن آب  در درآمد اقتصادی خانواده ها نیز موثر است.

شریف واتفی: موارد خیلی خوبی را جناب استاد اشاره داشتند. الان ابزار زیادی آمده و شیرهایی است که به سر شیلنگ وصل می شود و زمانی که نیاز است باز می شود و فشار مناسب دارد. مهم این است که بتوانیم از ابزارها درست استفاده کنیم نه اینکه بگوییم از آب اصلا مصرف نکنیم. انشاالله که تک تک ما  و بعد تک تک شهروندان عزیز به این مهم توجه داشته باشند که همه چیز ما به آب بستگی دارد و علاوه بر اینکه خودمان باید درست مصرف کنیم باید این میراث را به درستی در اختیار آیندگان خودمان باقی بگذاریم.

 

 

 

 

+نوشته شده در سه شنبه 30 تير 1394برچسب:,ساعت17:19توسط حدیث | |


ارزش های زیست محیطی جنگل

 محمود رضا دهقان منشادی – مسئول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران

 

جنگل ها به عنوان منابعی ارزشمند بشمار می آیند که صرف نظر از جنبه اقتصادی از لحاظ اکولوژیکی و زیست محیطی نیز نقش حساسی در کشور دارند . هر جا که پوشش گیاهی بیشتر باشد شاخص توسعه یافتگی و تعادل آب و هوای آن بالاتر است . این منابع از آن جهت بیشتر اهمیت دارند که برخلاف سایر منابع که غیر قابل تجدیدند ، چنانچه به روش اصولی و علمی و با رعایت همه جوانب بهره برداری شوند ، همیشه در اختیار انسان و برطرف کننده نیازهای او خواهند بود .
در این مجال نوشتاری ابتدا تعریفی از جنگل ارائه و سپس بطور اختصار ارزش ها و کارکردهای زیست محیطی آن بیان خواهد شد .
تعریف جنگل : جنگل منطقه وسیعی پوشیده از درختان ، درختچه ها ، گونه های خشبی و گونه های علفی است که همراه با گیاهان و جانوران مشترک خود ، تحت تاثیر عوامل اقلیمی و خاکی ، تعادل طبیعی دارد .
1- نقش جنگل در حفظ و تولید خاک و آب و جلوگیری از فرسایش و سیل
درختان و توده های جنگلی با گسترش ریشه خود در زمین جلوی حرکت خاک را می گیرند و مانع از فرسایش آن می شوند ، در نتیجه خاک حاصلخیزی که برای زراعت به آن احتیاج داریم از دسترس خارج نمی شود . در حالی که زمین های عاری از پوشش گیاهی به دلیل فرسایش بادی و آبی و تبخیر زیاد به سرعت خاک سطحی خود را از دست می دهند و به صورت بیابان و کویر درمی آیند . ریشه های درختان قادرند ضمن محکم کردن زمین ، سنگ های مادری را هم به خاک تبدیل سازند . درختان می توانند با شاخ و برگ خود در برابر ذرات ریز و درشت باران مثل سپر عمل کنند و آن را به آرامی به روی خاک بریزند و مانع از آن شوند که روان آبها و سیلابها در مسیر حرکت خود خاک های پرارزش را حمل کنند و در پشت سدها و دریاچه ها رسوب دهند .
جالب است که بدانیم هر هکتار جنگل سالیانه به میزان بیش از 2تن از فرسایش خاک را جلوگیری می کند .
خاک جنگلی به دلیل لاشبرگ درختان و گیاهان بسیار حاصلخیز است و دارای سورخ های زیادی است که باعث نفوذپذیری و جذب سریع باران های تند و روان آبها می شود که در چنین شرایطی هم خاک مرغوب می شود و هم سفره های آب زیرزمینی تامین می گردد.
درصد تبخیر در سطح زمین های جنگلی به خاطر خنک بودن هوا ، کاهش یا تابش غیر مستقیم نور خورشید ، شدید نبودن باد و بالا بودن میزان رطوبت ، بسیار کمتر از نقاط غیر جنگلی خواهد بود که به همین خاطر کارشناسان ، نقش جنگل و پوشش گیاهی را در تامین آب و بهبود شرایط محیط زیست بیش از تولید چوب و علوفه می دانند .
باید در این قسمت به این نکته نیز که از اهمیت بسزائی برخوردار است اشاره داشت که جنگل ها با درختان قوی و شاخه های محکم خود جبهه قدرتمندی در برابر تخریب بادهای شدید ایجاد می کنند و مانع از خسارات طوفان می شوند و در کنارمزارع روستائی هم بادشکن های خوبی هستند .
2- نقش جنگل در تولید اکسیژن ، جذب گازکربنیک ، جلوگیری از آلودگی و تعدیل آب و هوا
جنگل ها و گیاهان در تولیداکسیژن نقش بسیار مهمی دارند . گیاهان جنگلی با عمل فتو سنتز که به کمک کلروفیل یا سبزینه گیاهی و نورخورشید انجام می گیرد از طریق جذب گازکربنیک هوا و تولید اکسیژن، همانند ریه زمین ایفای نقش می کنند و امکان زندگی را برای همه موجودات روی کره زمین فراهم می سازند . البته در همین فرآیند ، انرژی حیاتی دیگری به نام گلوکز را تولید می کنند و در کنار آن با جذب و تثبیت کربن در راه جلوگیری از گلخانه ای شدن زمین و تغییر اقلیم نقش مهمی دارند . درختان و گیاهان با جذب گازهای سمی هوا و افزودن مواد ضدعفونی کننده به هوا باعث پاک سازی محیط و جلوگیری از مسموم شدن انسان و سایر موجودات و کاهش بیماری های تنفسی و عصبی می شوند .
جالب است که بدانیم یک هکتار جنگل می تواند 2.5 تن اکسیژن تولید و 68 تن گرد و غبار را هرساله در خود رسوب دهد و بدین صورت نقش بسیار موثری در سالم سازی محیط زیست ایفا می نماید .
برای مثال برخی از درختان از جمله گردو ، فندق ، افرا ، بید ، زبان گنجشک ، کاج و اکالیپتوس موادی در هوا پخش می کنند که سبب از بین رفتن میکروب ها و حشرات مضر می شود .
کارکرد دیگر جنگل ها در رابطه با ایجاد تعادل آب و هواست که در این خصوص باید گفت که وجود جنگل باعث متعادل شدن هوای محیط اطراف می شود چندان که هوای محیط جنگلی در تابستان خنک تر و در زمستان گرمتر می شود . از این رو جنگل ها به هر اندازه گسترده تر باشند به همان نسبت در تعدیل درجه حرارت هوا موثرترند . همچنین درختان با تبخیر آب ، رطوبت نسبی هوا را افزایش می دهند و حرارت هوا را کم می کنند .    
از کارکردهای دیگر جنگل بایستی به تاثیرات آن در کاهش سروصدای ناشی از آلودگی صوتی در اثر فراوانی جمعیت و زندگی ماشینی اشاره کرد . درختان جذب کننده سروصداها و کاهنده آلودگی صوتی هستند .
3-  نقش جنگل به عنوان منابع تفرجگاهی و حامی حیات وحش
جنگل ها به دلیل وجود جاذبه های زیبا ، هوای پاکیزه ، آرامش طبیعی و جاری بودن چشمه ها و رودخانه ها بهترین گردشگاه علاقمندان به طبیعت است و محیط مناسبی برای حمایت حیات وحش بشمار می رود .
حال که به طور مختصر ظرفیت ها و ارزش های زیست محیطی جنگل بیان شد به این نکته کلیدی پی می بریم که منابع طبیعی بستر حیات و توسعه پایدار قلمداد می شود پس برای حفظ و توسعه این سرمایه الهی که هم از نگاه قرآن کریم و هم احادیث نبوی به جایگاه خاص آن تاکید شده ، لازم است با یک تعامل عمومی و مشارکتی و دلسوزانه همواره به طبیعت احترام بگذاریم که احترام به طبیعت ، احترام به خالق هستی است .

 

+نوشته شده در یک شنبه 28 تير 1394برچسب:,ساعت1:11توسط حدیث | |

آلوده ساز های صنعتی

 

فاضلاب صنایع و کارخانه ها باید در محل تولید تصیفه و بی اثر شود.

 

در نیروگاه ها از خاصیت سرد کنندگی آب استفاده می شود.در نتیجه آب سرد تبدیل به آب گرم می گردد و در صورت ورود فاضلاب نیروگاه ها به رودخانه ها و دریا ها جلبک ها به طور سریع رشد می کنند؛ زیرا در آبی که ده درجه گمتر از معمول باشد ، رشد انها دو برابر سریعتر می شود و به عامل آلودگی تبدیل می شوند.

 

شستن فضولات و ضایعات صنایع به مقدار زیادی آب نیاز دارد و فاضلاب ها حاصله حاوی مقادیر زیادی مواد شیمیایی است که اغلب سمی هستند.

 

در صنایع کاغذ سازی برای سفید کردن کاغذ از کلرین محلول در آب استفاده می کنند. پساب عمل سفید کردن، حاوی سموم خطر ناکی است مانند دیوکسین که خطر ناک ترین سموم شیمیایی است و حتی مقدار کم آن نیز زیان آور است.

 

اگر فاضلاب صنایع وارد جریان آب شود ، باعث آلوده کردن آب ها و بیمار و مسموم کرن ماهی ها می شود.

 

 

 

 

آلودگی آب ها به وسیله زباله

 

ارزان ترین و راحت ترین راه برای جلوگیری از آلودگی آب های سطح زمین به وسیله انواع زباله ها این است که زباله کمتری تولید کنیم و یا به وسیله بازیابی، مقداری از این زباله ها را دوباره مورد استفاده قرار دهیم

 

جمع آوری و دفع صحیح زباله ها در مناطق شهری ، روستایی و صنعتی در حفظ و پاکیزگی آب های رودخانه ها، تالاب ها و دریا ها نقش مهمی دارد.

 

مردم می توانند با جمع آوری پس مانده های غذایی،پلاستیک،شیشه و قوطی های مواد غذایی،ساحل و رودخانه ها و دریاها را تمیز نگه داشته و به حفظ محیط زیستگاه های ساحلی که در معرض نابودی قرار دارند، کمک کنند.

 

تراکم جمعیت در سواحل و بی توجهی ساکنان سواحل دریا و همچنین مسافرانی که برای گردش و تعطیلات به ساحل می روند، آلودگی زیادی را از نظر تولید زباله ایجاد میکند.

 

زباله های که به زیستگاه هایی ساحلی ریخته می شوند ممکن است صدها سال باقی بمانند. کیسه های پلاستیکی از زباله های غیر قابل تجزیه هستند که وارد آب های رودخانه ها و دریا ها می شوند و آبزیان از طریق خوردن انها یا مسدود شدن نایشان به وسیله آن ها ، تلف می شوند.

 

زباله های کشتی ها و زباله های اتمی دارای مواد سمی هستند که وارد دریا می شوند و ماهی ها را بیمار می کنند، مردم این ماهی ها را میخورند و بیمار می شوند

 

 

 

 

 

 

منبع : مجموعه دانستی های زیست محیطی

 

 

+نوشته شده در چهار شنبه 24 تير 1394برچسب:اب الودگی(3),ساعت12:15توسط حدیث | |

 

آلودگی های آب توسط عملیات کشاورزی

برای جلوگیری از آلودگی آب ها ، باید از کود های شیمیایی فقط در صورت ضرورت ، به مقدار لازم و در زمان مناسب استفاده شود.

یکی از راه های افزایش محصولات کشاورزی استفاده از کود های طبیعی(کودهای بامنشا گیاهی و جانوری) و کود های شیمیایی است.

کودهای طبیعی برای خاک بسیار مفید هستند؛هم محصول می دهند و هم مواد از دست رفته را به خاک باز میگردانند.

اگر از کود های شیمیایی بجا و مقدار لازم استفاده شود، به تغذیه گیاه کمک کند،اما مصرف بی رویه و دایمی این کود ها مشکلات زیست محیطی ایجاد می کند.تمام این کود ها مورد استفاده گیاه قرار نمی گیرد و بخشی از آن در خاک باقی می ماند و با آب باران یا آب یاری شسته می شود و وارد رودخانه ها ، دریا ها ، اقیانوس ها و یا آب های زیر زمینی شده و آنها را آلوده می سازذ.

کود های شیمیایی از ته فسفاته موجدو در پساب های کشاورزی،پس از ورود به رودخانه یا دیگر منابع آب ، موجب رشد و تکثیر سریع جلبک ها می شوند.جلبک ها با مصرف زیاد اکسیژن آب ، علاوه بر ایجاد خفگی برای آبزیان ، محیط مناسبی را برای گندیدگی آب فراهم می کند.

کودهای نیتراته در صورت ورود به آب آشامیدنی موجب اختلالات خونی در شیرخواران و جنین مادران باردار و سایر اختلالات غیر قابل درمان میشود.

 

 

بخشی از سموم حشره کش وارد آب شده و آب را آلوده می کند. بهتر است به جای سمپاشی مزارع با حشره کش های شیمیایی که برای آب و سایر منابع زیست محیطی بسیار مضر هستند ، حتی الامکان از روش های مبارزه غیر شیمیایی با آفات گیاهی استفاده می شود.

آفات گیاهی بخش بزرگی از محصولات کشاورزی را نابود میکنند. انسان برای مبارزه با این دشمن موادی به نام سم ( آفت کش ) تولید می کنند.

اکثر آفت کش ها علاوه بر حشرات مضر ، حشرات مفید را نیز نابود می کنند. بعضی از حشرات مثل کفشدوزک مفید هستند زیرا با شکار آفاتی مثل شته به حفظ محصولات کمک می کنند. اما متاسفانه این نوع حشرات بیش از حشرات مزاحم از سموم شیمیایی صدمه می بینند.

سموم حشره کش در هوا منتشر می شوند و به وسیله باد در همه جا پراکنده شده حتی خاک را نیز آلوده می کنند.سموم همراه با پساب ها وارد رودخانه ها و آب های زیر زمینی می شوند.

آفت کش ها در میوه ها و محصولات کشاورزی جذب می شوند و انسان با خوردن محصولات سمی دچار مسمومیت و بیماری می شود.

خوردن شیر و گوشت دام هایی که از علوفه آلوده به مواد سمی حشره کش تغذیه کرده اند و یا گوشت ماهیان رودخانه و برکه هایی آلوده شده با پساب های مزارع ، حساسیت ها و بیماری های مختلفی در انسان ایجاد می کند.

آلودگی آب ها به سموم و کودهای شیمیایی ، موجب مرگ ماهی ها و نابودی منابع غذایی هزاران انسان می شود.

آلودگی آب بیش از همه برای کشاورزان و ماهیگیران که در کنار رودخانه ها زندگی می کنند ، زیانبار است. کودکان به علت مقاوم نبودن بیش از بزرگسالان از آلودگی آب ، آسیب می بینند.

 

 

منبع : مجموعه دانستی های زیست محیطی

+نوشته شده در چهار شنبه 24 تير 1394برچسب:اب الودگی(2),ساعت12:13توسط حدیث | |

آلوده شدن آب عمدتا به دلیل فعالیت های مختلف بشر ، که البته با هداف رفاه و پیشرفت صورت می گیرد ، ایجاد می شود. فاضلاب های خانگی ، کشاورزی و صنعتی آلاینده آب شیرین از جمله آب پر ارزش رودخانه ها هستند و همچنین این گونه فاضلاب ها آب های دیگر از جمله دریا ها ، تالاب ها و اقیانوس ها را آلوده می کنند.

فاضلاب ها حاوی آلاینده های خطر ناک بوده و چنانچه ورود و نفوذ آنها به منابع آبی گسترش یابد، مصرف آب آن منابع نه تنها برای انسان بلکه برای گیاهان و جانوران نیز خطرناک می شود.

 

یکی دیگی از مواد آلوده کننده دریا ها و اقیانوس ها نفت است. آلودگی نفتی همیشه خطر ناک و مرگبار است، زیرا به دلیل تجزیه نشدن و قابلیت انتشار سریع ، به همه جا سرایت می کند.

 

هر سال بیش از ده میلیارد تن مواد زاید از قبیل نمک، سموم شیمیایی، فاضلاب ، نفت مواد رادیواکتیو به اقیانوس های جهان وارد می شود . آلودگی های آب ها به طور عمده ممکن است موجب نابودی موجودات در محل ورود آلودگی ها شود و یا موجب تغییرات خواص فیزیکی و شیمیایی محیط دریا ها و رودخانه ها گردد و این تغییرات ، محیط زندگی موجودات مفید را نامساعد و خطر ناک می کند.

 

 

 

 آلوده کننده های شهری و خانگی

 

 با تولید فاضلاب کمتر در خانه ها می توان به حفظ ذخایر آب های شیرین کمک کرد

 

ورود فاضلاب های شهری به رودخانه ها، تالاب ها و دریا ها از بزرگترین عوامل تهدید کننده آبزیان است. قوانین باید مانع دفع فاضلاب ها و ضایعات به درون آب های سطح زمین شود.

 

فاضلاب های خانگی آلوده کننده اب شیرین و پر ارزش رودخانه ها و آب های زیر زمینی هستند، این فاضلاب ها حاوی سموم و مواد شیمیایی بوده و چناچه مقدار انها زیاد شود آب را نه تنها برای انسان بلکه برای گیاهان و جانوران نیز خطرناک می سازد.

 

آلوده شده آب ها به وسیله مواد شیمیایی و سمی، امکان دسترسی به آب سالم و محدود موجود را برای بشر مشکل میکند و ادامه روند تخریب آب های شیرین در آینده ای نچندان دور دسترسی به آب سالم را امری غیر ممکن می کند.

 

فاضلاب های خانگی به دلیل وجود میکرب ها و انگل ها ، آب های سطحی و زیر زمینی را می آلایند و بیماری هایی نظیر حصبه و وبا را شیوع می دهند.

 

باید فاضلاب های شهری و آب های آلوده را قبل از ریخته شدن به بستر رودخانه ها و دریا ها تصفیه کرد تا آب رودخانه ها و دریا ها آلوده نشود.

 

 

 

از مواد پاک کننده و شوینده باید به مقدار کم و به طور صحیح استفاده تا مقدار کمتری مواد شیمیایی وارد فاضلاب گردد.

 

مواد شوینده مثل پودر های رخت شویی در ترکیبات خود دارای فسفات هستند . این ترکیبات وارد فاضلاب ها شده و از طریق نفوذ به آب های زیر زمینی یا سطحی محیط را برای فعالیت موجوداتی که مضر برای جانوران هستند آماده می کنند.

 

رنگ های ساختمانی،روغن موتور،نفت سموم حشره کش، حاوی مواد سمی خطرناک هستند. ریختن بقایای انها به داخل فاضلاب،موجب نفوذ مواد سمی به چرخه غذایی انسان و دیگر موجودات می شود و بیماری های خطرناکی را در انسان و دیگر موجودات ایجاد می کند.

 

 

 

منبع : مجموعه دانستی های زیست محیطی

 

+نوشته شده در چهار شنبه 24 تير 1394برچسب:اب و الودگی,ساعت12:10توسط حدیث | |

معنای عرفانی آب حیات چیست؟

 

پرسش
معنای عرفانی آب حیات چیست؟

 

پاسخ اجمالی

 

حقیقت "آب حیات" یا "عین الحیاة" چشمه ای است ازلی  که منشأ حیات عالم هستی است. در روایتی نقل شده است که این چشمه  از یکی از ارکان عرش جاری شده است و بندگان مقرب خدا به دست ملائکه از آب این چشمه سیراب می شوند.

 

پاسخ تفصیلی

 

حقیقت "آب حیات" یا "عین الحیاة" چشمه ای است ازلی  که منشآ حیات عالم هستی است. در روایتی نقل شده است که این چشمه  از یکی از ارکان عرش جاری شده است [1] و پروردگار، فرشتگانی آفریده است که ظرفهایی پر از این آب در دست دارند.[2]

 

اکنون آیا اینکه این چشمه در روی زمین نمودی خارجی دارد یا خیر؟ بعید نیست که بتوان وجود چنین چشمه ای را نیز به صورت نمادین مورد بررسی قرار داد، چون هر حقیقت عرشی و آسمانی در عالم ظاهر نیز تمثلی دارد و در برخی روایات گفته شده است: چشمه ای که قرآن در داستان موسی و خضر به آن اشاره کرده که ماهی مرده در آن افتاد و زنده شد همان چشمه آب حیات است.[3]

 

برای روشن شدن این بحث ضروری است به معنای «آب حقیقی» از دیدگاه قرآن پرداخته شود. در قرآن کریم آمده است که عرش خدا بر آب بود.[4] یعنی حتی قبل از پیدایش آب ظاهری، آب حقیقی وجود داشته و دارد که منشأ حیات تمام هستی است (مثل نور وجود) و آب ظاهری هم تمثّل و تجسّم مادی این آب حقیقی است. از همین روی حیات و خرمی و طراوت عالم ماده هم از آب ظاهری است، حال می توان تصور کرد که چگونه کل جهان هستی به آب حقیقی و عین الحیاة ازلی و ابدی زنده است.

 

طبق داستان آب حیات، حضرت خضر (ع) به عنوان یک نمونه ای از سالک طریق است که در جست و جوی این آب برآمد و در نهایت از آن نوشید و به اصل حیات حقیقی متصل شد. با این حال این مقام اختصاص به خضر ندارد، هرچند به ایشان منسوب شده است؛ چرا که امامان و اولیای بزرگ، از این چشمه ازلی زندگی نوشیده اند.

 

مسئله دیگر در داستان خضر -که مثالی از ولی و امام حی است؛ یعنی انسان کاملی که در کالبد جسمانی به سر می برد- این است که جسم کسی که به این مقام رسیده از حیاتی نوری برخوردار است که برخاسته از آب حیات حقیقی است.

 

راز طول عمر امام زمان (عج)، خضر و الیاس و... در فرهنگ های مختلف در همین حقیقت نهفته است. بنابراین پرداختن به بحث چشمه زندگانی یا عین الحیات جدای از معارف قرآنی و عرفانی به بیراهه رفتن است.

 

در این جا به متنی از سید حیدر آملی، در توضیح آب حیات اشاره می کنیم:

 

«عین الحیاة (چشمه زندگانی) باطن اسم «الحی» است که هرکس به این اسم تحقّق یابد از آب چشمه حیات نوشیده است، و هرکس از این چشمه بنوشد هرگز نخواهد مُرد؛ چرا که به حیات حق زنده شده است. و هر زنده ای در عالم، زنده به حیات چنین انسانی است؛ چرا که حیات او حیات خدا است. و به آب این چشمه اشاره دارد، قول خدای تعالی که می فرماید: ما هر چیزی را از آب زنده کردیم.[5] همچنین به همین آب اشاره دارد آن جا که فرمود: و عرش خدا بر آب بود[6]؛ همچنین این آیه که: چشمه ای است که بندگان خاص خدا از آن می نوشند که به اختیارشان هر کجا خواهند جارى مى‏شود[7]؛ که این چشمه در قرآن مسمّا است به چشمه کافوری و حوض کوثر در این دو آیه: «ابرار از جامی می نوشند که امتزاج آن با کافور بهشت‏ است»[8] و «ما به تو کوثر عطا کردیم»[9] و خضر هم به همین چشمه منسوب است؛ چرا که قطره ای از آن نوشیده است! و در حقیقت چشمه حیات، همان چشمه ولایت اصلی است که منبع نبوت حقیقی است. ..و در حقیقت ظلماتی که مشهور شده است (که آب حیات در ظلمات مخفی است)، همان ظلمت های عالم طبیعت و مقام کثرت است. و آب حیات عبارت از خارج شدن سالک از این ظلمات و رسیدن به این چشمه که چشمه ولایت و مقام توحید حقیقی است».[10]

 

 

[1] « و ما صاد الذی أمر أن یغسل منه فقال عین تنفجر من رکن من أرکان العرش یقال له ماء الحیاة و هو ما قال الله عز و جل ص وَ الْقُرْآنِ ذِی الذِّکْرِ إنما

أمره أن یتوضأ و یقرأ و یصلى » شیخ صدوق ، علل الشرایع،ج2، ص 334،  مکتبة الداوری، قم.

[2] «أَلَا وَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ مَلَائِکَةً بِأَیْدِیهِمْ أَبَارِیقُ اللُّجَیْنِ مَمْلُوَّةً مِنْ مَاءِ الْحَیَاةِ مِنَ الْفِرْدَوْس‏ » مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، ج 24، ص 89، مؤسسة الوفاء، بیروت، 1404 ق.

[3] «أَمَّا أَوَّلُ عَیْنٍ نَبَعَتْ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ فَإِنَّ الْیَهُودَ یَزْعُمُونَ أَنَّهَا الْعَیْنُ الَّتِی نَبَعَتْ تَحْتَ صَخْرَةِ بَیْتِ الْمَقْدِسِ وَ کَذَبُوا وَ لَکِنَّهَا عَیْنُ الْحَیَاةِ الَّتِی نَسِیَ عِنْدَهَا صَاحِبُ مُوسَى السَّمَکَةَ الْمَالِحَةَ فَلَمَّا أَصَابَهَا مَاءُ الْعَیْنِ عَاشَتْ وَ سَرَبَتْ فَاتَّبَعَهَا مُوسَى وَ صَاحِبُهُ فَلَقِیَا الْخَضِر» شیخ صدوق، کمال الدین، ج1، ص 294، دار الکتب الاسلامیة، تهران، 1395 ه ق.

[4] هود، 7.

[5] الانبیاء، 30.

[6] هود، 7.

[7] الانسان، 6.

[8] الانسان، 5.

[9] الکوثر، 1.

[10] «عین الحیاة هو باطن الاسم الحىّ، الذی من تحقّق به شرب من ماء عین الحیاة، الذی من شربه لا یموت أبدا، لکونه یحیا بحیاة الحقّ، و کلّ حىّ فی العالم یحیا بحیاة هذا الإنسان، لکون حیاته حیاة الحقّ و الى ماء هذا العین أشار- جلّ ذکره «وَ جَعَلْنا من الْماءِ کُلَّ شَیْ‏ءٍ حَیٍّ و الیه أشار أیضا «وَ کانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماءِ». و الیه أشار «عَیْناً یَشْرَبُ بِها عِبادُ الله یُفَجِّرُونَها تَفْجِیراً». و هی المسمّاة بالعین الکافورىّ و الحوض الکوثر فی قوله إِنَّ الْأَبْرارَ یَشْرَبُونَ من کَأْسٍ کانَ مِزاجُها کافُوراً و قوله إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ. و إلیها نسب الخضر- علیه السلام- لانّه شرب منها قطرة.و بالحقیقة (عین الحیاة) هی عین الولایة الاصلیّة و منبع النبوّة الحقیقیّة. و إلیها أشار أمیر المؤمنین علىّ- علیه السلام «انّ للَّه تعالى شرابا لأولیائه. إذا شربوا منه سکروا، و إذا سکروا طربوا، و إذا طربوا طلبوا، و إذا طلبوا وجدوا، و إذا وجدوا وصلوا، و إذا وصلوا اتّصلوا، و إذا اتّصلوا لا فرق بینهم و بین حبیبهم» و بالحقیقة الظلمات المشهورة عبارة عن ظلمات عالم الطبیعة، و مقام الکثرة، و البعد عن هذا المقام. و ماء الحیاة (عبارة) عن اخراج السالک عن هذه الظلمات، و وصوله الى هذه العین التی هی عین الولایة و مقام التوحید الحقیقىّ. و الإسکندر و الخضر- علیه السلام- فی طلب هذه العین، عبارة تارة عن النبىّ، و تارة عن الولىّ، و وجدان الولىّ دون النبىّ فی نشأة معیّنة لا مطلقا، لانّ أمثالهم لا یطلب هذه العین فی الخارج بحیث یشاهدها حسّا»، آملی، سید حیدر،جامع الاسرار، ص 381، انتشارات علمى و فرهنگى وزارت فرهنگ و آموزش عالى، چاپ اول، 1368 ش.

+نوشته شده در یک شنبه 14 تير 1394برچسب:,ساعت15:21توسط حدیث | |

مقدمه

هر روزه در بخشهایی از دنیا ، از جمله در کشور ما ، بشر قسمت مهمی ‌از آب مورد نیاز خود را از منابع زیرزمینی تامین می‌کند. در همین نقاط فاضلابهای شهری و صنعتی ، که اغلب آلوده هستند، به همان سفره آبها باز گردانده می‌شوند. به این ترتیب ، کیفیت آب زیرزمینی تنزل یافته و مشکلات زیست محیطی فراوانی بوجود می‌آید.

تصویر  

 

کیفیت آب

مقصود از کیفیت آب مقدار املاح محلول ، مواد آلی ، ذرات کانی و همچنین دما ، رنگ ، بو ، مزه و دیگر مشخصات شیمیایی و باکتریولوژیکی و فیزیکی آب است. آبهای زیرزمینی ، بنا به شرایط مختلف ، به مقدار کم یا زیاد املاح محلول دارند و اصولا در طبیعت نمی‌توان نمونه‌ای از آب زیرزمینی یافت که مطلقا فاقد مواد محلول باشد. مقدار نوع نمکهای محلول در آبهای زیرزمینی بستگی به سه عامل : جنس خاکها ، سرعت حرکت و منشا آب زیرزمینی‌ دارد. در آبهای زیرزمینی کاتیونها بیشتر کلسیم ، منیزیم ، سدیم و پتاسیم و از آنیونها ، انواع کانیهای کربناته ، بی‌کربناتها ، سولفاتها و کلریدها به صورت محلول یافت می‌شود.

کلریدها معمولا در نقاطی که نفوذ آب به دریاها ، فاضلابها و رسوبات نمکدار وجود داشته باشد، بیشتر است. مقدار نیتراتها بطور طبیعی در آبهای زیرزمینی بسیار کم است، ولی نقاطی که فاضلابها به داخل زمین نفوذ می‌کنند، مقدار آن زیاد می‌شود. مواد محلول در آبهای زیرزمینی را توسط نمونه‌گیری از آب و تجزیه شیمیایی بدست آورده و مقدار آنها را بر حسب 'میلی گرم در لیتر' یا 'میلی اکی‌والان در لیتر' بیان می‌کنند.

آلودگی آبهای زیرزمینی

در دهه‌های اخیر رشد جمعیت و فعالیتهای صنعتی و اجتماعی ، علاوه بر ایجاد مسائل زیست محیطی دیگر ، در آلوده‌سازی آبهای زیرزمینی نیز نقش مهمی ‌داشته است. می‌توان منابع آلوده‌ساز آبهای زیرزمینی را به صورت زیر طبقه‌بندی کرد:

  • فاضلابهای شهری و مناطق مسکونی که یا مستقیما وارد زمین شده یا پس از تخلیه در مخازن فاضلاب به زمین وارد می‌شوند. این فاضلابها دارای آلودگی بیولوژیکی و شیمیایی هستند.

  • فاضلابها و پسمانده‌های صنایع که در گودالهایی انباشته شده یا به داخل چاههایی تزریق می‌شوند و قسمتی از آنها به سفره آب وارد می‌شود.

  • فاضلابهای آلوده‌ای که بطور ناخواسته از کارخانه‌ها و تاسیسات صنعتی نشت می‌نمایند، یا بطور غیر قانونی در زمین رها می‌شوند.

  • زباله‌های جامد شهری که معمولا در نقاطی انباشته شده و ممکن است توسط آب سطحی یا زیرزمینی ، قسمتهایی از آنها شسته شده و به سفره آب وارد شوند.

  • زباله‌های جامد صنعتی که شسته شدنشان آلودگی شیمیایی ایجاد می‌کند.

 

تصویر  


آلودگی آب زمانی اتفاق می‌افتد که فضولات مایعی که مستقیما وارد زمین شده یا آنهایی که از زباله‌های جامد شسته شده‌اند، از محل استقرار خود حرکت نمایند. در چنین شرایطی ، مقدار آلودگی وابسته به قابلیت تحرک مواد ، میزان دسترسی آنها به سیستم آبزیرزمینی ، ویژگیهای سفره آبها و آب و هوای منطقه می‌باشد. درخاکهای نفوذپذیر حرکت آلوده‌سازها نسبتا سریع است. البته بسته به سرعت حرکت آب زیرزمینی و مسافت طی شده ، ممکن است همه یا بخشی از آلودگی بیولوژیکی از بین برود.

در صورتی که آلودگی شیمیایی ممکن است تا مسافتهای دور حمل شود. در سنگها حفره‌دار یا شکسته نیز مقادیر زیادی از آلوده‌سازها سریعا و در مسافتهای طولانی حمل می‌شوند. در مقابل ، مصالح نفوذناپذیر جلو حرکت آب زیرزمینی را می‌گیرد یا شسته شدن مواد را به منطقه اطراف منبع آلودگی ، مثلا محل انباشتن زباله‌ها ، محدود می‌کند. در مواردی که لایه نفوذپذیر ضخیم باشد، میزان آلودگی سفره آب قابل صرف‌نظر کردن است.

آب و هوا و آلودگی بیولوژیکی

نقش شرایط آب و هوایی در آلودگی بیولوژیکی آبهای زیرزمینی به این ترتیب است که در نقاط دارای بارندگی زیاد ، پتانسیل آلودگی به مراتب بیشتر از مناطق دارای بارندگی کم است. در برخی از نواحی نیمه خشک ، پتانسیل آلودگی ممکن است ناچیز تا صفر باشد. در این نقاط تمام آب نفوذی یا توسط زباله‌ها و مواد آلوده جامد جذب و نگهداری شده ، یا به صورت رطوبت خاک در آمده که آن نیز دیر یا زود تبخیر می‌شود.

شدت و مشخصات دیگر آلودگیهای تاخیری وابسته به میزان آب زیرزمینی و مدت زمانی است که آب در تماس با زباله‌ها و منابع آلوده کننده بوده است. از این رو ، حداکثر پتانسیل آلودگی در نقاطی دیده می‌شود که از آب زیرزمینی کم عمقی برخوردارند و در نتیجه زباله‌ها و دیگر مواد باطله در تماس دائمی‌ با آب زیرزمینی هستند. در چنین نقاطی شسته شدن آلودگیها توسط آب زیرزمینی پدیده‌ای دائمی‌ است.

+نوشته شده در پنج شنبه 11 تير 1394برچسب:اب و هوا,ساعت12:23توسط حدیث | |

نگویم آب و گلست آن وجود روحانی
 
بدین کمال نباشد جمال انسانی
اگر تو آب و گلی همچنان که سایر خلق
 
گل بهشت مخمر به آب حیوانی
به هر چه خوبتر اندر جهان نظر کردم
 
که گویمش به تو ماند تو خوبتر ز آنی
وجود هر که نگه می‌کنم ز جان و جسد
 
مرکبست و تو از فرق تا قدم جانی
گرت در آینه سیمای خویش دل ببرد
 
چو من شوی و به درمان خویش درمانی
دلی که با سر زلفت تعلقی دارد
 
چگونه جمع شود با چنان پریشانی
مرا که پیش تو اقرار بندگی کردم
 
رواست گر بنوازی و گر برنجانی
ولی خلاف بزرگان که گفته‌اند مکن
 
بکن هر آن چه بشاید نه هر چه بتوانی
طمع مدار که از دامنت بدارم دست
 
به آستین ملالی که بر من افشانی
فدای جان تو گر من فدا شوم چه شود
 
برای عید بود گوسفند قربانی
روان روشن سعدی که شمع مجلس توست
 
به هیچ کار نیاید گرش نسوزانی
 

+نوشته شده در شنبه 6 تير 1394برچسب:شهر سعدی,ساعت17:9توسط حدیث | |

نمونه سیاره ای با امکان وجود آب مایع و حیات

 

ستاره شناسان نمی دانند که آیا در سیارات دیگر زندگی وجود دارد یا نه. اما اگر هم وجود داشته باشد، بیشتر احتمال دارد که روی سیاره ای که آب مایع دارد پیدا شود. چون که آب برای حیات بر روی زمین عامل اساسی است.

 

حالا، ستاره شناسان یک سیاره در فاصله ای دور را کشف کرده اند که می تواند آب داشته باشد. به این معنی که این احتمال وجود دارد در خارج از زمین هم زندگی وجود داشته باشد.

 

کشف سیاره ای با امکان وجود آب مایع و حیات

 

این تصویر، سیاره تازه پیدا شده را نشان می دهد که به دور یک ستاره کوتوله قرمز به نام  Gliese 581 می گردد. شاید روی سطح سیاره آب مایع وجود داشته باشد

 

این سیاره در منظومه شمسی ما نیست، بنابراین سیاره خارج از منظومه نامیده می شود. این سیاره به دور ستاره ای به نام Gliese 581 می گردد که حدود 116 تریلیون مایل از زمین فاصله دارد.

 

ستاره شناسان سیارات خارج از منظومه شمسی دیگری هم پیدا کرده اند. اما هیچ کدام به نظر نمی رسد که قابل سکونت موجودات زنده باشند. بیشتر آنها توپ های عظیمی از گاز هستند. بسیاری چنان به ستاره های آتشینشان نزدیکند که آب در آنها می جوشد و دیگران به قدری دورند که آب در آنها منجمد می شود.

 

سیاره جدید که خارج از منظومه شمسی است به قدری کوچک است که تلسکوپ نمی تواند تصویری از آن بگیرد. اما ستاره شناسان از روی شباهت ها، آن را مانند زمین دارای سطح جامد می دانند. به همان میزان دمای روی سیاره هم مهم است. این سیاره در منطقه ای که ستاره شناسان آن را منطقه گولدیلاکس "Goldilocks Zone" می نامند واقع شده. یعنی در یک منطقه دور از ستاره اش قرار گرفته که آن را نه خیلی گرم و نه خیلی سرد می کند و برای این که آب به صورت مایع باشد مناسب است.

 

ستاره شناسان به خاطر این که  نمی توانند این سیاره را ببینند، به وسیله رصدخانه "استپان اودری جنوا" در سوییس به ستاره Gliese 581نگاه می کنند تا سرنخ هایی درباره سیاره اش به دست آورند. آنها ستاره Gliese 581 را مطالعه کردند تا ببینند که آیا آن تکان می خورد یا نه. کشش جاذبه ای ضعیف سیاره ای که به دور یک ستاره می گردد می تواند باعث شود که ستاره به جلو و عقب حرکت کند. (برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این که ستاره شناسان چگونه سیارات دیگر را پیدا می کنند

 

تیم رصدخانه "اودری" با استفاده از ابزاری به نام اسپکتوگراف، لرزش Gliese 581 را با ثبت الگوی تغییرات در نورش اندازه گیری کرد.

 

ابزارهای ستاره شناسان اطلاعات زیادی درباره سیاره جدید در اختیار آنها قرار داد. برای مثال این که این سیاره حدود پنج برابر وزن سیاره زمین را دارد و هر 13 روز یک بار به دور ستاره اش می گردد.

 

این سیاره همچنین در مقایسه با فاصله زمین از خورشید، به ستاره اش نزدیک تر است. اما ستاره Gliese 581 یک کوتوله قرمز است که نوعی ستاره است که سردتر از خورشید ما است. بنابراین شاید دما بر روی این سیاره در همان حدود دمای روی زمین باشد.

 

+نوشته شده در شنبه 6 تير 1394برچسب:اب مایه حیاااااااااااااااات,ساعت17:7توسط حدیث | |

بر اساس بررسی هایی که دانشمندان در این زمینه داشته اند به این نتایج دست یافته اند که مصارف مایعات بدن خود را در آنها تغییراتی ایجاد نکنید زیرا که ممکن است گرفتار اختلالاتی در سیستم بدن خود شوید . به عنوان مثال از تشنگی پرهیز کنید . مطالعات بیشتر در ادامه مطلب .

 

بر اساس نتایج مطالعه ها، کوچک ترین تغییر در شرایط تعادل مایعات در بدن، باعث بروز اختلالات در تمرکز ذهنی و مشکلات شناختی در مغز می شود و فرد دچار کاهش تمرکز ذهنی، در انجام فعالیت های روزانه اش که به هماهنگی بیشتری نیاز دارند، دچار اختلال می شود و این اختلال می تواند حتی تا مرحله بیمارگونه نیز پیش رود.

 

نگذارید تشنگی به سراغتان بیاید

 

پژوهشگران علوم تغذیه اعلام کرده اند عادت برخی مردم برای نوشیدن آب هنگامی که احساس تشنگی به آن ها دست می دهد، اشتباه و مضر است. همان طور که هر کسی در مواجهه با کمبودها اهم و فی الاهم می کند، مغز نیز برای تنظیم فعالیت های بدن، بخش های حیاتی تر و مهم تر را مبنای توجه قرار می دهد. این سیستم توجه و تخصیص باعث می شود به بخش های دیگر آب کمتری برسد. فکر کنید اگر اوره در خون یا سموم حاصل از فعالیت کبد که باید با آب آمیخته و از راه ادرار دفع شود در تنگنای کمبود آب گرفتار شود، غلبه منتج از تجمع سموم در بدن چه مضراتی خواهد داشت؟

 

یبوست دارید؟

 

یبوست یکی از مشکلات شایعی است که تمامی افراد به نوعی آن را برای یک بار تجربه کرده اند و در برخی از افراد ممکن است این مشکل به صورت مزمن باشد. مصرف فیبرهای غذایی موجود در میوه، سبزیجات و غلاتی که از دانه کامل تهیه می شوند در پیشگیری از یبوست بسیار مناسب است. بنابراین توصیه می شود فیبرهای غذایی را در وعده ها و میان وعده های غذایی تان گنجانده و مصرف شیرینی ها و غذاهای پرچرب را در رژیم تان کاهش دهید. همچنین داشتن تحرک کافی و فعالیت فیزیکی یکی از مسائل مهم در پیشگیری از یبوست است. به علاوه اگر وضعیت دهیدراتاسیون یا آب بدن در تمام طول روز در شرایط نرمال نگه داشته شود یکی دیگر از عوامل موثر در پیشگیری از یبوست به حساب می آید زیرا کوچک ترین کاهش در میزان آب و الکترولیت های بدن می تواند عاملی بسیار مهم و جدی برای ابتلا به این مشکل باشد. به همین دلیل نیاز است که در وعده های غذایی آب و مایعات مورد نیاز بدن را تامین کنید.بیشتر افراد تصور می کنند که اگر در طول روز ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشند دریافت این مقدار آب کافی است در حالی که باید قبل از اینکه دهانتان خشک شود و احساس تشنگی کنید به میزان کافی آب بنوشید تا بدن به کمبود آب و مشکلات ناشی از آن مانند یبوست مبتلا نشود. همچنین نباید آب مورد نیاز بدن را به صورت یکجا تامین کرد بلکه باید در طول روز به صورت منظم و تدریجی آب نوشید؛ مثلاً به جای اینکه ۲ لیوان آب را به صورت یکجا بنوشید بهتر است در فواصل یکی، ۲ ساعت هر بار به میزان کافی آب مصرف کنید. بنابراین به افرادی که مشکل خاصی ندارند و به بیماری خاصی مبتلا نیستند، توصیه می شود که آب را به صورت مکرر و متناوب بنوشند.

 

ورزش می کنید؟

 

در برخی از شرایط ممکن است دفع آب به صورت مقطعی و در یک زمان خاص زیاد باشد مانند ورزشکارانی که کار سنگین انجام می دهند یا کارگران و افرادی که در محیط خیلی گرم فعالیت می کنند و تعریق زیادی دارند. در این افراد مقدار زیادی آب بدن از دست می رود و نوشیدن آب به تنهایی نمی تواند پاسخگوی آب از دست رفته و تأمین کننده دهیدراتاسیون بدن باشد. زیرا معمولاً دفع مایعات بدن همراه با دفع الکترولیت ها به خصوص سدیم، پتاسیم، کلر و بی کربنات است که همگی روی عملکرد عضلات دستگاه گوارش موثر هستند و کمبود هر کدام از آن ها می تواند زمینه ای برای ابتلا به یبوست باشد. بنابراین اگر دفع آب از بدن به صورت ناگهانی و یک دفعه باشد باید در این افراد مایع درمانی خوراکی انجام شود تا علاوه بر آب، الکترولیت هایی که از بدن دفع شده به طور متناسب و متعادل دریافت و مشکل کم آبی بدن رفع شود.

 

زنان دو زمان بیشتر آب بنوشند

 

در زنان به دلیل اینکه در دوران قاعدگی، دفع خون با مقداری آب و الکترولیت همراه است، نوشیدن آب و پیشگیری از کم آبی و تعادل آب و املاح بسیار مهم است و اگر به آن توجه نشود، حداقل اختلالات که کاهش تمرکز ذهنی است، بروز می کند و با توجه به شدت کم آبی به صورت خفیف یا شدید نمایان می شود. به علاوه، اگر کم آبی بدن، بسیار جدی باشد، مسائل کلینیکی و بالینی را هم به همراه دارد.

 

در خانم های یائسه نیز نوشیدن آب برای حفظ سلامت بدن موثر است. در دوره یائسگی که معمولاً از سنین ۵۰ ۴۵ سالگی آغاز می شود، فعالیت بدنی کاهش می یابد و در اثر آن بافت ماهیچه ای بدن کم می شود و بافت پیوندی و چربی جای آن را می گیرد. این تغییر شرایط فیزیولوژیک و شیوه زندگی، بدن را به شدت در معرض کم آبی قرار خواهد داد. بنابراین بهتر است با کمترین احساس تشنگی و خشکی مخاط دهان، آب بنوشند تا از بروز اختلالات ناشی از کم آبی در بدنشان پیشگیری شود.

 

اگر اسهال و استفراغ دارید

 

هنگام ابتلا به بیماری ها نیز باید در فواصلی کمتر، آب و مایعات نوشید تا نیاز بدن جبران و تامین شود. به عنوان مثال هنگامی که به بیماری هایی همراه با اسهال و استفراغ مبتلا می شوید بخشی زیاد از آب در این روند از دست می رود و در صورتی که مقدار مورد نیاز جایگزین نشود وضعیت بیماری مخاطره آمیز خواهد شد.

 

سایر شرایط

 

افزایش مقدار قند خون در مبتلایان به دیابت هم باعث کم آبی بدن می شود. گرما، خوردن غذاهای پرنمک و محتوی ادویه، برخی داروها، خونریزی های شدید و… همگی از جمله مواقعی است که نیاز بدن به مایعات بیشتر شده، آب موجود در بافت ها با شدت بیشتری تحلیل می رود.

 

عصبی شدی؟

 

جالب است بدانید بررسی های دانشمندان مشخص کرده بی علاقگی به نوشیدن آب یا کم نوشی بر خلق و خوی افراد (به خصوص زنان) اثرگذار است و آدمی را عصبی، کم تحمل، پرخاشگر و تندخو می کند. شاید به همین دلیل است که نیاکانمان معتقد بودند وقتی عصبانی می شوید یک لیوان آب بخورید!

 

پس از غذا آب سرد نخورید

 

نوشیدن آب هنگام غذا خوردن باعث رقیق شدن شیره معده و ایجاد اختلال در جذب مواد مغذی می شود. نوشیدن آب سرد که نزد برخی افراد عملی لذت بخش به شمار می رود، اثراتی به مراتب مضرتر دارد. آب سرد، مواد روغنی بلعیده شده را سفت کرده، روند هضم غذا را کند می کند. رسوب چربی با اسید وارد واکنش شیمیایی شده و سریع تر در روده جذب می شود. نتیجه این روند علاوه بر حجیم شدن معده و چاقی، سرطان را در پی خواهد داشت.علاوه بر این نوشیدن آب بسیار سرد به طور کلی برای کبد مضر است اما در مواردی مانند پس از حمام، پس از ورزش و در ناشتا اثرات زیان آور آب سرد برای کبد به مراتب بیشتر می شود.

منبع : آفتاب آی آر –

+نوشته شده در دو شنبه 1 تير 1394برچسب:,ساعت12:57توسط حدیث | |

حدود 60 تا 70 درصد بدن ما از آب تشکیل شده است. بیشتر خون، آب است و همینطور عضلات، ریه‌ها و مغز حاوی مقدار زیادی آب می‌باشند. بدن ما برای متعادل ساختن درجه حرارت بدن و برای انتقال مواد مغذی به اعضا، نیاز به آب دارد. آب موجب انتقال اکسیژن به سلول‌ها می‌شود. همچنین مواد اضافی را از بدن خارج می‌کند و نیز عملیات ساخت مفاصل و اعضا را بر عهده دارد.

 

آب بدن از چه منابعی تامین می‌شود؟

 

حدود 20 درصد از آب بدن ما از غذاها تامین می‌گردد. بقیه آب مورد نیاز از نوشیدنی‌های مختلف تامین می‌شود که عبارتد از : - یکی از بهترین نوشیدنی‌ها، آب می‌باشد. نوشابه و نوشیدنی‌های شیرین دارای مقدار زیادی کالری می‌باشند. - نوشابه های ورزشی حاوی املاح و عناصر مغذی می‌باشند و برای ورزش مفید هستند.

 

آب میوه‌ها و سبزیجات دارای ویتامین‌ها و املاح می‌باشد و مصرف آن‌ها آب و فیبر را به بدن می رساند .

 

 


ادامه مطلب

+نوشته شده در دو شنبه 1 تير 1394برچسب:اب مورد نیاز,ساعت12:46توسط حدیث | |